If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Är inte Guldmedlem så jag kan inte lägga upp några (fast den stora anledningen är att jag är en usel fotograf). Finns lite kassa bilder på http://www.saltvattensguiden.se/foru...ead.php?t=6111
Inga bilder på refugiumet i drift, har precis fått hem karet. 300L med teknink är dock i full drift med mina nya pryttlar i (ny skummare som klarar 3000Liters kar)
Är inte Guldmedlem så jag kan inte lägga upp några (fast den stora anledningen är att jag är en usel fotograf). Finns lite kassa bilder på http://www.saltvattensguiden.se/foru...ead.php?t=6111
Inga bilder på refugiumet i drift, har precis fått hem karet. 300L med teknink är dock i full drift med mina nya pryttlar i (ny skummare som klarar 3000Liters kar)
Jösses, när man ser den tråden så blir man ju nästan oförskämt sugen på att göra salt av stora akvariet här hemma. :-/ Synd att det ska vara så okristligt dyrt.
Jag skulle säga att det är tur att det är så okristligt dyrt. Det sparar reven, gör odling lönsamt och framförallt så startar man inte utan rejält med kunskap när misstag kostar några tusen varje gång.
MVH
Magnus
Jag skulle säga att det är tur att det är så okristligt dyrt. Det sparar reven, gör odling lönsamt och framförallt så startar man inte utan rejält med kunskap när misstag kostar några tusen varje gång.
MVH
Magnus
Håller delvis med, men det behöver inte bli okristligt dyrt.
Håller själv på att bygga ett saltkar av mitt 200 liters, blir inte så jätte dyrt. Visst blir det lite mer pengar än ett sötvatten men överkomligt.
Risken är ju när man börjat med salt är att man bara vill ha större och större och större hela tiden, det är då det börjar kosta.
Som karet idenna tråd, det skulle bli svindyrt (iaf. för en vanlig man i arbetarklassen ).
Om det saparar på reven är väl svårt att säga, i övriga världen (utanför norden) är det betydligt billigare och populärare att ha saltvatten. Så den lilla mängd levandesten, fisk, koraller mm. som förbrukas här är bara en piss i atlanten.
Rejält med kunskap borde man väl ha även när man håller på med sötvatten?
Senast redigerad av DaTrucka; 07 July 2006, 22:08.
Om det saparar på reven är väl svårt att säga, i övriga världen (utanför norden) är det betydligt billigare och populärare att ha saltvatten. Så den lilla mängd levandesten, fisk, koraller mm. som förbrukas här är bara en piss i atlanten.
QUOTE]
Det där argumentet håller jag inte med om. För även om det som säljs i korall-, levande sten- och fiskväg i Sverige utgör en "droppe i havet" så består ju trots allt havet av just droppar...
Tycker att man har ett ansvar som akvarist att inte bidra med överexploatering av naturen.
För att få rätt fall ner mot golvbrunnarna var vi tvungna att flytspackla golvet. Detta jobb överläts dock till fackmän...en rejäl mängd flytspackel lades på.
Kommentar