Mina Demasonis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Dom är ca 5 månader så det börjar och dra ihop sig.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• weeelin
      Användare
      • May 2004
      • 105

visst är vattenbyte viktigt men jag tror inte man behöver överdriva.. normal skötsel som till andra malawi så ska fiskarna nog vara glada. Jag matar mina med Troffemix innehåller mkt grönt som magarna gillar, skulle knappast ge dem räkmix. Har provat sprulina flingor ett tag då jag inte fick tag på min mix och det var ingen hit direkt. Man får mata som en galning om det ska få i sig något, annars blir det bara bantning för dem. Hoppas de leker snart, det är ju det som är belöningen. tyvärr överlever sällan ynglen jag har EN som klarat sig och han är en riktig surviver!

Kommentar

• Sullgucku
        Användare
        • September 2005
        • 89

Hej, det där med fodret till Demasoni beror lite på vilken man frågar, de flesta säger att man inte ska variera fodret till dom, men jag har en annan åsikt.
        Jag har ca 20 st i ett 315L som i ca 1 år enbart fick 50/50 räkmix, de växte dåligt och lekte nästan aldrig. nu har jag det senaste 1/2 året testat att variera fodret till dom. Numer får dom spirulina flingor(Osi och Tropical), Tetra ciklid sticks, Jbl novo rift, An nature exel, mysis, cyclop eeze, cyclops, Vitakraft cichlid green granulat. Och de växer mycket bättre nu och leker ständigt.
        Jag tror att man kan variera deras foder rätt mycket om man ger lite mindre foder vid varje matning, samt att det foder man ger dem mest av ( i mitt fall spirulina flingor ) bör nog ha en hög andel av grönt i sig, man bör även ha ett väl tilltaget filter.
        Jag har iallafall inte förlorat en fisk sen jag gick ifrån räkmixen.

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Jag tror att man inte skall variera fodret till Demasoni, utan jag tror att det är bättre och ha ett så komplett foder som möjligt. Om man nu väljer att variera så¨har jag hört att man helst skall vänta ett dygn innan man matar med det andra fodret. Räkmix vågar jag inte använda mig av.
          Jag har inte heller förlorat någon Demasoni ännu.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• THE-FONZ
            Användare
            • October 2005
            • 99

Intressant läsning om matningen. jag matar lite blandat, 1gång i veckan med sperulina foder, och resten kör jag med vanliga pellets från tropical. Tänkte eventuellt byta lysrör till ett blått lysrör men tvekar lite då jag har fått höra att det kan öka algblomningen i akvariumet. + att det inte framhäver färgerna på mina golden och rödzebra. tänkte eventuellt ha med ett aquarell lysrör och ett blått. va tror ni om det?

Kommentar

• Sullgucku
              Användare
              • September 2005
              • 89

Jag tycker aquarell + tld 84 ger ett behagligt sken, beroende på hur många rör du har av varje, tex 1-3 aquarell + 1 tld 84

Kommentar

• THE-FONZ
                Användare
                • October 2005
                • 99

Jag kan bara ha två lysrör i min ramp. men vad är ett tld-84 rör

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Är det någon som har haft Demasoni, spec mosanbique? Jag besökte Stoby idag tillsammans med Karlskrona akvarieförening och ägaren gjorde mycket reklam vad det gäller dessa fiskar. Enligt honom var dessa mycket lugnare än den vanliga demasonin (de slog inte ihjäl sina kompisar på löpande band). Enligt honom var de extremt ovanliga i Sverige. Som trogen Tanganyika-ciklidist köpte jag ingen, men jag blev lite nyfiken....

/Jocke

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Banderad
                    Är det någon som har haft Demasoni, spec mosanbique? Jag besökte Stoby idag tillsammans med Karlskrona akvarieförening och ägaren gjorde mycket reklam vad det gäller dessa fiskar. Enligt honom var dessa mycket lugnare än den vanliga demasonin (de slog inte ihjäl sina kompisar på löpande band). Enligt honom var de extremt ovanliga i Sverige. Som trogen Tanganyika-ciklidist köpte jag ingen, men jag blev lite nyfiken....

/Jocke
                    Låter mycket märkligt... Pombo och Ndumbi där dom lever ligger i mozanbique. Dom lever på ett ganska litet område så att kalla dom demasoni spec "mozanbique" verkar lite skumt. Såg dom ut som demasoni brukar se ut?
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

Köpte oxå ett gäng Demasoni under namnet spec.Mosanbique och tycker att dom inte,än så länge i alla fall, liknar vanliga Demasoni.
                      Och enligt Laif DeMason(som Demasoni är uppkallade efter)så ska där ju inte heller vara någon skillnad på populationerna från Pombu och Ndumbi så vad är det igentligen som säljs?
                      Skickar med några foto av mina sk Demasoni spec.Mosanbique
                      mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 953

Ett till
                        mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

Och ett sista
                          mvh Stefan

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

En viss likhet finns men det vore skoj o veta vart handlaren fått dom ifrån, privat inköp eller grossist.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• medion
                              Användare
                              • August 2003
                              • 243

Detta är en "ny" art. Liknar inte den traditonella demasonin mer än i färgen. Hanen som färgar ut blir mycket mörk, nästan svart med en röd söm runt fenorna. Den blir också större och mer slimmad än den "äkta" demasonin
                              Denna arten är inte så extremt ovanlig. Kallas för midnight demasoni i amerika.

Vet att mina ex. kom från african diving

Kommentar

• THE-FONZ
                                Användare
                                • October 2005
                                • 99

om jag nu inte har helt fel eller hört fel så ska de från Ndumbi vara lite rundare än de från pombu rocks. men jag är inte helt säker. men färg mässigt så ska de ju vara lika.

Kommentar

Arbetssätt...