Jag har med framgång fött upp yngel med riktigt finfördelad räkmix.
Cichla
Kollaps
X
-
-
Hmmm, mina räddade yngel har börjat dö för mig. Väldigt många har gått åt. Det verkar som dom får problem med simblåsan eller nåt för dom simmar upp och ner och verkar inte ha någon kontroll alls. :-/ Undrar om jag har varit för duktig med vattenbytena? Det blir ju så himla mycket skit kvar från matningarna så jag har bytt 50% varje dag.Kommentar
-
Gick inte så bra med första omgången yngel. :-( Samtliga gick en mystisk död till mötes. Kanske var jag för duktig med vattenbytena eller för dålig med matningen. Jag har ju faktiskt aldrig dragit upp någon sorts yngel artificiellt.
MEN! Ny chans om en vecka för nu är stubben täckt med ägg igen. Och nu ska jag vara bättre rustad med bättre inkört yngelakvarium, mer artemia osv.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeAGick inte så bra med första omgången yngel. :-( Samtliga gick en mystisk död till mötes. Kanske var jag för duktig med vattenbytena eller för dålig med matningen. Jag har ju faktiskt aldrig dragit upp någon sorts yngel artificiellt.
MEN! Ny chans om en vecka för nu är stubben täckt med ägg igen. Och nu ska jag vara bättre rustad med bättre inkört yngelakvarium, mer artemia osv.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Crenicichla... är inte det en annan sak? Men i alla fall kan det säkert vara så att dom svälter ihjäl också, jag jobbar ju så dumt när jag går skift så jag hinner ju sällan mata mer än en gång om dagen, eventuellt två varannan vecka.
Anmärkningsvärt är att jag är nästan bombsäker på att det är samma par som lekt igen och inte alls dom två som har visat revirbildandetendenser hela veckan.Kommentar
-
LOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeALOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
Håller tummarna!!Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Ursprungligen postat av MickeALOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
Mera bilder....Kommentar
-
Ingenting händer. :-/ Har fått x antal kullar yngel nu. Alla dör efter några dagar, oavsett om dom går med föräldrarna eller om jag låter dem gå i eget akvarium. Undrar om det kan vara mitt kommunvatten som inte är så bra.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av MickeAIngenting händer. :-/ Har fått x antal kullar yngel nu. Alla dör efter några dagar, oavsett om dom går med föräldrarna eller om jag låter dem gå i eget akvarium. Undrar om det kan vara mitt kommunvatten som inte är så bra.Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
Ursprungligen postat av daniel60Det där hände mig hela tiden med Retroculus-yngel. Började misstänka att orsaken var för mycket bakterier, men innan jag hann prova ett UV-filter dog lekparet. Kanske nåt för dig?Kommentar
-
Ursprungligen postat av CutekidEnligt T. Weidner så har det varit stora problem med att dra upp Retroculus-yngel. De dör av någon okänd anledning i en viss storlek. Tydligen är dte något som ligger latent och ruvar.
Kanske är Cichla-yngel också extremt känsliga?Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
Mina fiskar & burkarKommentar
-
-
Ursprungligen postat av LeopoldiVad har du för pH?
Får du ynglen att äta något?
Men vattnet här ska ligga på 7 ungefär, men det är ganska hårt. PH borde dock sjunka lite i akvariet tack vare mina rötter.
Ynglen vill inte äta som jag vill. det enda jag har sett dem äta är nykläckt artemia, men det är inte med någon direkt glupande aptit dom tar den, åtminstone inte jämfört med andra yngel. Inget annat som jag gett dem verkar de vilja ha.
Ursprungligen postat av daniel60Det där hände mig hela tiden med Retroculus-yngel. Började misstänka att orsaken var för mycket bakterier, men innan jag hann prova ett UV-filter dog lekparet. Kanske nåt för dig?
Himla synd, jag hade velat lyckas dra upp åtminstone en kull till "säljbar" storlek innan jag gör mig av med gruppen. Ärligt talat börjar dom bli lite för stora redan så jag blir kanske tvungen att sälja ett av lekparen och eventuellt dom två som inte har parat ut sig ännu.Kommentar
Kommentar