Mina Demasonis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE-FONZ
    Användare
    • October 2005
    • 99

Mina Demasonis

Tjena!!

Efter jag har haft mycket problem med mina fiskar så tog jag bort nästan alla mina fiskar från mitt akvarium och fixade mig Demasonis på nytt. Jag har haft Demasonis innan men det var aldeles för stökigt vilket resulterade till många dödsfall. Men nu tänkte jag ge denna fina ciklid en chans till. Jag inhandlade 5 +3 men när jag såg att det var lite för mycket bråk köpte jag 3 st till varav könen på dem är okända. jag har även 4 golden all males och 1+3 rödzebra har även kvar mina gamla fryeris 2 male. måste säga att jag är väldigt förvånad av den harmoni som råder i karet.

Någon som har erfarenheter om Demasonis som vill dela med sig?
    Jag får bara 4 till 5 demasonis som färgar bra, någon som vet vad som krävs för att få de flesta av denna grupp att färga på? eller är det bara mina hanar som färgar?

//Emanuel
  • weeelin
    Användare
    • May 2004
    • 105

Hej! jag har har ett gäng på 25 individer, funkar bra. kan iblland bli lite bråk men då är det bara mellan hannarna. Ett bra tips är nog att ha så många som möjligt eftersom ingen blir "hackkyckling" då. Tyvärr kostar de ju en del... Har bara haft ett dödsfall och det var precis i början. Har dock märkt att man ska undvika att ha för många hannar. De bildar ju revir och håller dem stenhårt. Mina hannar har färgat ut helt men det verkar vara som honorna inte är lika starka i färgen. I alla fall om man jämjör med hannarna. Leker de ofta?
    Gött att det är någon mer som har Demasoni
    Lycka till!

Kommentar

• THE-FONZ
      Användare
      • October 2005
      • 99

Jag har inte haft dem så länge, så jag har inte sett någon tendens till lek ännu. jag vet att jag har 5 st hannar och 3 honor, sedan så har jag 3 st av okänd kön. men jag måste säga att jag är väldigt förvånad att jag har det så lugnt, det är knappt någon fight mellan fiskarna, mina golden gör ju mer "väsen" av sig. Det enda nackdelen med att ha dessa fiskar är att de kostar en slant i inköp. därav bara 11 individer.

weeelin hur sköter du om dina Demasonis? typ matning och vad för slags mat? osv. vill ju lyckas med dessa juweler.

Kommentar

• Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

En till med Demasoni . . . . .

Jag matar runt på Spirulina flingfoder samt pellets(Aquatic Nature o Hikari).Någon gång blir det räkmix också.

Gruppen består nu av 21 individer."Startgruppen" innehöll 20 st, men 7st föll ifrån en efter en.

Det började på samma sätt hos alla 7.Helt plötsligt hänger dom lodrätt(huvudet uppåt,inte alla 7 på en gång), eller också ligger dom på sidan strax under vattenytan.Jag såg att något inte stod rätt till så jag skulle göra pinan kort.Så fort håven kom fram så piggnade dom till fort.Dom blev hängades/liggandes i 5-7 dagar för att sedan dö.Inga synliga tecken på sjukdom

När 2 hade dött så satte jag in medicin mot invärtes bakterier p g a att dom matvägrade också.Hjälpte inte.

Inga andra firrar har uppvisat detta beteende, utan mår prima.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

Kommentar

• THE-FONZ
          Användare
          • October 2005
          • 99

jag får väl hoppas att jag slipper en mass död bland mina demasonis. Enligt kent i nol, så är det den första fisken som dör om man inte håller bra vatten värden i sitt akvarium. Men det vette fan om det kan vara så. De är ju super elaka mot varandra så det kan ju vara det som är boven. Men än så länge så är det lugnt får väl se hur länge det håller i sig. Man får väl lägga till andra tuffa mbunas så att de håller sig lite lugna.

Micke har du fått yngel på dessa vackra fiskar? Är de lätt lekta?

Kommentar

• Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

Lek en gång.Har haft dom 2-3 månader.

Jag byter 100% vatten en gång i veckan.Varför så mycket?Jo, all skit lägger sig uppe på bottenmaterialet.Det för med sig att det virvlar massa partiklar i vattnet = ing´e snyggt.

Jag tömmer karet en gång, fyller på, sedan tömmer jag samtidigt som jag fyller på tills jag fått bort i princip alla partiklarna.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

Kommentar

• THE-FONZ
              Användare
              • October 2005
              • 99

100% vatten byte i veckan, inte det lite väl mycket. försvinner inte all bra bakterieflora?

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Jag har 18 st demasoni, har inskaffat 18 till (yngel) som är redo och placeras tillsammans om ca 1 månad. Jag tror att det skall vara en större grupp om man skall lyckas, gärna fler än 20 st.
                Jag köpte dessa av en odlare och han har lyckats så jag går på samma linje som han dvs.
                • Större grupp, minst 20 st.
                • Kraftig cirkulation, gärna 10 gånger vattenvolym
                • Rätt foder, variera inte utan vänj dom vid ett bra foder (mald pellets använder jag)

Lycka till!
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Micke Lövberg
                  Användare
                  • February 2004
                  • 349

Ursprungligen postat av THE-FONZ
                  100% vatten byte i veckan, inte det lite väl mycket. försvinner inte all bra bakterieflora?
                  Sitter ju i filtret,ju
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Micke, har ni Fryeri ihop med Demasoni? Hur stora är Fryeri?
                    3000 liter med Tropheus
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Micke Lövberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 349

Ursprungligen postat av Johan F
                      Micke, har ni Fryeri ihop med Demasoni? Hur stora är Fryeri?
                      Jo,dom går tillsammans.Fryeri´n är i storlekarna mellan 7 - 12 cm.Inga problem alls.
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

Kommentar

• THE-FONZ
                        Användare
                        • October 2005
                        • 99

jag har också fryeri med mina demasonis och de är 10-13 cm. och det funkar perfa

Kommentar

• THE-FONZ
                          Användare
                          • October 2005
                          • 99

Måste bara säga att mina Demasonis leker nu medans jag skriver, har bara haft dem i några dagar. behöver nog inte köpa några fler nu
                          Måste vara rekord. hehe.. måste vara ett tecken på att de trivs.

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Kul THE-FONZ, för mig dröjer det nog någon månad till då dom fortfarande är ganska unga. Har någon hane som har börjat och försöka och intressera någon hona.
                            Att ha Fryeri bland Demasoni låter intressant.
                            Senast redigerad av Johan F; 11 May 2006, 20:47.
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• THE-FONZ
                              Användare
                              • October 2005
                              • 99

Det balla är att det inte var den dominerande hanen som befruktade honan. jag har en stor hanne och en liten, den mindre är den som färgar bäst. men när min största hanne körde igång så var han super fin. en fröjd för ögat.

Johan F jag tror att jag har läst någonstans att Demasonis blir köns mogna efter 4 månader.
                              hur gamla är dina?

Kommentar

Arbetssätt...