Hard rock halleluja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av malplacerad
    Ursäkta trippel postningen, men eraserx hur definierar du hårdrock och om lordi inte är hårdrock vad är det då? Eurodisco, pop eller kanske dansbandsmusik?
    Parodi på hårdrock. Som Spinal Tap, eller The Darkness.
    Parodier kan för all del vara kul, men de flesta har inte hört/sett tillräckligt mycket hårdrock för att se att Lordi är det, utan tar det på allvar - och som seriös hårdrock var Lordi riktigt, riktigt, dålig.

Visst, de andra låtarna var antingen aptrist gaydisco eller ännu aptristare ballader, men musikmässigt, för mig, som är hårdrockare och varit det sen åttitalet, var Lordi absolut sämst i hela listan.

Som jag sagt på Zoopet ser jag detta som proteströstning. Att man inte röstade för lordi, utan mot schlagerdisko. Tyvärr avskyr jag som hårdrockare alltså lordis parodi ännu mer än schlagerdisko.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 21 May 2006, 11:03.

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av Sacrium
      Såna här disskusioner kommer alltid att dyka upp efter tävlingar. Framförallt därför jag anser att man inte ska tävla i musik eftersom det handlar om smak och tycke.
      Men jag tycker att det var rätt befriande att Lordi vann eftersom det ger en indikation på att vi kanske är på väg åt rätt håll när det gäller "image" när ett gäng "orcher" som ni uttrycker det kan slå nakenhet, ytlighet och sex då ska vi väl snarare vara glada för det eller?
      Helt rett att det e svart o tevla i musik eftersom det ar smak o tycke o alla har olika... grundiden med denna tavling var ju att melodierna skulle tevla och inte instrumenteringen sa att saga, en lyssning pa alla latar sedan venta lite och den melodin som flest kom ihag forst vann... da blire helt plotsligt en annan sak men som det e nu sa har allt sparat kraftigt och paminner mer om nan fanig musikfestival der allt utom melodin ar i focus.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

Begreppet hårdrock, o dit hör inte Lordi...

Nja, hårdrock är det väl antagligen! Men så dåligt i mina örona så jag har svårt att ta det på allvar! Känns definitivt som en ironisering av slipknot! Väldigt vag hårdrock som är svårplacerad! Alla har ju sin smak! Om jag bara fick gissa, om folk hade varit inkörda i hårdrock, lika mkt som ordinär radio. Tror jag, lr är nog rätt säker på att Lordi hade blivit utskrattade istället för älskade!

Men detta är min personliga uppfattning! Har inte varit hårdrockare sen 80 talet, men har själv spelat hårdrock i ca: 15 år. O lyssnar ideligen, har dock blivit lite avtrubbad på sista tiden då musik tyvärr är så lätt tillgänglit så mkt faktiskt till slut blir grått.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Sacrium
          Användare
          • November 2005
          • 353

Håller inte med om att det är en billig variant av Slipknot.
          Någon som kan svara på vilken fanclub som sångaren Lordi är/var ordförande i?
          Svaret är för er som inte visste, Kiss.
          Hela tanken med bandet var ju trots allt att göra vad kiss gjorde på 70-talet. På
          med masker och lira tung rock. Sen förstår jag inte vad ni pratar om när ni pratar
          om att Lordi är hårdrock. Det är väl band som Lordi som personifierar just "Hård rock".
          Sen att det skulle vara någon slags kommersialisering kring detta och att det är pop.
          Hallå... Iron maiden någon? Pop står för populärmusik och behöver nödvändigtvis inte
          vara av ondo.

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Visst är Lordi hårdrock. Dagishårdrock. Mer Markoolio än rocknrollattityd. Lordisminkning kommer vara årets stora grej på alla dagis och förskolor, kanske till och med upp på fritidsnivå.

Det är kanske sensationellt i Eurovisions-sammanhang men knappast nyskapande musikmässigt. Hard Rock Hallelujah låter precis som lättviktshårdrock gjorde för 15-20 år sedan. Låten hade passat perfekt på Alice Coopers Trash (den med Poison) eller Hey Stoopid-plattor.

Med sin popularitet bland dagisbarn och Sweden Rock-besökare så tar Lordi samma nisch som Kiss. Men att säga att de hämta inspiration till sin scenshow hos Kiss är ju heltokigt. Naturligtvis är de inget annat än en barn- och trallvänlig version av monsterhårdrockens självklara hjältar Gwar (http://www.gwar.net för bilder se http://gwar.net/?q=image/tid/1 ).

För övrigt anser jag att rätt låt vann. Markoolio, förlåt, Lordi är kul i små doser.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Att Finland vann hade knappast något alls med låten att göra utan helt klart så beror det på scenframträdandet. Det är poppis med "Sagan om ringen"-stuket fortfarande och vad är det för kategori röstande som skickar in sms i en omröstning världen över? Jo ungdomar...

Jag gillar det absolut inte...men det vi såg var troligen en schlager-revolution där den nya tiden talar om för den gamla att musiken och låtarna vinner man inte med utan man vinner med upplevelsekänsla.

Hade Carola visat murran i rutan hade Sverige vunnit...för porr/sex är än mer poppis än Finlands rövargäng.

