Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Artemia

    När brukar ni sluta mata med artemia ??
    Hur långt efter att artemian är kläckt brukar ni använda den??
    Det händer ju att man ibland gör lite för mycket.
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

    #2
    Jag brukar sluta när det inte längre ger nån effekt dvs ynglet är så stor att det käns meningslöst o kläcka mer.

    Efter 1-2 dagar är artemians gulsäck förbrukad o näringsvärdet kass. Man kan förvara nykläckt artemia i kylen för lägre metabolism.

    Eller så kan du mata artemian så den blir större o fotsätta mata dina yngel även vid större storlek
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Om jag kläcker lite för mycket så det finns kvar efter två dagar så matar jag med den i alla fall men har också nykläckt artemia i samtidigt,lite snål är man men det mesta näringen finns i den nya artemian.

      mvh Lennart

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Beror på vilka firrar det är. Nu är det ett tag sedan jag verkligen jobbade med artemia, men en hel del vuxna firrar käkar dem med förtjusning. Cyps är ett fint exempel, men även vuxna stänktetra, Nannostomus och andra firrar med små munnar går gärna och plockar dem.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • ixxe
          Användare
          • February 2005
          • 234

          #5
          Inte endast små firrar är förtjusta . Mitt discus lekpar käkade faktist artemia då dom gick med yngel trots att artemian faktiskt var så liten så det förvånade mig att dom ens såg den.
          http://ixxe.se

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

            #6
            Vad matar jag artemian med för att den ska bli större?

            O kan jag om det blir större köra som foder till malawi utan problem?
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Artemia kan matas med mikrozell tror att fabrikatet är Hobby.

              mvh Lennart

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

                #8
                Har du testat själv?
                O även matat malawi i så fall? Resultat?
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Nej jag har inte dragit artemia till större storlek men jag har bekanta som använt detta. Det ingår i hobbys artemia tillbehör. Seras micron ska också funka bägge produkter fungerar som yngelfoder till små fiskyngel.
                  Men jag har använt micron när jag fångat levandefoder och matat dessa dafnier cyclops m.m.m

                  vad jag har förstått så tänker du dra artemia till större till mat åt dina malawi.

                  Fryst artemia äter då mina malawi så levande stora borde ju vara bonus.

                  Näringsmässigt så är dock artemian bäst som nykläckt.

                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #10
                    Är det någon som kan ge mig en länk där det finns uppgifter om artemians näringsvärde i olika stadier.

                    Det ska alltså helst vara nån vetenskaplig dito och inga gissningar.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av bmwpower
                      När brukar ni sluta mata med artemia ??
                      NAr de ater sig tjocka pa annan mat. Artemia ar inte speciellt naringsrikt vilket manga fatt for sig
                      Ursprungligen postat av bmwpower
                      Hur långt efter att artemian är kläckt brukar ni använda den??
                      Max tolv timmar men jag siktar pa att mata med artemia som klackts den narmsta timmen (sitter och vaktar pa den). Jag matar slut och haller i nytt sa att det alltid finns nyklackt. OK, det kan slinka med nagra aldre.
                      Ursprungligen postat av bmwpower
                      Det händer ju att man ibland gör lite för mycket.
                      Jag matar som sagt slut pa dem. Skulle jag gjort for mycket sa haller jag ut dem i vasken.

                      Ett intressant exempel. En population amerikanska salar madde extremt daligt och ingen forstod varfor. De levde framst pa sill och det hade aldrig funnits sa mycket sill. Nagon kom pa att eftersom att det fanns sa mycket sill sa var konkurrensen stenhard och sillarna magra. NAr man matade salar med sa mycket sill som de hann ata sa fyllde salarna magarna med sill. Det gick inte ata mer. Trots detta sa gick de ner i vikt.

                      Finns det risk att samma galler gammal artemia? Inte fullt lika extremt, det ar nog battre an inget alls, men det ar definitivt inte bra. Om man matar artemian sa ar det en helt annan sak.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Wilhelm,
                        har ingen bra länk att ge dig, men har i bakhuvudet att artemias näringsvärde som vuxna, liksom mycket annat levandefoder, är beroende av vad du matat upp dem med. Har du matat med ensidig och "kass" mat så har de helt enkelt mindre näringsvärde än om du matat varierat och med bra mat. Svävalger (rotifiers) ska vara bra, enligt vad jag läst. Som nykläckta torde det vara svårt att överträffa näringsvärdet, precis som det är med andra ägg och nykläckta saker. Innehåller oftast rubbet, ibland i lite väl kraftig form till och med.

                        Nå, nur har jag kommit med gissningar i allafall, men baserat på erfarenhet. Tror faktiskt helt ärligt att verkligt vetenskapliga undersökningar kommer fram till ungefär samma sak - matar man med bra och fullvärdig mat så blir näringsvärdet högt, och gör man inte det blir näringsvärdet lägre.

                        Samtidigt så är jag rätt övertygad om att även "kasst uppmatad" levande vuxen artemia har högre näringsvärde än mycket torrfoder. Finns en hel del aminosyror som snabbt bryts ner i "dött" foder, om jag kopplat det rätt. Tillägger min fasta övertygelse att omväxling förnöjer - variera fodret så mycket det går och firrarna blir glada.

                        Nu har du lite roliga frågor att leka med - best wishes!!

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 May 2006, 22:40.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...