UVC-Filter, hur funkar det egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    UVC-Filter, hur funkar det egentligen?

    Snackade med en på jobbet som tidigare jobbat med att installera UVC anläggningar på restauranger mm för att ta bort dålig lukt, fett, bakterier och fan och hans moster.

    En fråga som dök upp i mitt huvud som inte han kunde svara på är:

    Om UVC äter upp alla bakterier och gifter i vattnet hur blir det då med vattenkvaliteten? Bra bakterier stryker väl också med? Behöver man ingen annan filtrering då eller?

    Ja nu blev det inte bara en fråga men...
  • T_K
    Användare
    • September 2005
    • 147

    #2
    Många nyttobakterier finns t ex i filtrets massa eller i bottenmaterialet och blir därmed aldrig utsatta för UV-strålningen. De lever och sköter vad de ska medan de som befinner sig fritt i vattnet blir bestrålade.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Ja det är klart... Men om UVC tar bort allt "dåligt" ur vattnet, vad ska man ha den biologiska filtrereingen till då?

      Jag fattar ingenting av det här så ni får tillstånd muttra om hur trög jag verkar vara, det bjussar jag på

      Glömde... Tar UVC bort klor och kloramin också?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        den dödar sånt som lever i vattnet som blir belyst. finns MÄNGDER med sånna här trådar på andra sidor. (zoopet).

        Kommentar

        • T_K
          Användare
          • September 2005
          • 147

          #5
          Cougar sammanfattar det hela bra, allt levande som blir belyst kolar. Klor och kemikalier lever inte. Filterbakterierna bryter ned nitrit till nitrat osv. Det kan du därmed inte få ett UVC att göra.
          UVC är däremot toppen om du har infusorie- och algproblem. Används i trädgårdsdammar också för att få algerna att klumpa ihop sig och därmed lättare fastna i de ganska grova filtermaterial man har till dammar.

          Det som din polare tänker på är kanske en ozonisator som också använder sig av UV-ljus. Används t ex i ett sanerat mögelhus eller en fuktskadad bil för att ta död på lukter och ev kvarvarande mögelsporer. Det har även en viss inverkan på t ex plaster som åldras mycket snabbare. När en sån grunka är igång så kan du inte ha husdjur eller krukväxter i lokalen, givetvis kan du inte heller själv vistas där.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Ja det var en sån grunka han menade, fast han kallade det för UVC, därav min förvirring. Jag är inte helt lost när det gäller nitrit och nitrat och hur ett filter funkar det var därför jag blev förvånad... Men då "dödar" alltså inte UVC-filter man har för akvariebruk allt då!

            Tack för svaren!

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av cougar
              den dödar sånt som lever i vattnet som blir belyst. finns MÄNGDER med sånna här trådar på andra sidor. (zoopet).
              Brukar inte kolla så mycket på Zoopet, bara massa nybörjarfrågor

              *OBS! ironi...*

              Kommentar

              • T_K
                Användare
                • September 2005
                • 147

                #8
                Njae, det kan ju inte "döda" sånt som aldrig har levt... men allt smått som verkligen lever (alger, infusorier, organiskt material) påverkas. Kemikalier är det ju inte så mycket liv i, men om man med att "döda" menar att man neutraliserar kemikalien så är svaret nej.

                UVC-ljus neutraliserar inte kemikalier, men det kan säkert på något sätt påverka dem - om det går tillräckligt lång tid. På samma sätt som att plast åldras om den inte är UV-beständig är kanhända inte alla kemikalier UV-beständiga heller. För att komma till ett mycket trevligt konkret exempel så är ju pilsnerflaskans glas mörkt tonat. Så låt inte ölen stå upphälld i solens ljus för länge, drick den snabbt :-)

                Men diskussionen ovan är egentligen rejäl överkurs för mig..!
                Senast redigerad av T_K; 10 May 2006, 14:06.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Japp "döda" och neutralisera är samma sak i min värld

                  Nu börjar iaf få koll på vad det ska användas till, har man lärt sig ngt nytt idag också!

                  Kommentar

                  • ixxe
                    Användare
                    • February 2005
                    • 234

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Japp "döda" och neutralisera är samma sak i min värld

                    Nu börjar iaf få koll på vad det ska användas till, har man lärt sig ngt nytt idag också!
                    Terminator skulle jag kalla det för

                    T1000 andvanced model
                    http://ixxe.se

                    Kommentar

                    • Mats Lundqvist

                      #11
                      Förlåt om jag tränger mig på...

                      Jag har själv installerat ett UVC-filter nyligen. Resultatet blev, efter ett tre-fyra dagar, helt enastående. Helt kristallklart vatten.

                      Min fråga är dock om det finns några nackdelar med att använda ett UVC-filter? Förutsatt att man bortser från kostnadsaspekten.
                      Har försökt i andra forum att få ett vettigt svar utan att lyckas.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats Lundqvist
                        Förlåt om jag tränger mig på...

                        Jag har själv installerat ett UVC-filter nyligen. Resultatet blev, efter ett tre-fyra dagar, helt enastående. Helt kristallklart vatten.

                        Min fråga är dock om det finns några nackdelar med att använda ett UVC-filter? Förutsatt att man bortser från kostnadsaspekten.
                        Har försökt i andra forum att få ett vettigt svar utan att lyckas.
                        då har du inte letat ordentligt, finns mängder på zoopet som jag sa tidigare.

                        Kommentar

                        • T_K
                          Användare
                          • September 2005
                          • 147

                          #13
                          Sökte på UV samt på UVC på Zoopets forum:

                          Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.

                          Vad ska vi då söka på tycker du?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av T_K
                            Sökte på UV samt på UVC på Zoopets forum:

                            Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.

                            Vad ska vi då söka på tycker du?
                            du gjorde fel. finns mängder av trådar med orden uv och uvc i.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ursprungligen postat av cougar
                              du gjorde fel. finns mängder av trådar med orden uv och uvc i.
                              Jag måste gjort fel jag också... Kan du beskriva hur man gör rätt då?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...