SA-akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Nu är mitt Bolivianska akvarium igång,fick igång det idag,jag är mycket nöjd med min SA inredning,paret är runt 5 cm bägge två,lite växter fin sand,grottor.Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

Det låter trevligt. Måste nog fixa bättre revirmöjligheter åt mina dvärgar. Blir nog inget annars. Hoppas att era respektive kar faller väl ut med revir och fiskarnas trivsel. Tycker det låter bra med himla många rötter i ett dvärgkar, Jeppe.

Inga dvärgar har lekt, för min del. Men acaraparet har sin andra kull på G. *sliter mitt hår* Ingen plats för så storväxta yngel, måste bli kreativ eller rik....
      Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• plåtis
        Användare
        • June 2002
        • 212

Bolivianen är störe än A trifasciata. Så jag skulle inte ha mer än 1 hanne och 2 till 3 honor av Apistogramma. Och bytt ut Bolivianen till vanlig fjärilsciklid 4 st.
        Lasse.H

Kommentar

• Jeppe
          Användare
          • October 2005
          • 409

Plåts, Okej, bra att tänka på. Men jag tänker inte byta ut Bolivianer mot vanliga. Vanliga kan vara snygga, men jag har tröttnat på dom. Och så verkar dom vara väldigt känsliga och kortlivade.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Precis Jeppe . Bolivianerna är betydligt tåligare, dessutom trevligare.
            Dom är dessutom mindre aggresiva än vanliga fjärillar.
            Antalet är lite en smaksak. Ja gillar aktivitet i akvarierna och tycker därför att 4 st är det minsta antal du ska ha. Att någon skulle bli utmobbad minskar med antalet firrar. Mycket lättare att para ut och få till lek om antalet är lite större (som sagt ja har 14 i min 130 l. och har haft två lekar än så länge).
            En annan sak som kan vara knepig är att det är mycket svårt att def. vem som är hanne/hona. Man tror att men ser det på fenstrålarna men ofta är det olika från fisk till fisk.
            Har hållt på med bolivianer ett antal år och enda gången jag verkligen (förutom vid lek) kan skilja på könen är när dom blir helt fullvuxna (8-10cm). Då blir honans kropp mera spolformad och hon blir något mindre än hanen.
            Även detta är ett skäl till att du bör satsa på fyra eller fler, helt enkelt större läge för att det ska bli båda könen vid inköpet.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

Ursprungligen postat av LN
              Precis Jeppe . Bolivianerna är betydligt tåligare, dessutom trevligare.
              Dom är dessutom mindre aggresiva än vanliga fjärillar.
              Antalet är lite en smaksak. Ja gillar aktivitet i akvarierna och tycker därför att 4 st är det minsta antal du ska ha. Att någon skulle bli utmobbad minskar med antalet firrar. Mycket lättare att para ut och få till lek om antalet är lite större (som sagt ja har 14 i min 130 l. och har haft två lekar än så länge).
              En annan sak som kan vara knepig är att det är mycket svårt att def. vem som är hanne/hona. Man tror att men ser det på fenstrålarna men ofta är det olika från fisk till fisk.
              Har hållt på med bolivianer ett antal år och enda gången jag verkligen (förutom vid lek) kan skilja på könen är när dom blir helt fullvuxna (8-10cm). Då blir honans kropp mera spolformad och hon blir något mindre än hanen.
              Även detta är ett skäl till att du bör satsa på fyra eller fler, helt enkelt större läge för att det ska bli båda könen vid inköpet.
              Vad jag kan se på bolivianerna som går hemma hos mej som är från larry så är de lite på analfenan som skiljer och möjligen lite på fenstrålarna, iallafall det jag sett på mina och dom jag sett på bild.

Jag har fått för mej lite också att hanen är oftast lite högre i kroppsbyggnad, honan är som sagt mer slimmad.

Jag har dock inte fått yngel ännu så jag vet inte hur lätt det är att urskilja när dom är små, dom som går hemma är väldigt stora faktist, men det är all fisk som larry fött upp

Oxhjärta is the shit

Mvh Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Håller med
                Oxhjärta verkligen is the shit

Kommentar

• Jeppe
                  Användare
                  • October 2005
                  • 409

Då kanske det blir ca 4 apistos och 6-7 bolivianer..
                  100 sydamerica, dvärgar
                  40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Hej Jeppe.
                    Har nu första kullen frisimmande boliviansk fjärilsciklidyngel i mitt 130 liters.
                    Trots 14 boliviander 20 ancistrus samt ett 20 tal Cardinalteror i karet så lyckas honan och hanen hålla alla andra borta från sin kull.
                    Helt enastående föräldrar.

Kommentar

• Jeppe
                      Användare
                      • October 2005
                      • 409

Ååh snacka nice Mm, verkar vara "lite" skillnad i yngelvården om man jämför med den vanliga fjärilen..
                      100 sydamerica, dvärgar
                      40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Helt otroliga föräldrar.
                        Hållt liv i säkert 30 yngel nu i två veckor nu, trotts det "stora" antalet fisk i 130 litaren.
                        Var helt enkelt tvungen att dra igång ett 54 liters yngelkar. Slangade över merparten av ynglen för att avlasta paret. Honan och hanen bet i slangen och mina fingrar hela tiden.
                        Man säger att L.ocelatus är stentuff men det vete tusan om inte bolivian-föräldrar är tuffare

Kommentar

• Jeppe
                          Användare
                          • October 2005
                          • 409

Låter riktigt trevligt.

Har tyvärr inte fått ur mina gamla fiskar ur 120 liters för jag har haft en del i skolan och dyligt. Men det kommer nog snart att vara igång nu när vi får lov på torsdag
                          100 sydamerica, dvärgar
                          40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Jeppe
                            Användare
                            • October 2005
                            • 409

Okej, nu gar det uppstått ett "problem". Jag har kvar det gamla akvariet med måtten 100*32*37 cm (Längd*botten*höjd), men har även köpt ett annat; 75*40*35 cm. Jag tänkte att eftersom det senare akvariet är bredare så kanske det vore bättre att ha dvärgarna i.. men det andra akvariet är längre så.. Vilket tycker ni jag ska ta?
                            100 sydamerica, dvärgar
                            40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Kör med ditt första val. Ett längre kar är lättare att dela i revir.

Har slangat ur två kullar bolivian-yngel nu till ett yngelkar. Har haft 7 lekar på mitt gäng Bolivianska fjärillar nu på kort tid. Störde tyvärr en lek ikväll när ja jagade små anc. till kompisars kar. Måste säga att mina 14 bolivaner verkar sporra varandra till ständig lek.

Kommentar

• Jeppe
                                Användare
                                • October 2005
                                • 409

OKej då kör jag med det

Låter härligt med mycket lek
                                100 sydamerica, dvärgar
                                40 tomt

Qui dormit, non peccat