Tips på vass kompaktkamera?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Tips på vass kompaktkamera?

Min Ixus 700 åkte i golvet för ett tag sedan, och att laga den är inte att tänka på.. så, ny kompakt måste inhandlas, men jag vet inte vilket. Ixus 700 tyckte jag var rent bedrövlig i alla avseenden utom kanske film-funktionen, så något annat får det bli.

Någon som kan ge något bra tips?

* Liten och smidig skall den vara
    * Behöver inte vara bra på fiskfoto och macro, men allt annat
    * Hemskt gärna SD-kort så jag slipper köpa nya
    Tony Englund
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Tony, lika bra du köper dig en rejäl: http://www.scandinavianphoto.se/prod...itemid=4694062
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Haha, ja den ser ju liten och smidig ut

Hade den haft mindre mått hade jag köpt den på stubinen hehe
      Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Err skämt o sido! Det här ser ut som en leksak, men Ricoh gör riktigt vassa kompaktkameror: http://www.scandinavianphoto.se/prod...itemid=4272167

Har dock ej sett nått test...

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ursprungligen postat av Tony
          Haha, ja den ser ju liten och smidig ut
          Kanske inte men 39 megapixlar är helt ok

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Näe, den ser ju ut som en 40-talskamera

Lite vettiga tips nu tack
            Tony Englund

Kommentar

• pny
              Användare
              • April 2002
              • 210

Min Ixus 700 är den vassaste kompakt jag provat, med avseende på brusnivåer, autofokus och hastighet. Det kanske är dags för dig att byta till systemkamera om du har så höga krav?
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag har systemkamera som används flitigt, men frugan är inte lika nöjd med att släpa runt på den som jag är

Kompaktkameran används som sagt mest av frugan, men även jag har den gärna med i fickan om något intressant dyker upp..

Ixus 700 är faktiskt den sämsta av alla Ixus jag haft. IxusV var nog den bästa följd av Ixus 500. Ixus V3 var inget vidare heller, så canons kompaktkameror är minst sagt skiftande från modell till modell.
                Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Ursprungligen postat av Tony
                  Näe, den ser ju ut som en 40-talskamera Lite vettiga tips nu tack
                  Hmm, de snyggaste kamerorna är inte alltid de bästa. Jag menar, Leicas M-system är väl inte direkt snyggast i stan, däremot är den coolast och bäst i stan http://www.leica-camera.com/produkte...7/index_e.html

Men vill du ha en riktigt vass (och fortsätta på din udda bana *host*apple*host*), så spana in Leicas digitala kompakter. Leica har alltid varit ledande vad gäller skärpa. Det är inte för inte som Hasselblad förlitar sig mångt och mycket på Leicas optik istället för att tillverka egen. Leica är världens dyrast piratoptik kan man säga... Enda problemet med Leica är att optiken ofta blir FÖR skarp, vid porträtt etc...

Varför inte en Digital Leica D-LUX 2, den lär vara riktigt fet:

review: http://www.dpreview.com/news/0510/05...leicadlux2.asp

Kommentar

• doctor
                    Användare
                    • December 2003
                    • 238

Fuji F-11 är ju riktigt trevlig. Men då är det ju tyvärr så att de envisas med xd kort. Surt men kameran var så pass bra att jag stod ut med det. Kommer visst en uppföljare som ska heta f-30 vill jag minnas. Det fina med fuji är att de har låg brusnivå även på högre iso och har vissa manuella val. Dock kanske du tycker att den är lite klumpig, den är en aningens tjockare än ixus modellerna. Fått bra betyg överlag.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9104

Ursprungligen postat av Zaphi
                      Tony, lika bra du köper dig en rejäl: http://www.scandinavianphoto.se/prod...itemid=4694062
                      Kan inte NCS fixa ett bra medlemserbjudande på denna kamera? Typ 99 % rabatt?
                      :-)
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

Ursprungligen postat av Zaphi
                        Err skämt o sido! Det här ser ut som en leksak, men Ricoh gör riktigt vassa kompaktkameror: http://www.scandinavianphoto.se/prod...itemid=4272167

Har dock ej sett nått test...
                        "Vi" säljer inte Ricoh längre för att över 50% av kamerorna hamnade på service minst en gång. De kanske har lärt sig skruva ihop dem bättre nu, men på många modeller svajar kvaliteten rejält ändå. Undantaget är just GR Digital som är riktigt läcker.

Kommentar

• Ralph
                          Användare
                          • May 2002
                          • 736

Bra på mycket men ger brusiga bilder så fort man höjer ISO-talet. Tyvärr är det så på alla Panasonic´s 8 Mpixel-modeller (ja, det är en Panasonic LX1 med en röd logga på fronten)

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Ursprungligen postat av Ralph
                            "Vi" säljer inte Ricoh längre för att över 50% av kamerorna hamnade på service minst en gång.
                            Jag va faktiskt ute och cyklade där, för det va CONTAX jag tänkte på. Hakade upp mig på namnen, som liknade Ricoh. CONTAX gjorde ju gryma analoga kompaktkameror (CONTAX G eller va de hette) i klass med Leica, men nu ser jag att det inte verkar som om de gör digitalkameror?

Köp en Canon Tony, det slår aldrig fel! Olymus skall göra hyfsade med tror jag, men som sagt, Ralphie vet nog mer...

Kommentar

• Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

Hehe, ja nog är det skillnad på Contax och Ricoh alltid. Kvalitetsmässigt som att jämföra BMW M6 och Skoda Felicia.

Har hursomhelst själv en Sony W30 som är grymt prisvärd. Kan fokusera även när det är riktigt kass belysning, glöm att det går med en Ixus.

Fuji F11 är som tidigare nämnt riktigt najs. F30 ska enligt Fuji bli en "storebror" så F11:an kanske går ner i pris snart.

Kommentar

Arbetssätt...