Kvicksilverförgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingvar
    Användare
    • February 2005
    • 25

    Kvicksilverförgiftning?

    Massdöd av fisk efter att en kvicksilverlampa exploderat konstigt nog lyser lampan fortfarande men glaset gått sönder och ramlat ner i burken, har inga täckglas.
    Så frågan är om jag måste sanera allt grus o.s.v. Det lever några fiskar ännu dom piggnade till när dom fick nytt vatten. Men en påfågel har sår på sidan. Det konstiga var att först strök
    chocklad cikliderna med sedan scalarer och en jack demsey hade ett stort sår på hela ryggen fullt med svampludd. Men inga malar verkar reagera.
    Vad göra?

    Mvh Ingvar:
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Framförallt ta bort lampan. Utan skyddsglas skickar den ut mängder riktigt elak UV strålning, och kan möjligen bränna dina fiskar. Om du fortfarande har lampan igång kan det faktiskt vara det som skadat/dödat din fisk.

    Vad gäller eventuellt kvicksilver & glassplitter i akvariet... Glassplittret generar inte fisken, men är jobbigt för akvaristen. Enligt min erfarenhet får man aldrig bort splitter helt utan att byta sand. Man tror allt är borta, men sen rör man om i sanden med handen och skär sig på skiten.
    Kvicksilvret kan du lugna ner med avkloreringsmedel som innehåller tiosulfat - det reagerar med kvicksilvret och bildar kvicksilversulfid, som är en mycket stabil förening, dvs den tenderar att bli liggande i sanden & inte skada fisken. Återigen, vill du helt bli av med det är det nog byte av sanden som gäller.

    Sen är frågan vilka andra ämnen som fanns i lyspulvret förutom kvicksilver. Där vet jag inte vad som gäller, eller hur giftiga de är. Tiosulfat, aktivt kol, och att hålla pH högt är väl ungefär vad man kan göra för att hindra eventuella andra skumma metalljoner från att ställa till problem.

    Kort sagt... Det går att staga upp situationen, men det enda sättet att vara helt säker är att byta sand.

    Allt enligt min erfarenhet, och så gott jag vet.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 20 May 2006, 12:01.

    Kommentar

    • Ingvar
      Användare
      • February 2005
      • 25

      #3
      Tackar för svar, Hade ingen tanke på UV strålningen så nu är lampan släckt. få se om detta hjälper och om jag kan få tag i kemikalier.
      Mvh Ingvar

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        En tanke slår mig... Om du inte har väldigt grov sand kan det vara idé att ta en trädgårdsslang och suga bort översta halvcentimetern eller så sanden.

        Kommentar

        Arbetssätt...