Till mitt amazonaskar hemma har jag försökt att få vattnet så brunt som möjligt, och läste då ett inlägg från Ola Svensson där han skrev att Johan 1 använde sig av smörpapper under lysrampen. Således införskaffade jag brunt bakplåtspapper under gårdagen på Hemköp, och tänkte i denna tråd posta lite bilder på resultatet. Vad är finast, med eller utan?
Bakplåtspapper och bilder!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Belysningen består av två power-glo-rör samt ett aquarelle. Här utan papper. -
-
Tufft!
Snyggaste sidan?
En smaksak/#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
Det är som hank skriver en smaksak, en del föredrar att likna naturen så mycke som möjligt
själv tycker jag bruna akvarium ser sunkigt och misskötta ut på nåt vis, vill ha kristallklart vatten.
Körde torvvatten ett tag till mina diskusar men tyckte det såg riktigt sunkigt ut. Dessutom kändes det som om fiskarna trivdes sämre, kliade sig mer osv. Kanske inbildning jag vet inte.Kommentar
-
Klart finast med! De andra såg så kliniskt ut... kanske mest för jag är ovan, mina kar är altid brunmurriga :-D
Men bakplåtspapper... det brukar ju räcka bra med några rejäla rötter +torvgranulat i filtret för att färga vattnet, blir nog naturligaste looken ändå eller?Anders LKommentar
-
Tycker modulen fick mer "naturtrogen" färg med bakplåtspappret. Lättare att hitta stenar i skogen med den nyansen!
Sen kanske fiskarna färgar bättre med lite dämpad belysning. I vilket fall som helst är det ju enkelt att montera/ta bort och billigt att köpa!
Bra tips!Kommentar
-
Iofs ganska coolt att bara dämpa/färga en del av karet, spännade möjligheter.. det går ju inte med trorvfärgningAnders LKommentar
-
Helhetsbild med papper. Så här har jag det nu. Gillar nog det bäst till dessa fiskar.
Anli: Tror nog att när rötterna "färgar ut" ordentligt tillsammans med färgen från bakplåtspappret så blir det riktigt murrigt! Kanske färgar fiskarna ut bättre och trivs mer med den dämpade belysningen?Senast redigerad av Alexander Wiberg; 19 May 2006, 14:37.Kommentar
-
Utan papper. Den dagen jag har malawi eller tangayika blir det så här haha!Kommentar
-
-
-
Ursprungligen postat av malplaceradJag gillar bakplåtsvarianten, väldigt fint behagligt ljus.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av rygharDet ser riktigt bra ut med pappret. Jag har en fråga om hur växtrena kommer trivas med pappret? Det minskar ju ljusmängdenKommentar
Kommentar