Gymnogeophagus balzani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Gymnogeophagus balzani

    På tisdag så skall jag äntligen få stifta bekantskap med en ny jordätare då jag skall hämta ett par vf balzani. Dom skall få gå tillsammans med mina andra jordätare i mitt 720-literskar. Där jag för övrigt har fått lek av mina vf steindachneri där går en hona med cirka femtio yngel. Jag har försökt att fånga upp henne men det är dömt att misslyckas. Hoppas några klarar sig det svåraste blir väl att mata ynglen. Steindachneriynglen var speciellt välkomna eftersom fyra av min grupp av sex vf steindachneri dog. Troligtvis på grund av hexamita enligt Thomas på håvmästarna. Är det någon som har någon erfarenhet av balzani eller några fina bilder att dela med sig av.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    #2
    Fel forum

    Ooops! Jag la den visst i fel forum. Den skulle ju ligga bland Sydamerikanska ciklider.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Söker du på balzanii i forumet kan du få upp rätt mycket kul. Bilder och annat krafs.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        enligt min erfarenhet är balzanii en väldigt lugn jordätare som bör hållas för sig själv. Mycket känslig för att bli dominerad över och gömmer sig gärna i bakgrunden. Blir de jagade av tuffare fisker (ex.vis G.steindachneri) får de mycket lätt hål i huvudetsjukan eller bukvattensot(eller liknande sjukdom). Fodret måte innehålla en hel del grönt då de verkar vara känsliga mot alldeles för proteinrika foder. Aquatic naturepelletsen gick fetbort hos mina, har nu 3-4st kvar av 7.

        Det är mina 5 öre, hoppas nu bara restreande balzanii överlever, annars får jag testa ett gäng Biotodoma cupido istället.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

          #5
          Lyckad fångst!!!!!!!!!!!!

          Jiipii!! Jag lyckades efter mycket klurighet och tålamod fånga upp Steindachnerihonan med yngel
          i munnen. Hon sökte sig hela tiden till ett bestämt hörn av karet. Så jag satte ner en glasskiva med en glipa på några centimeter. Precis så att hon kunde ta sig dit. Sen när hon väl hade tagit sig in dit stängde jag bara för. Sen var det bara att håva upp henne och hon spottade inte ut några yngel. Så nu hoppas jag bara att jag lyckas klara ynglen. Det vore skönt eftersom mina andra av dom VF steindachneri dog. Det är ju nästan omöjligt att få tag i "rätt" sort från samma fångstplats.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          Arbetssätt...