Geophaugus Portofranco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2002
    • 157

    Geophaugus Portofranco

    För den som är intresserad av att veta om PortoFranco så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter, det känns fantastiskt att få studera PortoFranco som en av få ciklidister, det är tredje gången jag
    skriver om denna art på Forumet, men den är helt fantastisk denna Geophaugus sort. Hanen vill leka med honan och han far efter henne hela tiden nästan. Jag har byggt gått om revir så hon kan gömma sig
    bra om det blir för jobbigt.Jag blir mer och mer förtjust i denna jordgrävarart. mvh A-M Lahti

  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Hej igen Ann-Marie!

    Sitter och läser i "Southamerican Eartheaters" (Tomas Weidner) om dina fiskar och du (och andra) kanske är intresserade av detta:

    Ursprung: Porto Franco vid floden Rio Tocantins som rinner ut i Amazon-deltat.
    Max storlek: 18-20 cm
    Könsskillnad: ingen utmärkande skillnad. Hanar kan bli något större.

    Det står också att arten är mycket revirhävdande och ska därför hållas i små grupper för att aggressionerna ska fördelas på flera individer. De är mycket aktiva och livliga och ska under inga omständigheter hållas i akvarium som är kortare än 150 cm.

    Vattnet ska vara mjukt och svagt surt. Akvariet inreds med fin sand och gömställen i form av rötter och stenrösen. De har inga speciella krav på foder utan tar det som erbjuds i akvariet.

    Man kan också läsa att Geophagus sp. "Porto Franco" har stora likheter med Geophagus sp. "Orange-Head" från Rio Tocantins och Rio Tapajós och är troligen nära besläktad med dessa.

    Hoppas detta var intressant och till nytta. Jag tycker det är kul att vi är några stycken som fastnat för denna underbara typ av jordätare.

    mvh
    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -

    Kommentar

    Arbetssätt...