Jag blev glad över att Sverige gick till final i hockey...men bedrövad av schlagerfestivalen. Vinnarbidraget är ett hån mot hela cirkusen och kanske är det rätt åt "cirkusen" då den på senare tid blivit ganska oärlig.
              Bullshit! Vart grundar du den infon på? Jag tror seriöst att det finns vuxna som tyckte låten var bra, inte bara klädseln.

Nakenhet och sex på scen har ju varit en stor succé i Eurovison, eller hur? Nämn en vinnande bidrag som haft en utmanande klädsel. De bidrag som ställde upp i år och "nästan" visade musen vart mest utskrattade och tom. utbuade.

Tydligen är inte sex/porr mer poppis än Finlands bidrag, de vann ju?
              Senast redigerad av Alexander Ylipää; 21 May 2006, 15:11.
              Mvh Alex

Kommentar

• Sacrium
                Användare
                • November 2005
                • 353

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Visst är Lordi hårdrock. Dagishårdrock. Mer Markoolio än rocknrollattityd. Lordisminkning kommer vara årets stora grej på alla dagis och förskolor, kanske till och med upp på fritidsnivå.

Det är kanske sensationellt i Eurovisions-sammanhang men knappast nyskapande musikmässigt. Hard Rock Hallelujah låter precis som lättviktshårdrock gjorde för 15-20 år sedan. Låten hade passat perfekt på Alice Coopers Trash (den med Poison) eller Hey Stoopid-plattor.

Med sin popularitet bland dagisbarn och Sweden Rock-besökare så tar Lordi samma nisch som Kiss. Men att säga att de hämta inspiration till sin scenshow hos Kiss är ju heltokigt. Naturligtvis är de inget annat än en barn- och trallvänlig version av monsterhårdrockens självklara hjältar Gwar (http://www.gwar.net för bilder se http://gwar.net/?q=image/tid/1 ).

För övrigt anser jag att rätt låt vann. Markoolio, förlåt, Lordi är kul i små doser.
                Ska vi bestämma vilket forum vi ska fortsätta diskusionen på?
                För övrigt skulle jag tro att med tanke på ordförandeskapet i kiss-army så är det nog
                mer Kiss än gwar som är de stora idolerna

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Nakenhet och sex på scen har ju varit en stor succé i Eurovison, eller hur? Nämn en vinnande bidrag som haft en utmanande klädsel.
                  Ruslana. Såå ung är du väl ändå inte att du inte minns henne?
                  Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

Ursprungligen postat av Sacrium
                    Ska vi bestämma vilket forum vi ska fortsätta diskusionen på?
                    Hehe jasså det var du på zoopet också. Såg inte det... ;-)
                    Centralamerika 2006

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Kul grej, men ruggigt dålig låt!
                      Poodles låt var ju tio gånger bättre isåfall.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Sacrium
                        Användare
                        • November 2005
                        • 353

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Hehe jasså det var du på zoopet också. Såg inte det... ;-)
                        Jodå
                        Själv tycker jag som du att rätt låt vann även om jag inte tycker att låten i sig är något särskilt spännande. Men om låten på nåt sätt kan va en inkörsport för några få till hårdrock så får den väl vara det då.

Kommentar

• m[A]use^
                          Användare
                          • December 2005
                          • 909

Ursprungligen postat av Zaphi
                          Kul grej, men ruggigt dålig låt!
                          Poodles låt var ju tio gånger bättre isåfall.
                          Min första tanke oxå! Det går ju älta detta ämne fram å tillbaka som med allt annat! Å alla har som vanligt rätt till en åsikt. Kiss hit insperation dit... Men på något sätt känns det, å kommer alltid att kännas väldigt underligt att Lordi vann med vad det nu berodde på.

Bra musik? Klädsel? Har faktiskt ingen aning. Men när dom fick första 12:an då höll jag på att tappa andan. Sen går dom å vinner. Tycker det är ironiskt! Vet inte riktigt vad jag ska säga om det här. Känns tragiskt! Jag gillade inte varken låt lr utstyrsel. Låten va dålig! I mina öron i alla fall, så ursäkta utrycket. Men det sööööööööög! På alla nivåer!
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

Enligt herr lordi själv så har de inte blivit inspirerade av gwar, nåväl, jag tycker att hårdrock i vilken form det nu än är ska spelas mer i radio och tv, nu kanske det blir så?

Sen att "riktiga hårdrockare" hakar upp sig på deras kläder och masker och sågar musiken pga det är ju lite lustigt. Det var ju precis vad många gjorde med kiss när jag var ung.

Själv är jag ingen fan av lordis musik jag lyssnar just nu mest på Nocturnal Rites, Pagans Mind, Megadeth och Van Halen.

Rock On.
                            ||||

Kommentar

• Sacrium
                              Användare
                              • November 2005
                              • 353

Dålig låt eller inte så ser jag hellre att Lordi vinner än att någon halvtaskig discostudsare vinner i fyra storlekar för små kläder

Kommentar

• blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

Är det bara jag som faktist tycker att Lordi hade svängigaste låten?

Att dom vann tror jag till 100% beror på att det blev sånt stort jippo runt om i världen när ryktet spreds att Finland skulle skicka hårdrock till Aten. Tror att väldigt, väldigt många hade hört låten innan ute i europa. Att de turnerat som förband med bl a nightwish gör ju också att väldigt många känner igen namnet och därför måste berätta och spela låten för alla dom känner...

Folket skötte själva Lordis PR

Kommentar

Arbetssätt...