Tropica + Kväve + Fosfor = Sant.
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Ja sannolikt för dom som aldrig upplevt skillnaden mellan ett kväve+fosfor-berikat CO2-akvarium. Dom kommer få uppleva ett mirakel 8 )Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av defdacJa sannolikt för dom som aldrig upplevt skillnaden mellan ett kväve+fosfor-berikat CO2-akvarium. Dom kommer få uppleva ett mirakel 8 )
om man inte har co2 funkar det ändå, el är ska jag göra som nu utan co2 men ändå pmdd.Kommentar
-
Ursprungligen postat av johan_lindgrenom man inte har co2 funkar det ändå, el är ska jag göra som nu utan co2 men ändå pmdd.
Kör man PMDD finns det väl ingen direkt anledning att byta, det skulle vara för att testa om man är nyfiken på hur välskruvad deras produkt är.Kommentar
-
en sido spår. jag tillsätter enbart kno3 nu i mitt ena kar där jag har valinseria där funkar det super. har för mig kno3 är Kaliumnitrat används för få kväve.
frågan är varför det ska i Kaliumdivätefosfat (KH2PO4) för att få fosfor. vad själva fosfor gör som gör att jag slipper använda det?Kommentar
-
Ursprungligen postat av johan_lindgrenfrågan är varför det ska i Kaliumdivätefosfat (KH2PO4) för att få fosfor.
vad själva fosfor gör som gör att jag slipper använda det?Kommentar
-
Ursprungligen postat av defdacOm du får fullt med hårda prickalger på framrutan är det fosforbrist.
Du får tillräckligt från firrarna förmodligen och upptaget från dina växter är mindre än ingången från fodret/fisk.
"tofs"alger på rötter o sånt beror på nåt helt annat?Kommentar
-
Ja förmodligen instabila CO2-nivåer.
Eftersom du inte kör CO2 så är toffsalger bevis på att ditt kranvatten innehåller en hel del CO2 eftersom toffsalger bara kan använda CO2 som kolkälla tillskillnad från alla andra alger som är bra på att använda bikarbonat.
Bubblar t ex dina växter bra vid varje vattenbyte så är det en stark indikation på att du får en fet CO2-puls varje vattenbyte. Du kan se skillnad mellan syret utvecklat av växterna själva och de vanliga luftbubblorna på rutorna genom att du stryker av bubblorna på växterna direkt efter vattenbytet så ser du om dom direkt poppar upp igen.
Det som händer varje vattenbyte är toffsarna växer fint den CO2 som kommer ner vid vattenbytet och när CO2-nivåerna sjunker mot 0 under veckan (med hjälp av växterna) så slänger dom ut vilosporer för att dom inser att loppet är kört. Till nästa vecka då du gör nästa vattenbyte då dom tycker livet är störtskönt igen.
Man ser t ex aldrig toffsalger i low-tech-växtakvarier som aldrig får vattenbyten där CO2-nivåerna alltid är nära 0.
Tropfrog vet jag har rapporterat att toffsar gärna kommer i riftlake-burkar som slarvar med bikarbonatet. Anledningen till det borde isåfall vara att när man ökar på bufferten så ökar pH:t och CO2-jämnviktsrelationen gör att mängden fri CO2 i vattnet minskar - utom möjligtvis precis i angräsning till ruttnande rötter/blad där mikrooganismerna ger ifrån sig ett visst CO2-bidrag.Kommentar
-
så om jag i teorin byter vatten färre ggr o mindre vatten så kan man kanske på långsikt bi av med det totalt?Kommentar
-
Tja i bästa fall antingen byta med urluftat vatten från sump eller inte byta vatten alls. En kompromiss vore att byta pyttelite vatten varje dag och på så sätt aldrig få jättehöga CO2-nivåer.. En sämre men inte helt dålig kompromiss är som du säger sänka vattenbytesfrekvensen och mängden, eftersom det ju fortfarande blir en puls även om den inte är så stor som du ger burken nu varje vecka.Kommentar
-
-
Ja toffs/pensel/skägg-alger. Rödalger. Osäker om det var helt generellt rödalger, men jag tror det.Kommentar
-
Wee, då har de äntligen greppat hur deras anläggning funkar. Trivsamt. Vi har gjort flera studiebesök på Tropica, och sumpväxterna funkar alldeles fint på kranvattnet samt en del microgödning. Märkligt i ett jordbruksland som Danmark...
Sedan är det lurigt med vattenbyten, växter och alger i ett mer renodlat ciklidkar. Där finns så mycket annat tjafs i vattnet i och med den oftast kraftiga matningen, så det är svårt att rekommendera något generellt. Växtnissarna har ju tillgång till CO2, men säg den normale ciklidist som har det. Ifrågasätter inte alls att CO2-variationerna vid vattenbyten kan ge algblomningar, men det är svårare att köra uteslutningsmetoden i ciklidkar än i växtkar - generellt menar jag fortfarande. När det gäller mer renodlade ciklidkar är mitt favvo-tips att utöka filtervolymen - det ger mindre ammonium vilket missgynnar algerna. Det enda man får hålla koll på är att filterkapaciteten orkar dra igenom syresatt vatten i filtervolymen, annars blir det en anaerob effekt av det. Månne kan denna vara bra på sikt, men rätt snabbt ger sådana effekter en nitritspik - gäller att hålla koll.
Nå. Gött att även Tropica greppat det med nitrat och fosfor, även om jag sett exempel på att de måste ha greppat det tidigare - handlar nog mer om att få en vettig produkt på banan. För min del så rular fortfarande PMDD (thank´s defdac för all input), både på grund av priset samt att jag lärt mig kontrollera det mer på känsla.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar