Tropica + Kväve + Fosfor = Sant.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    sumpväxterna funkar alldeles fint på kranvattnet samt en del microgödning. Märkligt i ett jordbruksland som Danmark...
    Aha, det kan ju förklara att dom varit lite sena. Jag läste häromdagen att några jeppar i England hade 40-50 ppm nitrat direkt ur kranen. Man kan ju förstå om dom inte riktigt förstår varför KNO3 blivit så poppis 8 )

Ifrågasätter inte alls att CO2-variationerna vid vattenbyten kan ge algblomningar, men det är svårare att köra uteslutningsmetoden i ciklidkar än i växtkar - generellt menar jag fortfarande. När det gäller mer renodlade ciklidkar är mitt favvo-tips att utöka filtervolymen - det ger mindre ammonium vilket missgynnar algerna. Det enda man får hålla koll på är att filterkapaciteten orkar dra igenom syresatt vatten i filtervolymen, annars blir det en anaerob effekt av det. Månne kan denna vara bra på sikt, men rätt snabbt ger sådana effekter en nitritspik - gäller att hålla koll.
    Ja att CO2-svängningar triggar toffsar är ju en nyhet och en ganska isolerad typ av alg så det är väl inte CO2-halter man bör oroa sig för i fiskakvarier.

Det som normalt sett triggar de flesta former av alger är syredippar i kombination med ammoniuminstabilitet (bök i orörd botten utan vattenbyte, för länge avstängt filter, ruttnade mat, ruttnade död fisk osv).

Utan växter krävs det då som du säger stora filter för att hålla syre och ammoniumnivåer stabila.

Det är väl främst när man har stora fina biologiska filter och man gör stora vattenbyten och man ändå får problem med toffsalger som man bör kolla över CO2-stabiliteten, och det är ju ganska enkelt att felsöka om man märker att de få växterna man har plötsligt börjar tokspruta syre varje vattenbyte trots att man gnidit av bubblorna efter vattenbytet.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av defdac
      Man ser t ex aldrig toffsalger i low-tech-växtakvarier som aldrig får vattenbyten där CO2-nivåerna alltid är nära 0
      Sa vad har jag for alger hemma? Hulls vatten har dH 30, pH >8. Jag har fyra akvarier, alla proppfulla med vaxter (valisneria + cryptocoryne) fast det vaxer inte lika bra i dem):

30 liter med tre guldfiskar (ska ut i dammen). Luftdrivet filter
      20 liter med ca 10 Rivulus cryptocallus. Innefilter
      10 liter med ca 10 Tanichthys micagemmae. Syresten
      20 liter med ca 10 Puntius vittatus. Luftdrivet filter

Jag byter vatten nar jag flyttar vilket ar en gang det senaste 1.5 aren. Ingen varmare ger ingen avdunstning. Jag matar mer an fiskarna ater for att godsla vaxterna (malayerna kakar upp maten). Guldfiskakavriet skiljer sig genom att jag inte matar mer an de ater + att jag byter vatten ibland.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Sa vad har jag for alger hemma?
        Huh?

Jag har fyra akvarier, alla proppfulla med vaxter (valisneria + cryptocoryne) fast det vaxer inte lika bra i dem):
        Lika bra som vaddå?

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Huh?
          Amen, det var ju en liten fragesport. Jag vet vad jag har for alger. Det skulle vara kul om nagon utifran min beskrivning kunde saga det utan att ha sett dem.
          Lika bra som vaddå?
          Att det inte vaxer inte lika bra i mina fyra akvarier betyder att det inte vaxer lika bra i akvarie 1, 2, 3 och 4.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Amen, det var ju en liten fragesport. Jag vet vad jag har for alger. Det skulle vara kul om nagon utifran min beskrivning kunde saga det utan att ha sett dem.
            Jag skulle gissa direkt på Cyanobakterier men eftersom frågan dök upp här så trodde jag den eventuellt var retorisk 8 )

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jag skulle gissa direkt på Cyanobakterier men eftersom frågan dök upp här så trodde jag den eventuellt var retorisk 8 )
              Cyonobakterierna har forsvunnit som dominerande orgainsim pa rutorna i 10L Tanichthys. Nu finns de bara i halet i andmaten dar jag matar. I de andra finns de inte.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

Då förutsätter jag att det inte heller var toffsalger och då då gissar jag vidare på gröna prickalger (växterna växer lite halvbra men dominerande => fosforbrist => gröna prickalger).

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Då förutsätter jag att det inte heller var toffsalger och då då gissar jag vidare på gröna prickalger (växterna växer lite halvbra men dominerande => fosforbrist => gröna prickalger).
                  Ratt i 10L Tanichthys, 20L Rivulus samt 30L Guldfisk. Tyvarr ganska mycket pa rutorna som jag inte orkar skrapa (och de sitter stenhart). Slo som jag ar sa vander jag pa akvarierna ibland och de sitter ju inte pa bakrutan/forsvinner efter ett tag nar man vander pa akvariet.

Sedan finns det "bollar" med gronalger i 20L Rivulus dar det vaxer samst.

I 20L Puntius finns det inte en enda lite algstackare och dar vaxer det bast. Eller snarare, dar finns det mest vaxter. Det gar i princip inte knoka i mer valisneria och Cryptocoryne, men eftersom att akvariet inte sprangs sa kan det ju inte vaxa sa mycket langre
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• AmanoShrimp
                    Användare
                    • April 2006
                    • 12

Säger som alla andra: ÄNTLIGEN!!
                    MVH
                    Calle[*]

Ni har väl kollat mitt fotoarkiv på Zoopet? (där heter jag "CalleAkvarist")

Kommentar

• ixxe
                      Användare
                      • February 2005
                      • 234

Vågar man gissa på priset med tanke på vad tmg kostar
                      http://ixxe.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

ixxe, pris på vad? Behöver man KNO3 och/eller fosfat så går det att få fatt i till väldans rimliga priser. Behöver alls inte vara Tropicas produkter, precis som att man kan skippa TMG med att blanda micro-gödning själv.

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• ixxe
                          Användare
                          • February 2005
                          • 234

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          ixxe, pris på vad? Behöver man KNO3 och/eller fosfat så går det att få fatt i till väldans rimliga priser. Behöver alls inte vara Tropicas produkter, precis som att man kan skippa TMG med att blanda micro-gödning själv.

Hilsen,

P
                          Jag vet kör växtkar med pmdd
                          http://ixxe.se

Kommentar

Arbetssätt...