Husbygge runt mitt 2340L Akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guzrob
    Användare
    • October 2004
    • 389

Bilder?
    jo det kommer! Har inte haft så mycket lust och tid till att hålla på att fota baljan den senaste tiden.

Men idag så fick jag en liten ide efter att ha diskuterat lite med LN och Sonny här från växjö.

Den lilla idéen är att plocka ur all fisk ur baljan och byta inriktning helt. Är lite sugen på lite mer rovfiskar.
    Jag har en grupp på 11st frontosa mpimbwe gåendes i lokalen som är grymt fina som kan passa i baljan ihop med 11 st Lobochilotes labiatus. Sen kanske man skulle släppa i ett 50tal lamprologus Multifasciatus.

Vad tycker ni alla om denna idéen?

Har först bara en att övertala här hemma. Det första hon sa var "om du byter fiskar så skall jag få en katt"
    Men det kan jag lova att det inte blir.
    :D:D:D:D

Kommentar

• herjer
      Användare
      • January 2004
      • 19

...visste väl att det bodde en liten Tanganyika freak i dig Robban, det e ju det jag alltid sagt. Har ju själv kört med den kombinationen en gång i tiden men hade även Lepidiolamprologus kedalli och ett ganska stort gäng Synodontis multipunctatus. Jag tror att det skulle bli skitcoolt i ditt kar och framför allt lite mer action. Tack för hjälpen idag förresten.
      Mvh Johan

Kommentar

• Guzrob
        Användare
        • October 2004
        • 389

tror du att det kan funka med ett gäng kendalli? utan att de blir till middag första dagen?

Har ju så mycket malawi i mina andra kar så lite tanganyika är ju alldrig fel :-)

Kommentar

• herjer
          Användare
          • January 2004
          • 19

Du behöver ju inte släppa i några "pytte" kendalli direkt. Har nog nån kontakt som kan få tag på kendalli i bra storlek...hörs.

Kommentar

• Barracudan
            Användare
            • April 2005
            • 453

Klart du ska ha Frontosa!
            Frontosamarkus

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Ursprungligen postat av Guzrob
              tror du att det kan funka med ett gäng kendalli? utan att de blir till middag första dagen?

Har ju så mycket malawi i mina andra kar så lite tanganyika är ju alldrig fel :-)
              kendalli tycker jag är inte lika fin som släktingen Elongatus, typ samma fisk men snyggare,absolut, älskar dom alla men dom kräver stora kar som du har (snyft) en fin hanne, http://www.cichlidae.info/gallery/picture.php?p=199
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• fishweed
                Användare
                • February 2008
                • 434

redtail tycker jag, det är ju en söt liten mal... ^^
                hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• Guzrob
                  Användare
                  • October 2004
                  • 389

hmm.. är det inte så att elongatusen är mycket mer agresiv än kendallin? Men då kanske det är ett bättre alternativ kanske.

eller?

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Har först bara en att övertala här hemma. Det första hon sa var "om du byter fiskar så skall jag få en katt"
                    Men det kan jag lova att det inte blir.
                    Klart hon ska ha en katt!
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Guzrob
                      Användare
                      • October 2004
                      • 389

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Klart hon ska ha en katt!

En katt som river sönder soffor, tapeter, kattlåda som luktar illa, drar in en massa halvdöda djur, välter ner krukor hoppar upp på hyllor, måste ha kattvakt när man är bortrest, katthår precis överallt i hela huset.

NEJ DET BLIR INGET MED DET!

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

En katt som river sönder soffor, tapeter, kattlåda som luktar illa, drar in en massa halvdöda djur, välter ner krukor hoppar upp på hyllor, måste ha kattvakt när man är bortrest, katthår precis överallt i hela huset.

NEJ DET BLIR INGET MED DET!
                        Äh, vad kinkig du är
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Katter ja jo ja vet int

Men ett rov-tanganyika akvarium vore ju hur häftigt som helst.
                          Så driver vi fram lite matfisk släpper i ett 20 tal och bänkar oss.

Frontosa samt Lobochilotes labiatus som topp-predatorer.
                          Gömma in en liten grupp N. multifasciatus i ett stort stenrös, så att jägarna inte tappar focus. Sen en eller två arter nischfisk som smyger runt i bakgrunden.

Tänk om du får lek på frontosa och se spelet i akvariet när föräldarana försvarar sina små mot "T-rexen".

Tycker även att om du satsar så har fisken perfekt storlek just nu. Frontosorna ligger på 20-25cm och L. lab. ligger på 10-15 cm. Det kommer att göra att Frontosan kan bygga lekrevir p.g.a sin vuxna storlek och förhoppningsvis hålla resten borta.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Bilbo
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 1159

Klart hon skall ha en katt!!!!
                            Annars får ni väl komma till Vrigstad och hälsa på lite oftare så kanske hon får sitt lystmäte
                            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

hmm.. är det inte så att elongatusen är mycket mer agresiv än kendallin? Men då kanske det är ett bättre alternativ kanske.

eller?
                              för mej har dom varit ganska lika, men det kanske är som du säger, hade för länge sen ett lekpar av elongatus tillsammans med små telmatochromis bifrenatus som levde gott på rom & yngel och de förtvivlade föräldrarna fick aldrig tag på dom det var ett gasnka häftigt kar (mkt inredning)
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Ja blev helt såld på ditt "nya" akvarium Fantaskiskt häftigt.
                                Maila mig lite före o efterbilder så lägger ja in dom i din tråd på studs.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...