Diffusor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Diffusor?

    Hur stor nytta gör det att koppla till diffusor på pumparna? Har sett att mina firrar sporadisk gäspar. Å tanken slog mig att dom behöver mer syre. Har visserligen två 3700 liters pumpar riktade mot ytan. Men gör det någon nytta överhuvudtaget å mickla på diffusor på dessa? Testar i alla fall ett tag nu får jag se om det blir någon skillnad!

    Har haft lite strul i karet....
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Om dina malawi gäspar mer än vanligt kanske du har lite höga nitratvärden, haru kollat dom?
    Isf kanske 2 stora vattenbyten med 1 dags mellanrum e på schemat för att kraftigt reducera dessa halter. Med det flåset du har skulle jag tro att det e svårt o få högre syremättnad med hjälp av en diffusor. Är det Copadichromisarna som strular? har för mig du nämde nått om det förut.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Diffusorn lär inte göra så mycket för syret i vattnet, däremot hjälper det att frigöra klor.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

        #4
        Vet att jag skrivit om detta förut o jag har absolut inga nitratvärden. Vattenbyten gör jag väldigt tajt nu då jag haft mkt strul me karet. Har fått ta ur någon firre emellanåt för bukvatten å medicinera.

        Jag matar för tillfället enbart med flingor 1 gång om dagen. Har ca 35 fiskar.. Några reaktioner här? Har blandat mbunas o haplisar...

        Hoppas att skiten försvinner någon gång. Men haft strul sen 3-4 mån tillbaka.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Vilka flingor kör du? Du har inte möjlighet att köra Aquatic Nature excel ? det funkar väldigt bra imo, ett foder som faktisk funkar i princip till all malawi.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

            #6
            Sera flora kör jag. Ska vara för ciklider....
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av eraserx
              Sera flora kör jag. Ska vara för ciklider....
              Alldrig testat så jag kan inte alls utala mig om dom men för att verkligen vara säker så kan det vara bra o köra ett foder man VET funkar, alla jag känner kör med det och det har funkat mycket bra för alla.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

                #8
                Vakna upp å skulle mata idag. Tro "#" att ena C.trewavasae spottar maten. Blir inte klok på dessa problem jag har. Plus att en red empress hona struckit med under natten i ett kurerings kar. Går även en sjuk red empress hane där för stunden.

                Gudars vet vad det är för skit jag har i karet! Ska se om jag även får upp C.Trewavasae hanen efter ett vattenbyte jag för tillfället gör...
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #9
                  de kan inte vara att du byter vatten för ofta, stressar fiskar o så de får buken pga av det?

                  om du inte matar extremt mycket el har grisiga fiskar så tycker jag det räcker att byter 1ggr i veckan.

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • December 2005
                    • 909

                    #10
                    Jag har alltid bytt en gång i veckan! Varje fredag ca 30%. Men nu när jag innehar problem som inte vill bort. Istället för att göra en "nollning" av karet med hjälp av medicin o döda ev. nyttiga bakterier så kör jag 20% vattenbyte varje dag i 7 dagar istället. Sjuka fiskar tar jag under tiden upp o medicinerar vid sidan om.

                    Gör även en matning varje morgon när karet tänds för att hitta ev. någon sjukling. Vilket jag i stort sett hittat var 3:e dag. Alltså faktorerna kan vara många. Fel möblerat. Fel sammansättning av fisk. Nu har jag slutat med bikarbonat för jag hade problem med fenor som frätte. Har även haft problem med buken det sista nu, o det lustiga är att det kommit efter jag slutat med min räkmix? Så jag undrar, skulle behöva ha hem ett riktigt "proffs" som får undersöka mitt kar. Värden av alla dess slag.
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Hmm, vad är ditt problem egentligen? Att fiskarna gäspar eller att de dör?
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

                        #12
                        Hm, att dom dör. Fast det har inte varit problemet hela tiden. Först under en period va det att deras fenor frätte. Då fick jag reda på att en ingrediens i räkmix skulle kunna bidra till detta. Så för att göra ett test så slutade jag med räkmixen i 2 veckor. Då försvann frätproblemen. Jag hörde oxå att ett för högt ph värde lr för lågt skulle kunna vara boven. Då det tydligen ska vara ett kännetecken på frätande fenor. Så jag testade även detta med sämre resultat.

