Sjukdomsymptom på ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    Sjukdomsymptom på ciklider?

    Hej alla!

    Nu behöver jag hjälp. Har fått några för mig skumma symptom på ett par av mina ciklider och skulle behöva er hjälp att ställa diagnos och om möjligt ge förslag på behandling.

    Jag har beskrivit bakgrunden och symptomen på denna sida:



    och vill gärna höra vad ni tror. Fråga gärna om det är några oklarheter.

    Speciellt mina Geophagus är jag rädd om och kommer göra vad som står i min makt för att rädda fisken.

    Hoppas att ni tar er tid och försöker hjälpa mig.

    Tack på förhand.

    mvh
    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -
  • NM
    Användare
    • October 2002
    • 93

    #2
    Hej Hasse, Jag är nybörjare men läste i någon av mina böcker om att en parasiter kan bilda "utväxter" typ små piggar, man skall tydligen
    då plocka upp firren och dra bort piggen med pincett.
    Vet ej om mitt svar kan bringa någon klarhet, men det var den enda idé som jag har.
    Kanske du skulle porva med ngt. medel mot parasiter?

    Lycka till
    /Niclas

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Ja, vad gäller Geophagusen så var det någon sorts parasit som slog mig först. Men det finns liksom inget att ta tag i med en pincett. Inte vad jag kan se med ögat iaf. Men det ligger nog nära tillhands att tro det. Ska ta med mig fotot imorgon till zoobutiken och se vad de rekommenderar.

      Men det är nog inte detta som är på Dorsigern. Där har jag ingen gissning ännu. Någon?

      mvh
      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • kaj
        Användare
        • October 2002
        • 77

        #4
        Hej Tyvär vet jag inte vad dina fiskar drabbats ,men hade själv samma sjukdom i mitt malawi kar nästan alla fiskar blev smittade var tvungen att nödslakta massor med fiskar hoppas du kommer på vad det är.

        Kommentar

        Arbetssätt...