Jag har rötter och löv i mitt kar.. då blir det gult vill jag lova.
Bakplåtspapper och bilder!
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av RobinJag har rötter och löv i mitt kar.. då blir det gult vill jag lova.Kommentar
-
-
Som sagts tidigare, smaken är ju som baken ! Har man typ Diskus och ett jättegäng med neontetra så tycker jag personligen att passar bättre med bakplåtspapper. Håller man Tanganyika eller Malawi's karet så passar nog den starkare "vitare" belysningen bättre tror jag...
Alexander ! Ett väldigt intressant test vore ju om du (eller ngn annan) ville köra ett tag med halva karet med bakplåtspapper, och den andra halvan utan. Och sedan noga observera vart fiskarna helst vill uppehålla sig, och hur växterna mår i dom olika delarna av akvariet...
Mvh/JanneDen som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...Kommentar
-
Kommentar
-
Ursprungligen postat av VingåkerBakplåtspapper blev helt klart snyggast.Kommentar
-
Jag är förtjust i både och. Helt utan papper ser mycket kliniskt ut, men jag hade kört det med sjöciklider. Helt med papper saknar lite "sparkle". Därmed vill jag ha bägge delar. Kanske det går att köra papper ute vid sidorna (lägg det så att det täcker ojämnt, alltså inte lika mycket på bägge sidor). Mittenpartiet kan vara väl upplyst för att likna en soldränkt plätt. Alternativt kanske det blir snyggt att klippa hål i papperet så att det kommer ner mer ljus på vissa ställen - solljuset strilar ju ofta ner mellan trädens grenar. Tror det kan bli schysst att punktmarkera växterna, det blir ju också rätt naturligt - växterna står där det är mest ljus.
Snyggt kar för övrigt - du har känsla för inredning, helt klart.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Man tackar Patrik!
Ditt förslag med hål lite varstans i pappret lät mycket intressant, har jag inte tänkt på. Är usel på att "klippa och klistra", men det kan ju inte vara så svårt! Skall som du säger försöka "punktmarkera" växterna, blir nog häftigt. Har dubbla papper nu, kanske räcker det med att ta bort det ena lagret där växterna står... Skall testa lite och lägga ut fler bilder...
Jannemannen: Ditt experiment låter spännande. Tror jag skall försöka mig på det också några dagar. Tippar på att fiskarna gillar bakplåtssidan mer, och växterna tvärtom!Kommentar
-
Bra att du drog igång denna tråd Alexander, det verkar som många börjar tänka till lite. Det finns ju andra varianter än bakplåtspapper, färgade plastfoldrar, ni vet såna man stoppar "viktiga papper" i. Dessa finns i hur många färger som helst och är lätta att fästa på täckglaset me lite tejp, det skapar ju en oändligt massa varianter. Lite klippa och tejpa och detta med att punktmarkera växter kan ju göra ett par vanliga lysrör till ett akvarium i regnbågens alla färger.
Cheers
JonneNemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Hej!
Jag måste säga att jag tycker det verkar vansinigt att lägga ett bakplåtspapper som färgfilter till akvariebelysningen. Det bör ju filtrera bort typ 60% av ljuset.
Jag kan tänka mig tre mycket bättre sätt att få en mer "naturlig" gulare ton.
- Köp riktiga färgfilter. Snacka med någon som sysslar med ljud och Ljus, de har färgfilter i form av värmetålig plastfilm i alla regnbågens nyanser.
- Köp nya lysrör. Byt ett eller flera rör mot lysrör med varmare färgtoner, tex ett Philips TLD 93 är ett varmvitt rör med bra färgåtergivning. Alla standard lysrör har mycket varmare ljus än akvarierör och är dessutom billigare. Snacka med en välsorterad elbutik, i min affär har de en hel vägg med olika lysrör så att man kan jämföra färgtoner. Är ljuset för starkt så slå av ett av rören eller dämpa ljuset med flytväxter.
- Byt färg på vattnet. Filtrera över torv, lägg i Alkottar, eklöv eller köp/hitta lite rötter som färgar vattnet.
Att lägga bakplåtspapper i rampen tycker jag är att elda för kråkorna.
Mvh
olofKommentar
-
Ursprungligen postat av Alexander WibergVad har du i karet nu?
1 par ancistrus och en L001.
Letar efter barber...Mvh
RobinKommentar
-
Olof: Har du något exempel på någon kedja som kan tänkas sälja färgfilter? Har ju inte samma butiker i Jönköping som i Lund. Tack för tipset för övrigt!Kommentar
-
Jag tycker inte det är att elda för kråkorna att lägga bakplåtspapper mellan lysrören och täckglaset. Ffa inte om man punktmarkerar växterna. Kan bli verkligt schyssta effekter av olika ljus på olika ställen i karet. Dessutom har ju Alex redan lysrören, och har man det kan man lika gärna experimentera istf att köpa nytt. Fast det är bara som jag tänker.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Sen är det skilland i pris...framförallt, dvs på bakplåtspapper och färgfilter!
Men idén är lysande, och just detta med att fixa "kast" av ljus i karet!!!
Klipp ut remsor ur pappret vetja...superenkelt!
Bra tråd!
DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Intressant läsning alltihop här
olof: tänker du att växterna tar illa vid sig eller hur menar du? Att de tar bort 60% är ju bara bra tycker att alla akvarier har för mkt ljus! punktmarkera me mer ljus för väldigt ljuskrävande växter funkar ju galant. (i mitt ena 375 som jag "stängde av i 2 månader" bara stod still utan ljus å utan pump, fast med 3st anubias i, som bara fick ljuset ifrån taklampan, dom var lika gröna å fina när jag tog upp dem nu förra veckan
Alexander: Klippa å klistra är en mkt bra metod! På mitt 720 å mitt 500 så har jag aluminiumfolie lite var stans mellan täckglasen å heltäckande ramperna, för å få olika mkt ljus överallt. Å de bakre 25cm av karen är täckta helt, så bakrutan å modulerna inte får nått ljus alls uppifrån, dvs får mer naturlig look!
men dehär med bakplåtspapper skall testas på endel ställenKommentar
Kommentar