If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Sitter och funderar på om man ska ta sig an en svensk sk bonsai här på jobbet. Då vill man ju ha nått som växer relativt snabbt.
Energiskog kan vi räkna bort.
Beror ju på vad man planterar plantan i för jord också. Har man kollat in årsringarna på en gran planterad på åkermark kan man ju konstatera att den har växt ganska snabbt, vilket iofs leder till kass kvalitet, men den funkar ju som julgran
Pil kanske skulle vara nått. Vad jag förstått så är det den som används för energiskog men om man klipper ner den och inte låter den skjuta i höjden utan försöker få lite mer stam på den.
Jag tror nog att tall ska funka.. men då tycker jag gran verkar tuffare. Små barr istället för stora.
Pil låter ju onekligen som ett snabbt träd (haha), men den är nog rätt ful typ dom första tio åren. Den är ju inte så förgrenad i början.
Vad tror du om Betula pendula?
Nu pratar du i nattmössan Gabbi. Tycker du ine Betula pendula ser lite hängig ut? Tror du inte det finns någon art i salix-släktet som kan matcha Betula pendula?
Har du bråttom så tycker jag du skall göra följande.
Packa ner en liten spade i ryggsäcken och ta en promenad vid havet.
Om man som mig har tur och bor på västkusten så finns det väldigt mycket fint material i form av vindpinade träd utmed kusten.
Gräv upp den och forma den som du önskar med hjälp av ståltråd. Klipp av ca 1/3 av rötterna (alternativt så många som behövs för att den skall passa i krukan) voila
På detta sätt har du en bra grund till en bonsai och dessutom den lite grövre stammen som gör att trädet ser gammalt ut.
Om man sedan får plocka träd är en annan sak.
Har själv planer på att göra så i sommar, men mina bonsaier skall inte vara pyttesmå utan runt 1 meter och stå utomhus på altanen
Jag testar själv med pil på balkongen just nu. Plockade helt lagligt grenar från en småväxt pilsort efter att de klippts ner av kommunen. Är rätt småväxt och verkar bli mer buskig och "förvriden". Satte dem förra sommaren och de flesta har överlevt - men det tar nog ett gäng år innan det blir någon bonsai-fason på den. Får se hur de växer i sommar. Andra jag har lurat på är hagtorn och bok (fast den sistnämnda får man nog verkligen ha tålamod med, om den alls funkar i kruka). Al kanske kunde funka också, verkar ju inte vara någon risk för övervattning av den heller...
Kommentar