Diffusor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maisoni
    Användare
    • May 2005
    • 23

    #16
    Ursprungligen postat av eraserx
    Hur stor nytta gör det att koppla till diffusor på pumparna? Har sett att mina firrar sporadisk gäspar. Å tanken slog mig att dom behöver mer syre. Har visserligen två 3700 liters pumpar riktade mot ytan. Men gör det någon nytta överhuvudtaget å mickla på diffusor på dessa? Testar i alla fall ett tag nu får jag se om det blir någon skillnad!

    Har haft lite strul i karet....
    Hallå,

    Jag hade strul med sjukdomar förut när jag matade mina firrar med räkmix trots regelbundna vattenbyten.En grej som man bör vara observant med är om man tillsätter någon VF firre då de måste vänjas sig med maten först. Numera får mina firrar Flingor & Pellets till 90% samt nya VF får alltid gå i karantän en 2-3 veckor med flingor (spirulina).Aktivt kol har jag numera.Detta har resulterat i 0 dödsfall.

    Lycka Till!

    Micke

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #17
      Du har nämnt att du köper nya fiskar titt som tätt och ibland VF antar jag? Isf tror jag det är där problemet ligger. Att du för ofta tillsätter fisk med en annan bakteriekultur med sig.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Vilken ingrediens i räkmixen skulle få fenor att fräta??

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

          #19
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Vilken ingrediens i räkmixen skulle få fenor att fräta??
          Detta undrade jag verkligen oxå! För det skulle vara tragiskt om så var fallet. Men vederbörande har till o från fått frätproblem på sina fiskar i sina kar. Har då övergått till granulater å aldrig haft detta problem igen. Han misstänker en specifik ingrediens som jag nämnde när jag talade om mitt innehåll i räkmixen. Men ville absolut inte tala om vilken, för rädslan av disskussion på nätet.

          Men jag vet att jag har likadana ingredienser som du stefan då du lärt mig lite om just räkmix. Så jag undrar har du någonsin haft några problem med sporadiskt frätande fenor? För om inte så måste det ju vara bullshit?

          Har nu kört med enbart granulater o flingor i karet. Och jag måste säga att det är en väsentlig skillnad på beteende o lek. Tycker inte alls mina ciklider är lika aktiva lr leksugna sedan jag bestämde mig för att hålla upp. Däremot har mina frätproblem på firrarna försvunnit... Mkt märkligt. Men kommer faktiskt återgå när balansen är bättre i karet. Kommer dock inte mata varje dag med räkmix utan kanske en till två ggr i veckan för variation i kosten. Har köpt på mig så mkt granulater nu så det är prio på å mata bort det fodret!

          Tack alexander för ditt tips angående vattenbytena! Har redan märkt skillnad i karet. Dom verkar mkt piggare. Gäspar inte lika mkt. Så något mystiskt va det. Ska fortsätta veckan ut...
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Nej jag har inte haft problem med frätande fenor. Enda gången mina fiskar haft mindre problem med fenor är när de blivit jagade av en aggressiv hane...men det har inte varit några speciella skador heller.

            Jag är övertygad om att det är bullshit...men någon får gärna överbevisa mig.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

              #21
              Talade om för vederbörande att min räkmix hade fått nästan alla arter att leka på bara några veckor...

              Mina VF C.T lekte efter bara 2-3 veckor. O jag sa att jag tyckte det verka som mixen va bakomliggande... Men som sagt har ju hållt upp nu o har inga frätskador så det ska bli intressant å se om det kommer om jag börjar köra så smått igen.

              Jo stefan det bekräftar ju att det skulle osa bullshit!
              Senast redigerad av m[A]use^; 10 May 2006, 13:05.
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Jag tycker det är väldigt skumt att en ingrediens i räkmixen skulle vara boven...

                Det jag däremot kan tänka mig är att flera faktorer i akvariet tillsammans med t ex fodret ger någon negativ effekt på vattenvärde eller framkallar något ämne som inte är gynnsamt. Att enbart säga att det är en specifik ingrediens i räkmixen som ger detta negativa utslag tycker jag verkar osannolikt.

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • December 2005
                  • 909

                  #23
                  Sant! Men som sagt du har ju aldrig haft några problem. Så det vore ju konstigt i och med att jag använder exakt samma ingredienser.

                  Får låta framtiden utvisa om det är i kombination med mitt vattenvärde när jag kommer att börja mata med mixen igen.

                  Undra om det är någon fara å varva granulater å räkmix? Ska man hålla sig enbart till ett sorts foder? Tänker på att det kanske är olika smältningsgrad på räkmix resp. granulater...
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  Arbetssätt...