Utstående öga pga salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

    Utstående öga pga salt?

    Någon som hört talas om det fenomenet?
    Tog hem några fiskar som visade sig ha munsvamp, så jag saltade på rätt så ordentligt 3dl/100L vatten. Nu 6 dagar senare så har ena ögat på en av dom fiskarna som gick i karet innan jag släppte i dom nya börjat stå ut. Då är min fråga alltså: Kan detta bero på saltningen? Eller är det något annat? kom gärna med förslag..
    Svampen är nu borta så jag har gjort ett litet vattenbyte nu för att minska salthalen lite i taget (ca 20% vattenbyte)
    Ps. Det är CA det gäller Ds.)
    Tacksam för alla svar
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Att skylla pa saltet ar att gora ett klassiskt ad hoc felslut for att kora lite fikonsprak. Vattskeodem skulle dessutom uppsta nar man tar fran salt till sott, inte tvart om.

    Pa jobbet behandlar vi rutinmassigt malawi och viktoria med hud och ogonakommor med 48g (ca 35 ml fint och 48 ml grovt) salt per 10L vatten vilket de inte verkar ha nagra som helst problem med. Vi kor med "pond salt" som till nastan 100% bestar av NaCl.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 09 May 2006, 18:03.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

      #3
      Näe trodde inte heller det berodde på saltet men ville ändå ställa frågan.
      Då får jag plocka bort den lille stackaren o kolla närmare på henne. Till saken hör att hon har haft vad jag har trott ett bett under ögat på gällocket men nu vet i tusan om det är det, ser att det är hål rakt i genom, dessutom så har själva gälbågen börjat svartna???
      Några förslag?
      Mvh Jocke
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Tycker nog att det låter som ett rejält bett men det är ju svårt att säga på en kort beskrivning. förstår inte var det skulle vara ett hål samt är inte säker på vad du menar med gälbågen (gälbågarna sitter innanför gällocket). Isolera henne så att hon får lugn och ro samt behandla med salt och kanske något mot infektion. Se till att hålla hög vattenkvalitet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

          #5
          Hehe näe det är lite svårt att förklara. Men hålet sitter mitt på gälocket och jaa det har börjat svartna på innsidan av gälen. (gälbågen)
          ja ja huvudsaken var ju att det inte var saltet som var orskaen till det utstående ögat.
          Jag ska nu ta upp henne och ge henne lite lugn o ro, vore ju synd på en sådan raritet om hon dog. Theraps Coeruleus.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Beast
            Hehe näe det är lite svårt att förklara. Men hålet sitter mitt på gälocket och jaa det har börjat svartna på innsidan av gälen. (gälbågen)
            ja ja huvudsaken var ju att det inte var saltet som var orskaen till det utstående ögat.
            Jag ska nu ta upp henne och ge henne lite lugn o ro, vore ju synd på en sådan raritet om hon dog. Theraps Coeruleus.
            UUUURGH! den har jag letat efter i artionden. Jag har sett den ett par ganger och da har det bara funnits hanar.

            Rent vatten, vettig temp, lugn och ro, salt och kanske aven nagon bredverkande "standardmedecin" innehallande metylenblatt.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              beast: se nu till o klara honan så du får lite yngel, kan hända att en dreglande Ola åker ända från england för o köpa fisk hos dig =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                UUUURGH! den har jag letat efter i artionden. Jag har sett den ett par ganger och da har det bara funnits hanar.

                Rent vatten, vettig temp, lugn och ro, salt och kanske aven nagon bredverkande "standardmedecin" innehallande metylenblatt.
                Hehe ja du Ola, om du fixar 1 av dom där hanarna du pratar om så kanske dom kan få till det.
                Fick nämligen tag i 5 st förra våren då 3 cm stora för en ANSENLIG summa och alla visade sig att vara honor, vilken härlig tur man har!!! Dom är ju som sagt inte lätta att få tag i.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

                  #9
                  Tyvärr så gick det inget bra med min Theraps Coeruleus, hon dog i går kväll.
                  Men dom övriga 4 honorna är ju pigga o krya i alla fall o det är ju tur det.
                  Nu fortsätter letandet efter en eller flera hanar, men det verkar som att enda chansen är att ta hem själv från usa tyvärr..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag sag dem i Danmark men det var mer an fem ar sedan. Kanske kan du trots det efterlysa den pa cichlids.dk
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...