Bakplåtspapper och bilder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #31
    Laesk,
    att Aunubiasen var gröna och fina när du tog upp dem är inte så konstigt - med tanker på hur långsamt de växer så hade det behövt dubbelt så långt tid innan de ens greppat att ljuset var avstängt... *s*

    Annars är alla experiment rätt skoj. Trixade till en filterlösning i lokalen specifikt för malar idag. Med en gnutta grus och någon rot i så är jag strax redo för mina första L-malar.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

      #32
      Hej!

      Alex; färgfilter vet jag inte om man kan hitta i butik men ring upp någon firma som hyr ut ljus och ljud utrustning till dansställen, koncerter etc. Färgfilter tillhör grundutrustningen då det gäller de flesta ljuseffekter och de är säkert inte omöjliga på att släppa lite till en överkomlig kostnad. Jag hade nog hellre satsat på att byta rören det är effektivare ur energisynpunkt. I princip har alla lysrör ett inbyggt filter som bestämmer färgen på ljuset, det gäller bara att välja rätt rör.

      PatrikMalmö; Jag tycker nog att det är att elda för kråkorna vad beträffar elförbrukningen att feta på med mycket ljus och sen filtrera bort det igen med bakplåtspapper. Som expriment är det ju aldeldes utmärkt men att köra med det år ut och år in är betydligt dyrare än att köpa rör i den färg man eftersträvar och ha färre rör tända. Dessutom slipper man bränna ut dyra akvarierör och kan köra på billiga standardrör istället. Phillips har en jättebra fullspectrum serie som börjar på 9 och ger mycket bra färgåtergivning utan att effekten är speciellt mycket lägre; 9300 är varmvitt och motsvarar 3500 kelvin, 9400 kallvitt och motsvarar 4500 kelvin, 9500 motsvarar 5500 kelvin och 9600 är daylight och motsvarar 6500 kelvin att jämföra med Aquarell som ligger på 9000 kelvin, har mycket sämre färgåtergivning och kostar 50-100% mer i inköp.
      Intressant förrövrigt det här med att punktbelysa växter. Jag hade en idee om att montera halogenspottar så att de belyste enskiljda svärdsplantor i akvariet och sen köra med ganska svag belysning i övrigt. Jag orkade aldrig montera ihop det men ideen är väl inte så dum?
      Lycka till med L-malarna föresten, vilka sortet är aktuella?

      Laesk; Om du tycker att belysningen är för stark är det väll bättre att inte ha så många rör tända än att mecka in foliepapper och bakplåtspapper i rampen? Om du räknar ut vad elen kostar per år finns det en slant att spara.

      Det går ju oxå att exprimentera med glödlampor, lågenergilampor och halogenspottar om man vill ha ett svagare varierande ljus i varmare färg.

      Ni kanske tycker jag är snål eftersom jag tjatar om att få ner elförbrukningen men förutom kostnadsbiten tycker jag det är relevant ur miljösynpunkt.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #33
        olof,
        jag greppar argumenten med det att elda för kråkorna, köper det om det handlar om att täcka hela karet med papper. Vill man däremot ha en schysst växtbelysning och låter en del partier vara öppna så att växterna markeras kan jag mycket väl köra med Aquarelle eller liknande verkligt bra rör. Har svårt att bli övertygad om att det går att slå Aquarelle-rören, men ska testa med daylight-röret innan jag säger för mycket... Tack för tipset!

        Har sett en del kar med halogenspottar över, och det kan bli ruggigt fräcka effekter av det. Speciellt i murriga Sydamerikakar - de kan verkligen få fram intrycket att det silar ner lite solljus mellan trädkronorna. Det trista med halogenspottar är att de inte är särdeles bra spektrum i dem för växternas del.

        Har tänkt mig börja banan med L-malar med någon vitsömmad Ancistrus. Får se hur det går, ska ner i lokalen och fundera idag.

        Klart man ska experimentera med ljus, det är skoj och kan bli annorlunda och bra. Miljöaspekten är också bra att ha i baknacken, liksom driftskostnaderna. Någonstans blir det ändå en kompromiss mellan vad som visar upp karet, firrarna och växterna som man vill, samt vad som verkligen gynnar växterna. Defdac har räknar fram PUR-värden för ett gäng ljuskällor, och det är schysst att ha som riktmärke om man vill få ut mesta möjliga ljus för sina pengar:

        Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!


        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

          #34
          Ursprungligen postat av olof
          Hej!
          Laesk; Om du tycker att belysningen är för stark är det väll bättre att inte ha så många rör tända än att mecka in foliepapper och bakplåtspapper i rampen? Om du räknar ut vad elen kostar per år finns det en slant att spara.
          Mvh
          olof
          hehe helt bakom flötet är jag inte jag har alltid bara haft 2 rör tända i 720.an å 500:an (500:an är 2 meters 50*50) .. men nu har jag gått över till bara 1 rör!

          Ja usch elen ja, fy fan. senaste räkningen va på 1264kr, (3:a bostadsrätt, å en i samma hus som också har 3:a har räkning på 500kr .. så mina kar drar endel :/

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Laesk,
          att Aunubiasen var gröna och fina när du tog upp dem är inte så konstigt - med tanker på hur långsamt de växer så hade det behövt dubbelt så långt tid innan de ens greppat att ljuset var avstängt... *s*
          Hilsen,
          P
          haha jo men visst
          Senast redigerad av Laesk; 26 May 2006, 15:49.
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #35
            Hej!

