Hygrophila polysperma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AmanoShrimp
    Användare
    • April 2006
    • 12

Hygrophila polysperma

Hej!
    Min hygrophila polysperma ser inte riktigt frisk ut. Det är flera gulnade blad och många hål. Jag ger just nu ingen gödning. Varför är det så här?
    MVH
    Calle[*]

Ni har väl kollat mitt fotoarkiv på Zoopet? (där heter jag "CalleAkvarist")
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Tycker du skriver orsaken själv. "Jag ger just nu ingen gödning". Hålen kan även bero på en del firrar/snäckor som verkar uppfatta en hel del växter som extra kosttillskott. Har du mycket fisk i karet och matar mycket (och ingen CO2) så löser sig problemet med en gnutta microgödning, typ Tropica Mastergrow. Har du lite fisk i karet och matar lite kan det behövas macroämnen som kväve, fosfor och kalium. Generell regel: är topparna bleka, microbrist och är det de undre bladen som gulnar är det macrobrist.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Som redan sagd, så behövs ljus, näring samt mer ljus o CO2,m då blir dom fina.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ixxe
        Användare
        • February 2005
        • 234

H. polysperma är en rätt tacksam växt, du behöver varken mycke ljus eller co2.
        lite tmg räcker oftast som näring, kör den själv i mina lo-tec kar med räkor o dom skitar
        inte ner speciellt mycke, dvs ingen macro i vattnet.
        Malar och en del fiskar ÄLSKAR o tugga på den, malarna lämnar stora hål längs mitt-nerven på bladen.

Kan tilllägga att mina råttor e överförtjusta i denna växt
        http://ixxe.se

Kommentar

Arbetssätt...