Jo precis... men den kanske inte lever just på den platsen dom dyker på utan kanske finns en bit bort vilket kanske leder till att den inte blir fångad medans som kanske har en station vid gome just där den lever... men som du säger det är märkligt.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Kollaps
X
-
-
Uppdaterar denna tråd lite eftersom det kan vara bra information vid läsning av den.
Jag har upptäckt den art som jag kallar Protomelas virgatus, Namalenje via diskussion med Stuart Grant. Det visade sig att den arten varit "Fish of the month" på Stuart Grants hemsida i December 2004 (även om Stuart Grant själv hänvisade till augusti 2005).
Arten är nämnd som Protomelas/Otopharynx, Namalenje Island och är lokaliserad vid Senga Bay ca 6 km från Kambiri Point.
Det står även att arten har en stor dominans av hanar vid lokaliseringsplatsen, vilket stämmer bra överens med de uppgifter jag fått tidigare om svårigheten att få honor. Ad Konings skall ha gjort en studie om arten under 2005 och jag ska försöka få tag på den om möjligt.Kommentar
-
Uppdaterar återigen och nu känns det tyngre igen. Fick besked via mail av Stuart Grant att den art som jag haft och som jag önskar finna igen är oerhört svår att få tag på honor till.
Platsen där arten finns domineras av hanar och de har ännu inte funnit honor i någon större mängd. Faktum är att de fångade 93 av dom en period och av dessa 93 var endast TVÅ honor!!
Det är inte direkt förvånande att jag fick två hanar....
Jag fick sedan en tid tillbaka ett erbjudande av Carsten Gissel att köpa hans grupp, men han kunde inte garantera någon hona...vilket gjorde att jag avböjde. Det finns ingen anledning för mig att skaffa en grupp med 10 potentiella hanar. Jag vill absolut ha garanti för honor annars får det vara. Hela nöjet med en speciell art är ju att man kan föda upp en bra stam runt den. Det är iallafall min ståndpunkt.Kommentar
-
Jag förstår ditt bryderi Stefan. Jag skulle inte heller skaffa mig en enkönad grupp. Oavsett hur dom ser ut, uppför sig eller trivs tillsammans vill man ju oftast kunna se framåt mot nya generationer i sin egen ägo.Kommentar
-
Om carsten visste att nån av dom va en hona så skulle han inte sälja dom innan han fått några kullar på dom så han misstänker nog att det bara är hanar =)Kommentar
Kommentar