                        Det va då mina problem började komma. Fiskar började få buken. Spottade maten, för att i ett senare skede svälla upp å dö. Nu idag verkar jag dock ha fått bukt med huvudkaret. För att upptäcka sjuka fiskar å förhindra att fler stryker med. Matar jag bara varje morgon o iaktar nogrannt om någon spottar. Gör den det tar jag upp å medicinerar i ett "karantäns" kar i en vecka. På detta sätt har jag för tillfället lyckats rädda 4 fiskar. Tyvärr hade jag lite otränat öga så 2 st upptäckte jag sjukdom försent på.

                        Idag när jag matade spottade ingen fisk ut maten. Så tills vidare verkar det stabilt. Jag kommer efter mina 7 dagar med 20% vattenbyte gå tillbaka till 1 i veckan. Men för att försöka "rena" ur vad det kan vara för skit så testar jag detta sätt.

                        Anledningen tror jag att jag fått problem var för att jag från början ville få bukt med frätandet. Så jag körde både experiment med ph värde och foder. Vilket antagligen stressade fisken till att få buken. Å jag tror verkligen det är buken. För symptomen från start till slut är slående lika! Spottar - sväller upp - dör...

                        Kan uppdatera hur det går...
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #13
                          har du testat tex medicin mot fenröta, du kanske ska ge dem en vecka utan mat medans du nu gör så mycket vatten, de behöver inte mat. verkar väl sanonlikt att du fått nåt skit karet o sen byt o byt vatten som gör fiskarna stressade o tillslut får de buken o kolar.

                          jag hade nog iaf kört nån medicin, att få tillbaka bakteriekultur är inte så svårt finns nystart o allt sånt. jag hade nog hellre medicinerat med nåt typ bactorpur el nåt o sen kört den kuren. för att sen köra i typ nitriviec el nåt nystart, mata vädligt sparsamt o byta vatten sparsamt så allt hinner "sätta sig"

                          men det är bara hur jag hade gjort.

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • December 2005
                            • 909

                            #14
                            Medicinera hela karet har jag gjort 2ggr o jag tycker det verkar vara en jobbig process för fiskarna. Sen fenröta har det aldrig varit. Ingen fisk har strykit med på grund av frätandet dom haft. Utan det har kommit, sen läkt o inga problem.

                            Utan problemen kom när jag började expremintera med foder o ph värde, samtidigt... Men som sagt det är där jag tycker verkat hittat en bra balans nu. Ett mindre vattenbyte varje dag...

                            Att expremintera med medicin hit o dit när jag inte riktigt vet var problemet är, tycker jag inte verkar vara en bra lösning. Utan hellre försöka hitta grundproblemet. Men å andra sidan är det svårt. Så därför kör jag nu något som jag tänker hålla på ett tag. Jag tror som det där med att hellre stadigt ph än varienrande... Samma princip med min matning o vattenbyten. Kör på samma princip ett tag å se vad som händer. Funkar det för mig så fortsätt... Alla har ju sina sätt att lösa problem på. O det lustiga är att oavsett vad man ställer för fråga så finns det alltid två svar. Jag lr nej. Å det ännu mer lustiga är att man brukar få båda svaren. Så man blir rätt kluven på vad man ska välja för väg. Nä jag kommer köra på mina vattenbyte o utfodring en gång om dagen på morgonen. Sen får jag som sagt se vad som händer.

                            Något jag tycker verkar lustigt är att mina fiskar mår absolut inte sämre i mitt nuvarande ph som ligger på stadiga 7.0 som dom mådde på 8,4. Senast inatt lekte mina politar. Plus att det är fart å beteende i karet som vanligt. Kan nämna att jag successivt tog bort bikarbonatet under 2 veckor. Så det är inte därför jag fått problem. Tror jag.
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

                              #15
                              Jag sa det åt dig Daniel att pröva på med vattenbyte smått varje dag, hoppas det funkar. Erik Wiktröm här på forumet hade EXAKT samma problem med spottande firrar, en dog men efter att ha börjat byta vatten lite smått varje dag har problemet försvunnit helt och hållet!
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...