Hard rock halleluja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    Helt klart en av dom sämsta låtar som har vunnit schlagerfestivalen. Jag tror precis som Stefan att det är sagan om ringenfan bland ungdomar som lyftit fram Finland till seger. Men vi är i alla fall bättre än Finland i ishockey. VM-final i morgon!! Ett guld skulle smaka mumma!!
    Som vanligt har ni fel allihop! Basta laten vann. Problemet var att konkurrensen var valdigt langt fran hard.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jinnarparen: Enda gången jag varit riktigt glad över att Finland vunnit något var när de vann hockey-VM för första gången! DET var de verkligen värda efter alla år av fint spelande men otur i slutmomenten...

I schlagern tycker jag inte att de var värda att vinna i år...heller. Finland är inte bra på schlagermusik och det var ingen schlager som vann.

Skönt är väl att så många tycker olika och att det kan bli överraskningar...det gillar jag däremot.

En sak som Finland ska ha credit för är att de smart lotsat fram sina "orcher" utan att ha överdrivet skit som Sverige haft runt Carola. Den damen är ok som sångerska, men falsk som få...så för mig är det ingen chock att folk vände sig emot henne som person och hennes aningen skrikiga låt. För övrigt så är Carolas låt dubbelt så bra på svenska...mot vad den var på engelska. Om jag vore Carola så skulle jag slå översättaren på käften för det blev för mycket "Invinsible"-tjat!

Kommentar

• m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

Detta har absolut inget med Finland att göra! Jag skriver som jag gjorde förut, jag gläds med Finland! Kul att ett land utan musik smak äntlingen får vinna! Närå skämt å sido! Glad för deras skull!

Är ju trots allt ett nordiskt land å vi ska hålla ihop! Tack Finland för 7:an förresten! Å varsågod till 12:an från oss!

Alltid roligt å skriva vad man tycker, folk är alltid snabba på reaktioner ser jag! Å det är ju bara kul! Håller med Stefan fullt ut med allt han säger! Kunde inte formulerat mig bättre själv! Ungdommar å sagan om ringen! Sen tror jag även som jirpannen, att detta kan vara inkörsport till riktigt bra hårdrock! För som sagt det är censur på vanlig radio oftast, o i en eurovisionsongcontest vågar man inte sträcka sig så långt som ens Finland gjorde. Nu är barriären spräckt, även om den dock var pinsam i mina ögon! Arrangemanget kanske behövde detta! Återstår att se! Få se om scar symmetry lr t.ex soilwork ställer upp nästa år! Då kommer jag titta med andakt!

Det var ingen riktig hårdrock men tillräcklig för å väcka chokerande respons bl.a skriver aftonbladet...
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Ursprungligen postat av eraserx
          Detta har absolut inget med Finland att göra! Jag skriver som jag gjorde förut, jag gläds med Finland! Kul att ett land utan musik smak äntlingen får vinna! Närå skämt å sido! Glad för deras skull!

Är ju trots allt ett nordiskt land å vi ska hålla ihop! Tack Finland för 7:an förresten! Å varsågod till 12:an från oss!

Alltid roligt å skriva vad man tycker, folk är alltid snabba på reaktioner ser jag! Å det är ju bara kul! Håller med Stefan fullt ut med allt han säger! Kunde inte formulerat mig bättre själv! Ungdommar å sagan om ringen! Sen tror jag även som jirpannen, att detta kan vara inkörsport till riktigt bra hårdrock! För som sagt det är censur på vanlig radio oftast, o i en eurovisionsongcontest vågar man inte sträcka sig så långt som ens Finland gjorde. Nu är barriären spräckt, även om den dock var pinsam i mina ögon! Arrangemanget kanske behövde detta! Återstår att se! Få se om scar symmetry lr t.ex soilwork ställer upp nästa år! Då kommer jag titta med andakt!

Det var ingen riktig hårdrock men tillräcklig för å väcka chokerande respons bl.a skriver aftonbladet...
          Tänkte väl att vi nog var överens om fördelarna med vinsten
          Och när du nämner det så, Soilwork - stabbing the drama, tyvärr så är låten för lång men hade ju varit ett bidrag så hårt som något för föregående års final. Fast de vete fasen om vi inte sluppit kvalet i år ändå, folket därute är inte mogna för sådant här än.....
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

Hade soilwork ställt upp så hade det nog inte varit med stabbing the drama. Utan förmodligen något nytt material. Å hade dom ställt upp hade det nog inte gått hela vägen som det är nu.

Tror att man får börja med lite "baby rock" som Lordi så att folk i allmänhet successivt kan ta in hårdrock. Finns ju rätt många kategorier av hårdrock å Lordi å Soliwork spelar inte riktigt i samma liga

Men som sagt, som schlager alltid varit så känns det dock konstigt å blanda in hårdrock överhuvudtaget. Hårdrock är inte lika "folkligt" som "schlager" musik. Schlager är schlager. I så fall en hårdrocksgala! Ett bidrag från varje land! Det vore något!

