Bänk(leca)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillis_tin

Bänk(leca)

Hej!

Har köpt ett 105l akvarium och har tänkt göra en bänk av "leca" block!

Har sett att det är en populär bänk och den verkar inte vara så svår att göra heller = perfekt

Har ni några tips eller tips om sidor där man kan få reda på lite mer om hur man tillvekrar bänken?

Mvh Oskar o Linda

• David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

Leccablock är bra och då framförallt till större akvarieum då de tål hög belastning. Till ett mindre akvarieum som 105 liter blir problemet främst att finna block som inte är för stora så att det sticker utanför.

Blocken staplas helt enkelt på varandra till lagom höjd och sedan placerar man en träskiva (t.ex. spånskiva) ovanpå där akvariet placeras. Skivan är lämpligen lika stor som akvariets botten.

Ett sätt att placera blocken är tex:

---###---
    ###---###

Detta skall vara ovanifrån med akvariets framsida nedåt i figuren.
    ###=ett block, ---=tomrum

David
    David

Kommentar

• fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

Det är någorlunda lätt att såga i lecablock med en vanlig fogsvans. Tyvärr förstör det tandningen så illa att du kan räkna med att slänga fogsvansen sedan.

Ett problem som jag stötte på är att lecablocken inte håller precis samma höjd. Mät och matcha så att alla staplarna blir så lika varandra i höjd som möjligt. Jag avslutade med att lägga plåtbitar mellan lecablocken och skivan för att jämna ut ytterligare.

/Fredrik

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

det kan ju vara e bra ide att lägga en frigolitskiva mellan spånskivan och akvariet? Har jag gjort, Om inte lecablocken är allt för olika stora i höjd, kanske mac 1 cm så hjälper frigolitskivan till å jämnar ut det när belastningen kommer sedan... Lite borde det hjälpa!

Mvh Ola

ola lindeberg
        ola lindeberg

Kommentar

• fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

Jag trodde också att frigolit kunde kompensera för olika höjd på blocken. Jag hade ca 2-3mm i höjdskillnad, och 1cm tjock frigolitskiva. När akvariet var helt vattenfyllt kunde det
          fortfarande inte trycka ihop frigolitskivan så mycket att det hjälpte alls. Jag kunde titta in mellan frigolitskivan och akvariet på de ställen där lecablocken var för låga. Då tryckte jag in plåtbitar under frigolitskivan på de ställena tills det blev riktigt trögt att trycka in fler, som stöd. Hoppas det duger. Annars kan jag snart rapportera om hur 300 liter vatten ser ut på ett vardagsrumsgolv.

Jag kan bara sluta mig till att frigoliten i princip BARA tjänar till att hindra gruskorn som hamnat under akvariets bottenglas från att ge punktbelastningar på rutan.

Det vore förresten både intressant och nyttigt om någon kunnig kunde göra en artikel eller webbsida om hur belastningen på glasrutorna i ett akvarium fungerar i olika situationer, vad som är viktigt att tänka på när man ska ge akvariet stöd, hur grova fel man kommer undan med, vad som händer när materialet i skivan utmattas med tiden etc.

Det skulle också vara väldigt spännande med en enkät här på ciklid.se om hur många som faktiskt råkat ut för att ett akvarium gått sönder pga underlaget, och om det lett till en liten läcka, en stor läcka eller en total explosion. Och så förstås om det gällde helglas eller ramakvarium. Kanske skulle det kännas tryggare om man visste hur många procent av akvaristerna här som faktiskt har råkat ut för något sådant.

Mvh,

Fredrik

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Gäst

Du kan kolla min Lecablocksbänk på min hemsida.

/Peter
            Nr 431
            Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

Kommentar

Arbetssätt...