Hard rock halleluja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

Jag tyckte att låten var riktigt bra, men studioversionen är ju grymt mycket skönare, live lät det ganska skräpigt faktiskt. Och klart att Lordi är hårdrock. Dom har tagit ut svängarna lite och gett sin musik lite självdistans och gör det med glimten i ögat så att säga, en ganska vanlig åkomma bland finska artister nuförtiden känns det som, och kanske är det den riktningen hårdrocken kommer att behöva ta för att överleva.

Hursomhelst ser i alla fall jag att Lordi är bra mycket mera hårdrock/metal än alla dom NU-Metalgrupper som ploppat upp dom senaste åren.

Hur som helst, jag hoppas att finland rider på vågen och ställer upp med Finntroll nästa år, det vore något det!

Jag vet inte, finland har väl aldrig aldrig någonsin lyckas kväka fram någon form av bra musik. I mina öron finns det nog bara ett enda riktigt bra band från finland och det är arken Lordi, Nightwish, HIM eller Stratovarius eller vad dom nu heter.

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

håller med MickeA studioversionen låter mycket bättre han har ju inte den bästa live rösten direkt...men det är mycket gnäll här att lordi vann någon måste ju röstat på dom eftersom dom vann ju hehe...

nä tacka ja vet Nostradameus

Kommentar

• m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

Det som är sjukt att så många gillade det! Är för mig helt sannslöst! Bojkotta Lordi!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Ursprungligen postat av eraserx
          Det som är sjukt att så många gillade det! Är för mig helt sannslöst! Bojkotta Lordi!
          Alla har inte samma smak, spela roll om man har lyssnat på hårdrock i 100 år eller det är första gången man hör på sånt, alla tycker olika...det finns inget rätt eller fel. Jag kan inte fatta hur folk kan tycka om heavy metal och svinga flotthår uppochner som en jojjo....
          Mvh Alex

Kommentar

• Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

Jag tyckte låten är riktigt bra sen håller jag med Alex.

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Zzzzzzzzzz
              mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag är för gammal helt enkelt...eller en romantiker. Jag lyssnar nästan aldrig på "schlager"-låtar vanligtvis, men tycker det är roligt med Schlagerfestivalen.

Vad jag däremot blir irriterad på är att låtar som inte är en schlager får delta. Många låtar borde inte ens få vara med...

Schlager ska vara en schlager...med inslag av kulturella skillnader från land till land. Nu känns det mer som en tävling mellan "idol"-objekt och halvtaskiga musiker som försöker få en andra chans till ära och berömmelse. De har blivit utslagna i den verkliga konkurrensen därute som t ex Lordi inte har en suck.

Billboard och alla andra listor är till för den musik som ligger utanför schlagermusiken och där ska den också placeras. Olika hårdrockslistor finns det dock för lite av, men för mig känns det blasé att man ska blanda in hårdrock i schlagertävlingen. Vad är finskt i låten? Den hade lika gärna kunnat komma från vilket land som helst...

Tävlingen har för övrigt under flera år tappat sin glans pga allt jädra media-rövslickeri som en del håller på med för att vinna poäng (läs Carola).

För mig, som gillar just skillnaden mellan schlagerlåtar och all annan musik...så är årets tävling bara ett steg närmare döden för tävlingen.

Kommentar

• Sacrium
                  Användare
                  • November 2005
                  • 353

Fast å andra sidan så höll Lordi på att göra sig ett namn rätt bra innan schlagern också.
                  Så att dom inte skulle ha en suck får jag nog tillbakavisa.
                  Sen att bojkotta Lordi känns väl lite extremt? Låt folk lyssna på vad dom vill.
                  Det är väl frihet som musik handlar om eller?

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Vart höll de på att göra sig ett namn? Jag har faktiskt aldrig hört talas om dem...och jag lyssnar mer än gärna på hårdrock...dock vad jag anser vara riktig hårdrock.

Kommentar

• m[A]use^
                      Användare
                      • December 2005
                      • 909

Tror att vi låter det vara så här... Dom som gillar Lordi all respekt till dom o all respekt till dom som inte gillar dom inklusive mig själv!

Men här måste smaken gå var sin väg! Å tur är väl det! Jag väljer inte tycka om vägen
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Oj, jag trodde inte det fanns någon som tyckte låten faktiskt var bra! Det skulle förvåna mig mycket om Lordi själva tycker den är bra. Så pass självdistans har de nog att de förstår att inte låten är bra...
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Vad jag däremot blir irriterad på är att låtar som inte är en schlager får delta. Många låtar borde inte ens få vara med...
                          Men "schlager-festivalen" är väl bara något vi kallar det? Numera heter det ju melodifestivalen. Och på engelska Song Contest.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Sacrium
                            Användare
                            • November 2005
                            • 353

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Vart höll de på att göra sig ett namn? Jag har faktiskt aldrig hört talas om dem...och jag lyssnar mer än gärna på hårdrock...dock vad jag anser vara riktig hårdrock.
                            "Hårdrockare" kände väl innan mest till Lordi för Would you love a monsterman som de mer eller mindre fick någon slags hit med. Så nog har folk hört talas om dem innan.

Edit: Skriver visserligen för en hårdrockstidning så det kan vara så att jag råkar känna till dem mer för det. Ska låta det vara osagt

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Men "schlager-festivalen" är väl bara något vi kallar det? Numera heter det ju melodifestivalen. Och på engelska Song Contest.
                              Det heter väl European Song Contest. Jag vet inte om det hetat Schlager annat än på svenska..med risk för att göra bort mig.

Varför ska en musikstil vara med och tävla där när det finns en massa andra "kanaler" att visa upp sig på? Jag tycker bara det känns tråkigt med en tävling som snart tappat sin själ och sitt unikum. Det är verkligen inte första året jag känner så utan den här nedåtgående trenden rent musikaliskt har pågått ganska länge.

Vad jag tycker är fel är att det är för få länder som ger sin låt en speciell nationkänsla...jag tycker att Melodifestivalen ska vara ett alternativ och ett unikum mot den vanliga kommersiella musiken.

Lordi till all ära...men det är inte det som jag mest är emot...utan hela arrangemanget nuförtiden.

Sacrium: Ja du...kan det ha något samband att du är Hårdrocksskribent och av den anledningen känner till Lordi?...Hm...jag har inte ens sett den titeln...än mindre hört talats om Lordi. Jag skulle vilja höra hur man definierar och urskiljer en schlager ur Lordis vinnande låt. Nej det här är helt enkelt fel. Så känns det för mig...

Kommentar

• Sacrium
                                Användare
                                • November 2005
                                • 353

Det har väl delvis med det att göra kan jag tänka mig. Men på forumet för tidningen jag skriver för har Lordi diskuterats ett bra tag innan de ens var påtänkta för någon schlagerfestival så helt ovetande kan ju människor ändå inte vara.

Sedan är det väl kanske dags att lägga ner hela evenemanget. Som jag tidigare sagt så finns det aldrig en rättvisa i att tävla i musik. Människor kommer alltid att ha olika tycke och smak. Vilket följdaktligen alltid kommer att leda till diskusioner i stil med denna där kommentarerna ständigt kommer vara "Fel låt vann!!!"

Kommentar

Arbetssätt...