Hard rock halleluja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av Sacrium
    Det har väl delvis med det att göra kan jag tänka mig. Men på forumet för tidningen jag skriver för har Lordi diskuterats ett bra tag innan de ens var påtänkta för någon schlagerfestival så helt ovetande kan ju människor ändå inte vara.
    Tycker DU att Lordi är hårdrock? Eller att låten de vann med är nåt annat än genomusel?
    Jag ser liksom inga förmildrande omständigheter alls. Dagisrock, som nån sa.

Kommentar

• Sacrium
      Användare
      • November 2005
      • 353

Självklart tycker jag att Lordi är hårdrock. Vad gör dem mindre hårdrock än andra grupper?
      Jag är inte speciellt imponerad av låten i sig eftersom flera andra låtar på skivan är bättre.
      Bandet har å andra sidan harvat i över tio år utan att någon trott på dem.
      De har gjort flera turneèr bland annat med Hammerfall. De är signade av Sony music som är ett av världens största skivbolag så okända. Nej skulle inte tro det.

Jag försöker inte säga på något sätt att Lordi är något av mina favoritband. Inte ens i närheten. Däremot kan jag uppskatta att de faktiskt ger publiken ett komplett showpaket.
      Hårdrocksband som Iron maiden, Judas priest, Kiss och Metallica kan leverera detta utan problem. Så jag kan tänka mig att hela Lordi prylen egentligen är en tribute till någonting de själva saknat. Bomber, eld och masker invirad i gammal 70/80-tals hårdrock. Varför skulle det på något sätt vara fel?
      Senast redigerad av Sacrium; 22 May 2006, 01:20.

Kommentar

• Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

Roligt att det blir så mkt tjaffs om vem som vinner den fåniga tävlingen. Jag såg inte på det i år men jag vet att 99% brukar vara urkasst. Även om jag ju hellre skulle se ett hård-syntigt bidrag till ESC duger det väl med hårdrock. Tycker låten var bra och lite rolig, även om jag inte detaljstuderat texten. Blandar ihop den i huvet med Poison av Alice Cooper som någon nämnde innan. :-)

Att säga att den inte är någon schlager tycker jag är meningslöst. Trots den stora likriktningen i ESC är det rätt stor skillnad mellan låtarna som är med idag och för mycket länge sedan. Jag menar att tävlingen förändras iaf.

Lordi, det bästa sedan greklands bidrag Sagapo, 2004 tror jag, med greker som dansade omkring i svarta hockeyskydd till någon sorts synthpop. "say the password! Sagapo, S, A, G, A, POooo...."

Ojoj, jag hade mycket att säga om ingenting! Hej då.
        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• dinajel
          Användare
          • November 2004
          • 569

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Det heter väl European Song Contest.
          Eurovision Song Contest, till och med.

Varför ska en musikstil vara med och tävla där när det finns en massa andra "kanaler" att visa upp sig på? Jag tycker bara det känns tråkigt med en tävling som snart tappat sin själ och sitt unikum. Det är verkligen inte första året jag känner så utan den här nedåtgående trenden rent musikaliskt har pågått ganska länge.
          Jag tycker snarare det är tvärtom. ESC har väl aldrig varit så stort som det är nu. Den musikaliska breddningen gör nog att ännu fler människor blir intresserade. Sen är det ju oftast rätt dåliga bidrag och i år tror jag bara det var tre, fyra medverkande som inte sjöng falskt, men det är ju lite det som är charmen också. Och nationskänslan är väl inte helt borta tycker jag. Visst försvann mycket när nästan alla låtar sjungs på engelska, men du skulle aldrig se ett turbofolk-bidrag à la Kroatien från Norge eller skir fjordsameetno à la Norge från Kroatien...
          Senast redigerad av dinajel; 22 May 2006, 11:53.
          Daniel Andréasson

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Det ar ju detta som ar melodifestivalens sjal. Den dar normannen som fick valdigt lite poang jamt, den dar finnen som inte ville fa en atombomb i huvudet, foldrakter och Roger Pontare. Lordi foljer den gamla traditionen klockrent bortsett fran att de skulle ha sjungit pa finska. Om det blev som Stefan vill sa skulle det vara helt hopplost att titta och lyssna pa elandet.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Haha...jaja...vi har alla olika smak och visst är vissa bidrag bedrövliga...men det är ju ändå det bästa bidraget från den nationen. Sedan är det väl rejält underligt att man hyr in sångerskor från andra länder för att representera sitt land. Sverige hade väl tre sångerskor i finalen? En representerade Sverige...

Det känns som om de kunde ta bort hela den här nationskänslan...det som jag tycker är så speciell. Men men...Europa är ju enat så vi ska bli en enda salig grå röra...

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Äsch, är det bara jag som hårdrockare som tycker att det är svinkul att de vann? Min egen åsikt är att Lordis låt, oavsett hur man kan kategoriserar dem, var den i särklass bästa låten bland de andra skräpet. Att det sedan inte är något jag spelar för mig själv är en helt annan femma
                Tony Englund

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Ursprungligen postat av Tony
                  Äsch, är det bara jag som hårdrockare som tycker att det är svinkul att de vann? Min egen åsikt är att Lordis låt, oavsett hur man kan kategoriserar dem, var den i särklass bästa låten bland de andra skräpet. Att det sedan inte är något jag spelar för mig själv är en helt annan femma
                  Jag håller med dig!

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Tony
                    Äsch, är det bara jag som hårdrockare som tycker att det är svinkul att de vann?
                    Jag hade hellre sett vilken annan låt som helst vinna, tillochmed falsksjungande isländskan som såg ut som en transa.

Jag hade varit glad om det varit en riktig hårdrockgrupp med en riktig hårdrockslåt - men jag blir inte glad över nån slags hårdrocksparodi som bara staplar alla vulgo-hårdrocks-klichéer man kan hitta.

Som nån sa, The Poodles var faktiskt bättre, och då är det illa.

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Ni e´ för roliga, håller ni fortfarande på och tjatar om detta.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

LOL hade glömt sagapo, klockren. måste nog införskaffas för att lyssnas lite extra på.

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Ni e´ för roliga, håller ni fortfarande på och tjatar om detta.
                          Jag får ursäkta mig med att jag inte haft möjlighet att skriva inlägg förrän idag
                          Tony Englund

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

Ursprungligen postat av johan_lindgren
                            LOL hade glömt sagapo, klockren. måste nog införskaffas för att lyssnas lite extra på.

*edit

haha så j*vla klockren.. gött synt ljud

Kommentar

• Sacrium
                              Användare
                              • November 2005
                              • 353

Jag tror inte vi kommer så mycke längre i den här diskusionen nu

Kommentar

• lobbe
                                Användare
                                • November 2005
                                • 38

lordi

Det var den enda låt man kunde lyssna på så heja lordi och heavy metal forever.
                                diskustobbe

Kommentar

Arbetssätt...