Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Ännu ett kapitel dras runt min "speciella" art Protomelas virgatus, Namalenje och denna är egentligen så jäkla rolig så jag vet knappt vart jag ska ta vägen...eller är den det?

Min fina hane dog för en liten stund sedan och jag fick aldrig lek på paret...hm...man kan ju undra varför..förrän man tittar lite extra noga och vad ser jag då?

Jo.."honan"...håller nu på att färgar om...*asg*.

Alltså...all denna väntan...all denna förhoppning...var egentligen obefintlig möjlighet...jag hade TVÅ hanar såvitt jag kan utröna nu. Den minsta hanen...fd honan...var så liten i växten och stannade tydligen där pga sin underlägsenhet till den andra hanen.

Det här är andra gången på kort tid som jag råkar ut för detta...först var det Otopharynx lithobates paret som en dag blev ett "homo"-par. Nu har även detta skett med mina Protomelas virgatus, Namalenje.

Historien bakom allt detta är att jag köpte dem som "par" från Carsten Gissel i Danmark via Johnny på nu nedlagda Cichliden i Malmö. Jag fick certifikat på arten från Carsten och Johnny samt att den importerats via Stuart Grant.

På certifikatet står det "Ej bekräftad hona till 100%"...eller något liknande...och med tanke på det så borde jag kanske varit mer misstänksam. "Honan" såg dock ut att vara en hona...genom sin teckning och brist på färg...samt storleken. Nu vet jag dock bättre idag och det är ju en rent otrolig historia!

Nu vill jag starkt poängtera att jag inte lastar varken Carsten Gissel, Johnny eller Stuart Grant för detta utan det är som det är...dock en oerhört rolig händelse...eller hur man nu ska beskriva det. Som sagt...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...men jag hoppas att jag kan få några ev er här att dra på smilbanden...för att dels utstått mitt tjatande om arten...samt nu få reda på "sanningen".

Nu blir man väl ett skämt i ciklidsammanhangen men det får jag bjuda på...ett gott skratt förlänger livet sägs det och jag kommer att leva rejält länge!
    Senast redigerad av StefanL; 18 September 2006, 01:13. Anledning: Inaktuell rubrik...bättre söktermer.
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Det borde vara enkelt för en importör att beställa arten från Stuart Grant om du är intresserad. Ön Namalenje ligger 15 min med båt rakt utanför Stuarts anläggning. Ön syns till vänster i horisonten på denna bild: http://www.riftlakes.com/cichlids/gr...000/m05_05.jpg
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Självklart är jag intresserad. Jag har aldrig haft en vackrare art och med ett bra temperament så är arten lämpad som sällskap till de flesta arter inom Malawisläktet. Jag har dock letat febrilt tidigare och ingen har än haft arten hemma.

Vet du någon importör jag kan kontakta? (Förutom 2 x Carsten)

Kommentar

• Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

SKRATTA

Själv så är jag ganska övertygad om att jag köpt två vuxna VF blå delfinhanar, trots uppgift om par från säljare. Sicken blåsning.
        Min zoon

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Vet du någon importör jag kan kontakta? (Förutom 2 x Carsten)
          Aquarium Malawi importerar regelbundet från Stuart.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Öh? Att jag inte tänkte på det...Tack Micke! Ska genast kontakta dom för att se vad som kan göras.

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Jag pratade med AM förut men dom kunde tyvärr inte ta hem den fisken sa dom då... men men vi får se.

Stefan en gång när vi skulle plocka ihop en grupp virgatus "gome" till en kille så tog vi 1 saäker han o resten potentiella honor, fiskarna va ca 6cm, det visade sig vara 10 hanar några månader senare =) så dom kan vara lite luriga.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

virgatus är helt jäva omöjliga att skilja hane och hona på....

Vi stod och tittade på de fiskarna i 30 minuter och den vi tog till dig såg mest ut som en hona......helt omöjliga att se skillnad på.

