Fluval FX5 - omdömmen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovsor
    Användare
    • January 2005
    • 55

    #16
    Förvisso, men det e ändå värt att nämnas, en del kanske funderar på att ha två o då e vi uppe i drygt 100 watt. Annars tror jag det e ett toppenfilter, har själv ett 404 som jag e helnöjd med.
    Senast redigerad av ovsor; 20 May 2006, 21:57.
    Ove

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • December 2004
      • 607

      #17
      Cirkulationspumpar som ska ge ca 3500 l/h har en effekt liknade Fluval fx5. Det finns inte mycket att spara på, om man vill ha den pumpkapaciteten.
      Min zoon

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #18
        Jo, Tunze har tydligen lyckats

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • December 2004
          • 607

          #19
          Ursprungligen postat av blackened
          Jo, Tunze har tydligen lyckats
          Tipsa mer, än bara ett så kort inlägg!
          Jag tog en snabb flukt på en del internetbutiker och fann inte någon pump som var nämnvärt effektsnålare, däremot många som hade högre effekt.
          Senast redigerad av Havs; 21 May 2006, 18:53.
          Min zoon

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #20
            Ursprungligen postat av blackened
            Jo, Tunze har tydligen lyckats
            Tunzes pumpar verkar energisnåla och fina, tänker skaffa en själv.
            Men vad jag vet orkar de inte suga vattnet genom ett filter.
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #21


              Som cirkulationspumpar är dom tydligen suveräna. Ljudlösa, vibrationsfria och har typ halva energiförbrukningen jämfört med eheim med samma l/t. Däremot fungerar dom sämre i ett igenkloggat filter.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

                #22
                Ursprungligen postat av daniel60
                Tunzes pumpar verkar energisnåla och fina, tänker skaffa en själv.
                Men vad jag vet orkar de inte suga vattnet genom ett filter.
                Nu har jag surfat lite mer och även försökt med några utländska sidor. Tunzes cirkulationspumpar verkar ha en mycket låg effekt, men samtidgt ha en hög pumpkapacitet. Men man kan också läsa att den inte lämpar sig för att ha tillsammans med ett "filter".
                Vad blir då, resultatet , om, man vill ha den i en filterhörna? Jag har inte svaret, andra får fylla i.
                Min zoon

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • January 2005
                  • 540

                  #23
                  Ursprungligen postat av ciklidis
                  Killen på "mitt" zoo tipsade om en cirkulationspump (eg. till saltvatten) där man kunde sätta på ett plaströr(fanns att köpta) och en stor rund filtermassa som röret sattes igenom. Är det ngt sådant du tänkte?
                  Alla cirkulationspumpar kan väl användas till såväl söt -som saltvatten. Den du beskriver låter dock mer som PH802 (finns inget färdigt rör till 2252 vad jag vet). Den har också juste cirkulation, men i likhet med Fluval så tappar den effekt när det börjar skita sig....

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #24
                    Ursprungligen postat av HazelCR
                    Nu har jag surfat lite mer och även försökt med några utländska sidor. Tunzes cirkulationspumpar verkar ha en mycket låg effekt, men samtidgt ha en hög pumpkapacitet. Men man kan också läsa att den inte lämpar sig för att ha tillsammans med ett "filter".
                    Vad blir då, resultatet , om, man vill ha den i en filterhörna? Jag har inte svaret, andra får fylla i.
                    En pump i en filterficka "bakom" en filtermatta har ju ingen belastning eftersom vattentrycket pressar vattnet genom mattan, så där funkar de garanterat utmärkt.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ni som haft Fluval FX en stund nu...vilket betyg ger ni superfiltret?

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • December 2004
                        • 607

                        #26
                        Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                        Ni som haft Fluval FX en stund nu...vilket betyg ger ni superfiltret?
                        Mycket nöjd med filtreringsförmågan, utblås m.m.
                        MEN jag tycker att de låter lite för mycket. Med betoning på lite.
                        Jag har mitt Fluval f5x i mitt akvarierum i källaren, men tänker inte flytta upp det i vardagsrummet till ett nytt kar. Mitt beslut grundar sig helt och hållet på att jag tror att jag kommer att störas av ljudnivån. ( Men vad jag skall ha istället är inte bestämt, vilket gör att jag kanske kommer att tänka om)

                        Jag har emellertid akvariekompisar som har filtret i sina vardagsrum och är mycket nöjda.
                        Senast redigerad av Havs; 14 September 2006, 07:56.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av HazelCR
                          Mycket nöjd med filtreringsförmågan, utblås m.m.
                          MEN jag tycker att de låter lite för mycket. Med betoning på lite.
                          Jag har mitt Fluval f5x i mitt akvarierum i källaren, men tänker inte flytta upp det i vardagsrummet till ett nytt kar. Mitt beslut grundar sig helt och hållet på att jag tror att jag kommer att störas av ljudnivån. ( Men vad jag skall ha istället är inte bestämt, vilket gör att jag kanske kommer att tänka om)

                          Jag har emellertid akvariekompisar som har filtret i sina vardagsrum och är mycket nöjda.
                          Det är just av den anledningen som jag varit tveksam till Fluval överhuvudtaget. Pumparna är bra funktionsmässigt, men de avger oönskad ljudnivå...ofta pga att behållaren känns tunn i väggarna och därför släpper ut ljud lättare. Så har det varit på tidigare Fluval jag haft.
                          Jag har själv inte sett en Fluval FX i arbete så därför är det svårt för mig själv att göra en bedömning och jag slänger inte upp ca 2000kr för en pump som stör mig.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            #28
                            De fluval som jag har haft är ljudlösa.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #29
                              "surr" skala 1-10 där 10 är öronbedövande surr, så tycker jag de nog är en 4, mina ehiem som jag hade innan vara nog en 2a

                              stora fördelar är att man kan tömma flitret via en tapp i botten som man kopplar på en slang på. sen att det är rejäla insug o utblås som man kan placera bättre.

                              nu när vi flyttar till hus ska jag, sätta isolerplattor i de utrymmen i aluställnigen som blir mellan stagen, så den blir som inramad av isolerings platter hoppas de ska ta bort oönskat surr

                              Kommentar

                              • Havs
                                Användare
                                • December 2004
                                • 607

                                #30
                                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                                Det är just av den anledningen som jag varit tveksam till Fluval överhuvudtaget. Pumparna är bra funktionsmässigt, men de avger oönskad ljudnivå...ofta pga att behållaren känns tunn i väggarna och därför släpper ut ljud lättare. Så har det varit på tidigare Fluval jag haft.
                                Jag har själv inte sett en Fluval FX i arbete så därför är det svårt för mig själv att göra en bedömning och jag slänger inte upp ca 2000kr för en pump som stör mig.
                                Jag vet från en annan tråd att du är på gång med ett stort kar. Vilket/vilka alterantiv överväger du istället för Fluval fx5 ?

                                Om du överväger ett annat ytterfilter plus ett innerfilter, så ramlar det iväg en del pengar också. Jag har mitt fluval fx5 i ett 660 och där behövs inget innerfilter för cirkulationens skull.
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...