            Det finns ju ett och annat att tänka på då det gäller val av belysning.

            Dels färgen på ljuset och där väljer man ju lämpligen det man tycker är snyggast, Jag brukar köra med aquarelle framtill och Phillips TLD-840 eller TLD-965 baktill. Med ett lätt gulfärgat vatten tycker jag det ger ett vitt neutralt intryck.

            Sen har vi färgåtergivningen traditionella akvarierör som tex aquarelle förstärker röda och blåa färger vilket förståss är effektfullt om man har röda och blåa fiskar. Om man vill se fiskarna som de verkligen ser ut är Phillips TLD-965 ett mycket bra rör eftersom det har ett mycket jämnt spectrum med samma genomsnittsfärg som solljus men ändå relativt bra energieffekt. Jämfört med aquarelle tappar fiskarna mycket i röd färg och det där lysande blå jämfört med aquarelle, har man gröna och gula fiskar kan dessa färger upplevas starkare. Phillips har en 800 serie med ett hyfsat men ganska toppigt spectrum (där aquarellen i princip finns med som TLD-890) och en 900 serie med jämnt specktrum där högsta färgtalet är 6500 (daylight). 900 serien har något läggre energieffektivitet än 800 serien.

            Jag kör i min enfald efter principen mer ljus = bättre för växterna, Jag hittar inget klart mönster i PUR-röran. Ska man gå efter det ligger Phillips kallvita standardrör TLD-840 i toppen med 0,83. Aqarelle ligger på 0,76 och TLD-965 på 0,60. Jag har noterat att det växer som tusan under de rör jag har längst bak i mitt stora akvarium och de är T5 varianten av TLD-840.

            Halogen spottar har många dåliga sidor, förutom att de har rätt kass färg för växter har de usel färgåtergivning och dålig energieffektivitet. Man undrar varför folk smäller upp dem överallt i sina hem. De borde dock kunna funka som punktbelysning av växter.?

            Vitsömmad ancistrus... Menar du den "riktiga" Ancistrus dolichopterus? Den är ju både snygg och lär gå att odla. Planteimporten brukade ta in L-malar till rena reapriser tidigare men de verkar ha slutat med import från sydamerika?

            Porsa reoler og borde efter mål. Vi har alt til akvariet. Hvad vi ikke har, prøver vi gerne at skaffe. Vi sælger også hunde- og katteartikler.


            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

              #36
              Jag gillar karet, helt klart. Lite kul det där med att kunna lägga bakplåtspapper på vissa ställen, kanske skall testa det. Det som är mest spännande är hur länge du skall hålla dig till sydamerika.
              Senast redigerad av Prayerman; 29 May 2006, 17:42.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #37
                olof,
                84X-serien har jag också kört flera gånger. Växter är rätt anpassningsbara, och jag tycker mig inte ha märkt någon stor skillnad beroende på färgtemp och liknande. CO2-tillsats ger otroligt mycket mer effekt, oavsett ljus. I akvarium finns det i vilket fall en övre gräns för ljusmängd som är bra för växter, och den handlar just om samspelet mellan ljusstyrkan och CO2-tillgången. Testade att köra en 150W MH över ett växtkar på 130 liter (exklusive inredning) och det var en attans massa jobb innan det såg ok ut. Mindre ljus ger enklare jobb (läs större marginaler).

                Annars är nog slutsatsen riktig för de rör du kör med - det kommer ju ut mer ljus ur rören du har längst bak. Kanske skulle testa att öka ljusstyrkan i karet generellt?

                Halogenspottar som punktbelysning kan funka finfint, men resten av ljuset måste vara schysst.

                När det gäller malarna så har jag inte hittat rätt i den röran däremot - verkar finnas ett rätt bra gäng Ancistrus (och liknande) som har vita sömmar på fenorna. Jag gillar i vart fall dem som dessutom har en moln av små vita prickar över kroppen (alltså, inte sjukdomen dårå). Nästa gång jag ser ett tillräckligt stort gäng sådana så blir det shopping!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

                  #38
                  Hej!

                  De rör jag har längst bak ger inte mycket mer ljus än de andra eftersom det är lågeffekt rör på 21 Watt. Visuellt förefaller det som att de lyser mer men det beror nog mest på att de avger mer ljus i det spectrum man ser än aquarellerören.

                  Växterna i mitt stora akvarium begränsas främst av två faktorer; mina hantlar som med jämna mellanrum gräver upp en stor krater mitt i akvariet och kvävebrist.
                  Jag har testat att tillsätta kaliumnitrat (1/2 tesked till 500 liter) efter vattenbyten ett par ggr under våren och resultatet har varit nästan för bra, växterna har exploderat och begynnande problem med cyanobakterier har försvunnit.

                  Den typen av malar är snygga. en av dessa arter är den riktiga Ancistrus dolichopterus, L183:

                  Zierfische von A bis ZAlle Infos rund um Zierfische FischkrankheitenWichtige Infos, Details und Hifestellungen zu Fischkrankheiten Terrarium und dessen BewohnerInfos zur Technik und den verschiedensten ReptilienAlgen und deren BekämpfungWelche Algen gibt es und welche Mittel helfen gegen die jeweili


                  Lycka till!

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...