Tropica + Kväve + Fosfor + Bottengödning = Sant

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Tropica + Kväve + Fosfor + Bottengödning = Sant

Hej!

Som Defdac tiddigare tagit upp ska Tropica lansera en kväve/fosfor/TMG produkt. För oss som gärna vill göda plantorna men undvika höjda nitratnivåer kommer nu också en bottengödning som löser ut näringsämnen långsamt (6-12 månader) i bottnen under plantorna. Perfekt för tex echinodorus:

Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

Jag tycker det verkar lovande, vad tror växtmaffian?

Mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Allt man stoppar ner i bottnen kommer upp. Torv har ju strålande CEC, katjonbindningsförmåga, som folk tror innebär att näringen hålls kvar i substratet - likförbannat så färgar torven trots att det ligger under grus?

Folk fattar inte att allt som man stoppar ner i gruset kommer upp via diffusion.

Gödningen funkar säkert kanon, men Tropica har utvecklat en mycket tvivelaktig skötselmetod för att hålla kvar bottengödningen i bottnen: Dom tycker att man ska klippa av växterna längs gruset istället för att rota upp växterna för att slippa problem.

Detta kommer bara förhindra problem väldigt kortsiktligt eftersom den organiska massan kommer öka hela tiden i substratet till det blir överladdat av organiskt material som bakterier kommer sätta tänderna i och reducera redoxen så mycket att man sannolikt får sulfatreduktion efter något år.

Det har ju även gång på gång visats att alla växter, inklusive Echinodorus, föredrar att ta näringen med sina blad så jag har svårt att se att bottengödning någonsin kommer bli poppis igen.

Kapslarna kommer via diffusion ge lika mycket näring åt rötterna som bladen så det skulle förmodligen gå precis ilka bra att lägga kapslarna i filtret innan den biologiska filtreringen så underviker man eventuellt ammonium också 8 )
    http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Mm, tom jag är numera övertygad om att det som ligger i botten läcker, på ett eller annat sätt. Om det verkligen funkar med "macroämnespiller" är det dock lysande. Tom Barr har också önskat sig det, men enligt min något ouppdaterade uppfattning har han inte hittat något som fallit honom på läppen. Sedan är det lite olika med vilken metod man kör karet efter - bottengödning är ju rätt poppis i Walstadkar. Kanske kan Tropicas bottengödning funka bra där, i liten mängd. I EI-kar känns det överflödigt.

Har kört en smalbladig Vallisneria i kruka rätt länge nu, och där drog jag i vattenväxtjord samt en massa snäckskal. Funkar perfekt ihop med ett gäng ciklider (matas en hel del). Har inte mätt ett smack, men jag är övertygad om att Vallisnerian funkar precis som jag vill att den ska göra - klipper macroämnena från matningen och microämnena från bottenlagret. Helt sant att det inte är en rasande tillväxt, men "good enough". Ska testa Echinodorus på samma sätt, också med kalk i krukan - när jag hinner.

"Växtmaffian" förresten... sjöciklidister, huka er!! Vi har skapat actiongrupper som smyger sig in hos er under natten och planterar era kar!! *moahahahaaa*

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...