Fluval FX5 - omdömmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    Användare
    • June 2005
    • 142

    #31
    Fluvalen gör sitt jobb men.....
    Det finns något i konstruktionen som gör att den samlar luft (därav den dagliga automatiska avluftningen). Är filtret helt rent samlar det lite luft, är det lite skitigt blir det mycket luft och då bubblar, porlar och låter filtret hela tiden.
    Jämför jag med mina Eheimfilter som lever samma liv som Fluvalen så måste jag serva Fluvalen ungefär tre gånger oftare än Eheimfilterna (varannan månad jämfört med vart halvår).

    Urluftningen...jag satte igång filtret väldigt sent på kvällen. 24 timmar senare vaknar jag en halv meter ovanför madrassen övertygad om att det finns 100-tals liter vatten på något golv.
    Urluftningen är alltså långt ifrån ljudlös. Jag har ändrat så att den luftar ur när jag normalt är på jobb men på helgerna hoppar fortfarande hjärtat till....

    Har man estetiska aspekter så är slangarna (typ tvättmaskin) grova och tar rejäl plats. Inte enkla att gömma.

    Pris/prestandabilden fick mig att köpa FX5:an. Hade jag behövt ett filter nu med den kapaciteten nu hade jag hellre lagt till lite pengar och köpt Eheim.

    Men som sagt, Fluvalen gör sitt jobb.
    Det är aldrig för sent att ge upp!

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

      #32
      Mina 2 Fluval Fx5 suger ingen luft och därmed så låter det alltså ingenting när dom stannar och urluftar sig.
      Det ena har varit igång i ca 4 mån nu och jag märker inte någon tillstymmelse till att det börjar bli dags för rengöring.
      Vad det gäller ljud så hörs det bara ett svagt sus ifrån dom så jag är mycket nöjd med dom!
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

        #33
        Ursprungligen postat av Beast
        Mina 2 Fluval Fx5 suger ingen luft och därmed så låter det alltså ingenting när dom stannar och urluftar sig.
        Det ena har varit igång i ca 4 mån nu och jag märker inte någon tillstymmelse till att det börjar bli dags för rengöring.
        Vad det gäller ljud så hörs det bara ett svagt sus ifrån dom så jag är mycket nöjd med dom!
        Håller med, har haft 2 st igång ca 3 mån nu dom suger ingen luft alls så den dagliga avluftning är helt ljudlös på mina, svagt surr från motorn bara.
        Så jag är mycket nöjd med mina Fx 5 or.

        Kommentar

        Arbetssätt...