Å ska man omarbeta vad begreppet schlager är då kommer det nog ta några år! Vi är ju rätt inkörda i ett mönster. Dock brutet nu, men tar nog mer tid än att Lordi vinner! (Som inte ens är hårdrock..)
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Hade soilwork ställt upp så hade det nog inte varit med stabbing the drama. Utan förmodligen något nytt material. Å hade dom ställt upp hade det nog inte gått hela vägen som det är nu.
              Läser du mitt inlägg så ser du att jag menade föregående års final, skivan släpptes väl föregående år om jag inte minns helt fel.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Sacrium
                Användare
                • November 2005
                • 353

Såna här disskusioner kommer alltid att dyka upp efter tävlingar. Framförallt därför jag anser att man inte ska tävla i musik eftersom det handlar om smak och tycke.
                Men jag tycker att det var rätt befriande att Lordi vann eftersom det ger en indikation på att vi kanske är på väg åt rätt håll när det gäller "image" när ett gäng "orcher" som ni uttrycker det kan slå nakenhet, ytlighet och sex då ska vi väl snarare vara glada för det eller?

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Jag gillar nakenhet och sex mer än ytliga finska orcher...

Kommentar

• m[A]use^
                    Användare
                    • December 2005
                    • 909

Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Läser du mitt inlägg så ser du att jag menade föregående års final, skivan släpptes väl föregående år om jag inte minns helt fel.
                    Ajjeman du har så rätt! Jag trodde du menade årets, läste lite luddigt! Fel av mig!

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                    Jag gillar nakenhet och sex mer än ytliga finska orcher...
                    Jag insisterar! *asg!!!
                    Min zoon

Kommentar

• cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

Härligt. vilken vinst..........GRATTIS FINLAND!!! GRATTIS LORDI!!!!!

det visar bara vad världen är trött på all skitmusik som finns, när de röstar fram en hårdrockslåt som vinnare........jo oavsett vad alla tycker så är det hårdrock, i gammal god klassisk anda tungt. ingen dödsmetall här inte....

sen får alla tycka vad de vill om det är bra eller dåligt.

jag tyckte det var skitbra, även om jag inte riktigt diggar deras utseende (får en viss oroskänsla i magen - mår illa) av att se dem, men höra dem är riktigt bra, även om studioversionen av samma låt är 3ggr bättre.........

Ett slag i ansiktet på hela gayvärlden (som har sett slagervisionen som sin egen lilla tävling), är det i vilket fall som hellst och det tycker jag är underbart.

nästa år kör ni med Nightwish på hemmaplan så blir det dubbelseger.....

Peter
                      Mvh
                      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• malplacerad
                        Användare
                        • May 2005
                        • 877

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        Det som suger är att nu måste vi lyssna på smörjan i veckor framöver varje gång vi slår på radion.
                        Det gäller ju alla låtar på radion.
                        Så här ser en typisk dag ut på rix fm.

Gert stoppar i cd:n absolute music 719
                        Titti trycker på random repeat
                        Roger säger: Vi underhåller sverige (c:a 218 ggr)
                        ||||

Kommentar

• malplacerad
                          Användare
                          • May 2005
                          • 877

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Att Finland vann hade knappast något alls med låten att göra utan helt klart så beror det på scenframträdandet. Det är poppis med "Sagan om ringen"-stuket fortfarande och vad är det för kategori röstande som skickar in sms i en omröstning världen över? Jo ungdomar...

Jag gillar det absolut inte...men det vi såg var troligen en schlager-revolution där den nya tiden talar om för den gamla att musiken och låtarna vinner man inte med utan man vinner med upplevelsekänsla.

Hade Carola visat murran i rutan hade Sverige vunnit...för porr/sex är än mer poppis än Finlands rövargäng.

Jag blev glad över att Sverige gick till final i hockey...men bedrövad av schlagerfestivalen. Vinnarbidraget är ett hån mot hela cirkusen och kanske är det rätt åt "cirkusen" då den på senare tid blivit ganska oärlig.
                          Du som många andra missar en viktig detalj, det är INGEN "schlagertävling" längre det har inte varit det på många år

Sen tror du väl inte att folk bara röstade på dräkterna, det finns gott om hårdrockare i hela europa kul att de röstade på det som lät mest som hårdrock.

Sen kan man ju klaga på "sången" hur mycket man vill, men eftersom bandet är från finland så, um ja de kan inte vare sig prata eller sjunga engelska särskilt bra, det beror på att deras språk skiljer sig väldigt mycket mot engelskan rent fonetiskt.

Slutligen är ju låten helt ok, men de flesta ser bara dräkterna och hakar upp sig på de istället för att lyssna på låten, ganska trallvänlig hårdrock med en touch av metal.
                          ||||

Kommentar

• malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

Å ska man omarbeta vad begreppet schlager är då kommer det nog ta några år! Vi är ju rätt inkörda i ett mönster. Dock brutet nu, men tar nog mer tid än att Lordi vinner! (Som inte ens är hårdrock..)
                            Ursäkta trippel postningen, men eraserx hur definierar du hårdrock och om lordi inte är hårdrock vad är det då? Eurodisco, pop eller kanske dansbandsmusik?
                            ||||

Kommentar

• Vingåker
                              Användare
                              • November 2004
                              • 73

Man definierar hårdrock med ont i öronen och huvudet.Det är ingen musik, det är en plåga.
                              Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Ursprungligen postat av Vingåker
                                Man definierar hårdrock med ont i öronen och huvudet.Det är ingen musik, det är en plåga.

Tills man kommer på att man kan vrida upp volymen och då blir det en ren njutning

För egen del blir det Sweden rock festival den 8-10 juni. Hårdrock är en totalupplevelse det skall se, höras och framför allt kännas.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...