Har själv gomevarianten och har haft turen att från 3+4 få 1+2 kvar. De vf var svåra att vänja in. Fått en kull yngel hittills....de lekrer inte så ofta som man skulle vilja.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av Jonas E
                  Fått en kull yngel hittills....de lekrer inte så ofta som man skulle vilja.
                  hehe jag tror jag hade iaf 6-7 kullar över våren o sommaren innan alla Vf föräldrarna dog i nån skum sjukdom med parasiter o annat smått o gott som följd.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jag vet att ni gjorde ert bästa Jonas E...inget snack om det. Ni tog god tid på er också vilket var uppskattat från min sida, men ibland blir det bara såhär. Jag såg en bild på arten hos den andre Carsten och där ser honan inte alls ut som den hona jag har i teckningen. Jag funderade inte så mycket på det utan trodde att det kunde skilja sig en del beroende på humör...men så var alltså inte fallet utan det är hanens dräkt när han inte fått möjlighet att själv färga ut pga underlägsenhet.

Angående lek så såg jag på min hane att han hade perioder. På ett år kan han ha haft 3-4 perioder men det var markant nu i april/maj samt september/oktober.

deelay: Hur såg de ut vid dödsfallen? Min hane var det inga synliga fel på alls och kvällen innan var han i full fart...jag tyckte det var helskumt att han dog över natten utan att ens påvisa sjukdomssymptom eller slöhet. Åt gjorde han också så det var verkligen..eller är verkligen..en gåta.
                    Senast redigerad av StefanL; 14 May 2006, 16:59.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

deelay: Hur såg de ut vid dödsfallen? Min hane var det inga synliga fel på alls och kvällen innan var han i full fart...jag tyckte det var helskumt att han dog över natten utan att ens påvisa sjukdomssymptom eller slöhet. Åt gjorde han också så det var verkligen..eller är verkligen..en gåta.
                      Matvägran, utstående ögon, uppsvällda fiskar, hosta, skygga, o lite till så det e nog inte samma du råkade ut för. Jag skicka några av mina till SVA men inte ens dom visste hur man skulle bota detta så dom rekomendera flagyl som inte hjälpte för 5öre, tror det va 36 fiskar som dog på 14dagar totalt och alla vara VF djur så det sved en del i plånkan=)

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Oj oj! Det var lite för många för att låta gå förbi...har du kollat upp ifall något speciellt hänt med vattnet?

Var det enbart Protomelas virgatus, Gome? Riktigt tråkigt att läsa deelay! Hur ser det ut nu i karen då? Tomt?

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

de av mina som dog fick utstående ögon, en matvägrade redan från början och dog at det, de två hanarna antar jag slogs ihjäl av den dominante.

Angående bilder på "honor" så fanns det inte en chans att ens han visste vilka som var honor eller hanar. Den på bilden kan också vara en hane (även om den sägs vara en hona). Det är omöjligt att avgöra.

Av nån jävla konstig anledning.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Oj oj! Det var lite för många för att låta gå förbi...har du kollat upp ifall något speciellt hänt med vattnet?

Var det enbart Protomelas virgatus, Gome? Riktigt tråkigt att läsa deelay! Hur ser det ut nu i karen då? Tomt?
                            Detta va 3 år sedan =) im over it hehe. Det va P.virgatus Gome, P.taeniolatus Namalenje, C.borley namalenje plus en till som jaf inte kommer på vad det va =( ca 8-10 st av varje. Enligt Statens veterinärmedicinska anstalt SVA så hade fiskarna ett virus som tydligen inte va så vanligt som hade följt med från Afrika med inte tagit över fisken förens efter 7-8 månader i fångenskap, det va en hona som hade tuggat som blev lite jagad direkt efter hon kom tillbaka efter spotburken som uppvisa dom första symptomen sen rann det bara på av farten, kommer inte ihåg vad viruset hette men jag har rapporten nånstans på jobbet. Det här med karantän hos grossister är ju tyvärr ett minne blott vilket man nu lärt sig den dyra vägen =)
                            Senast redigerad av deelay; 14 May 2006, 19:03.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Apropå P taeniolotus, Namalenje...så är ju den ganska vanligt förekommande så det verkar underligt att de inte kan få med sig några P virgatus, Namalenje också?

Kommentar

Arbetssätt...