Filterplacering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Filterplacering?

    Hur skall man placera sina innerfilter i mitt 375-litrskar har jag satt dom på varsin sida så att utblåsen möter varann. Är det bra eller skall man placera filtrena på samma sida? Jag tyckte det blev såna himla turbulens på vattnet. Fiskarna hade svårt att simma i den strömmen som blev. Filtrena har en kapacitet på 1000 l/t vardera plus att jag har ett eheim 2215 för den biologiska filtreringens skull.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

    #2
    Tanken har inte slagit dig att det verkar lite overkill att rena 2600 l/tim i ett 375 literskar då ?

    Även till tanganyikaciklider låter det lite väl bra drag tycker jag Mats

    Ta ut det ena innerfiltret istället då och låt bara dom andra 2 filterna vara kvar och strömma åt varsitt håll.
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      #3
      Filterkapacitet?

      Jag har hört från flera som håller tanganyika att man skall ha en kapacitet på 6-8 ggr akvarievolymen. Men det kanske låter delade meningar om det. Det vore intressant om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter i denna tråd.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Bedde
        Användare
        • May 2006
        • 18

        #4
        Oj Oj Oj Oj

        Det kommer bli lika sterilt som i en operationssal på Sahlgrenska....... men men det går la det med kanske.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          2600l/tim i ett 375 tanganyika är lagom, särskilt om det gäller Tropheus. Det körde jag med malawi i ett-två år utan problem.

          Jag har mina pumpar placerade så att den ena blåser rakt från ena sidan till den andra medan den på andra sidan står lite snett så att inte strömmarna går rakt på varandra. Blir väldigt bra cirkulation på detta viset.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Dr.Atra
            Användare
            • October 2005
            • 42

            #6
            175L = 2000 l/h
            240L = 3000 l/h
            576L = 8000 l/h

            Det flödet har jag i mina burkar och det är definitivt inte för mkt drag i vattnet.
            Senast redigerad av Dr.Atra; 21 May 2006, 10:41.
            "What is not done, cannot be undone."



            Matti Nykänen

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              Ju mer desto bättre skulle jag vilja påstå. Skiten ska typ inte kunna landa på botten utan sugas in i något mekaniskt filter. Sedan handlar det om att rikta utblåsen lite smart för att inte gruset ska sitta mot ena kortsidan.

              För att återgå till din fråga matz så blir det nog bäst om du placerar pumparna på varsin sida så dom blåser rakt mot varandra.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Håller absolut med om det! Att det skvalar/plaskar vid ytan är ett + också.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  vissa ytterfilter som amtop sätter fort igen och jag skulle nog säga att dom tappar halva flödetshastigheten efter inte så länge, eheim är ofta bättre dimensionerade men hursomhelst är 2 st 1000L/h absolut inte för mycket för ditt kar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...