Temperatur erfarenhet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Temperatur erfarenhet!

    Tänkte bekräfta lite rön om temperatur som jag själv upplevt!

    Har länge haft problem med att jag har en standard temp mellan 28-29 grader. Tankarna har flödat fram o tillbaka angående detta. Även hur jag ska lösa problematiken. Nu i alla fall har jag ständigt en golv fläkt igång framför karet som får ner tempen till ca 25-26 grader.

    Här har jag gjort iaktagelser som skiljer sig markant från att hålla en varmare temp kring 28-29 grader. O skillnaden tycker jag personligen är enorm! Vid lägre temp blir malawiciklider otroligt mkt roligare att titta på! Dom blir mkt mer energiska å deras beteende mer framträdande! Vet att jag läst trådar om detta att malawisar blir lite piggare runt 25. Vill bara bekräfta att så är nog fallet. För jag själv har ständigt kört varmare utan någon igentligen bra lösning på problemet! En annan nackdel vad jag har hört att köra varmare är att eventuella sjukdomar sprider sig fortare i varmt vatten!

    Med min erfarenhet nu så funderar jag på att tömma karet under semestern då detta känns som ett mastodont göra. Å fixa lite pratiska detaljer jag tror kommer få ner tempen i karet. Har skrivit om det förut, men jag har 2st aquaclear pumpar 110 som alstrar 60w vardera. Problemet som jag blivit varse om är att allt instängt blir varmare. O jag har boxat in mina pumpar i plexiglas. Med 6 raster vardera. Problemet som jag tror är att jag inte har några raster högre upp i boxarna som gör att vattnet inte kan cirkulera så bra runt pumparna å kyla ner dom. Stoppar jag ner handen å känner på pumparna så är dom riktigt varma. Så jag ska när tid ges borra till lite extra hål i boxarna så vattnet kan flöda bättre runt pumparna. Jag ska även borra lite extra hål baktill i min heltäckande ramp så ev. luft kan passera ut o in bättre. Täckglas har jag tagit bort 2 st i bak, men det hjälper inte mkt på min temp i karet!

    Synd att det ska krävas så otroligt mkt jobb att justera detta bara! Man lär sig av sina misstag! Så fram tills att jag har tid att åtgärde dessa detaljer får golvfläkten göra jobbet åt mig! För övrigt mår mitt kar prima igen! Ingen sjuk fisk!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
Arbetssätt...