Husbygge runt mitt 2340L Akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Guzrob
    Här kommer en lista på vad allt har kostat. Vill inte skryta med nått men ni verkar vara helt sålda i vad allt kostar, så med detta vill jag räta ut alla frågetecken......

Akvariet 35000
    Hämtning i Mullsjö 800
    ställningen 3000
    skiva mellan kar och ställning 1300
    Rostfria fötter 400
    golvbrunn 9liter/sek 2500
    förstärkning i betongen och övriga merkostnader för grunden 7000
    Duschblandare ink montering 2500
    Merkostnader för plastvattenledningar 1000
    Varmvattensberedare/Värmepump i rostfritt i stället för koppar 5000
    El intallation i akvarierumet ink jordfelsbrytare mm. 4000
    kakel och klinkers endast material ca pris 15000
    flytspackling av golvet 4500
    Ek-list runt akvariet 800
    bakgrund 7000
    moduler 2300
    silicon 17 tuber 1700
    Liggunderlag under gruset 200
    grus rådasand 7 säckar 1000
    Fluval FX-5 2 st ink filtermaterial 4700
    Cirkulationspumpar 5 st 1500
    Värmare 2 st jäger 450
    Belysning 2x80w 2400
    Belysning Metall Halogen 3x150w ink monteringsmaterial och lampor 9000

Allt detta blir till sammans 113050:-

Och i detta pris har jag inte räknat med några fiskar eller några resor eller nån egen arbetskosnad.

Det jag har fått betala i arbete är till Elinsallationen, VVS arbetet, Flytspackling av golvet och en del arbete i grunden. Och föresten alla nära och kära som hjälpt till utan att ta betalt! TACK!

Så ni som diskutera att jag skulle kunna tjäna in några tusenlappar på att köpa själva akvariet på annat håll vet inte riktigt vad hela projektet har kostat.... i mina ögon så är det den lilla kostnaden i det stora hela......
    Bra initiativ Guzrob. Alla förstår kanske inte att detta är intressant, men jag tycker personligen att det är VÄLDIGT givande att veta vad ett sådant här projekt kan kosta. Jag har, precis som du, en dröm att kunna skaffa ett akvarium av denna storlek när jag blir med hus...så därför är denna info mycket intressant för min del.

Sedan får man faktiskt vara beredd på att bli ifrågasatt och kritiserad på ett fritt forum. Folk reagerar när man köper billiga pumpar som kanske håller ett halvår, så varför ska de inte ifrågasätta åt det andra hållet också? Ingen är perfekt och projektet hade kanske kunnat slimmats ner kostnadsmässigt, men vad jag förstår så var det inte prio utan prio här var att få kvalitet rakt igenom....och då kostar det. Att gå i försvar för annan person och kritisera folk som är intresserade av att veta kostnaden är rent ut sagt larviga. Det är uppenbart att sådant här engagerar och intresserar folk, inte enbart de som håller på med hobbyn utan även folk som är ens vänner, arbetskamrater osv. Säkert så ruskar många på huvudet över att någon lägger ned så mycket pengar på akvariehobbyn...fråga dina egna vänner så får du se. Mina vänner ruskade på huvudet när jag betalade tusenlappar för ett par fiskar för ett par år sedan...trodde jag tappat allt sunt förnuft i ett svep. Man får räkna med att alltid bli ifrågasatt...så är livet.

Jag har lagt ned åtskilliga tusenlappar på min hobby, och jag har som mest dragit ihop ett 720L som jag nu har som projekt. Det känns som ett "wow!" för mig faktiskt...hehe...dels för kostnaden man lägger ner direkt i samband med köpet och dels för storleken. Guzrob spelar i en annan division och dit ska jag...men lite senare.

Inte så många reagerar över att folk lägger miljoner på konst längre...eller miljoner på ett ynkligt litet frimärke som är missfärgat (Tre skilling banco)...men när det läggs ned 100.000 på ett akvarieprojekt så hoppar folk till över kostnaden. För hobbyn och för Guzrob´s uppfyllnad av en dröm så är det underbart att se ett sådant här projekt landsättas och jag kan bara gratulera till det här! Hur snyggt som helst och jag hoppas att du får mycket nöje med akvariet i flertal år framöver...

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Kunde inte sagt det bättre själv Stefan!!
      Mvh Alex

Kommentar

• Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

Ne, nu tycker iaf, jag att vi skall hoppas på att det kommer bildserier äver varenda kvcm över karet fram som baksida som fisk

Kommentar

• Mortil
          Användare
          • February 2007
          • 13

Tjena va o kollade på Robbans lilla odling och efter det en bilfärd hem till honom och tittade på akvariet i vardagsrummet de va riktigt tjusigt och snyggt gjort.. väldigt seriöst och påkostat .. kunde inte gjort det bättre själv riktigt imponerad över struktureringen bak på akvariet i "servicedelen"

förjäkla trevlig va han också, den där robban

va gäller priset på akvariet så kan ja nog sätta min stortå på att man lär aldrig komma i närheten av 10 000 i material kostnat på ett sånt akvarie med tanke på tjockleken på bottenplattan och resten av glaset... tycker det va snyggt limmat och riktigt bra gjort.

keep up the good work robban

Kommentar

• Guzrob
            Användare
            • October 2004
            • 389

Tack för alla posetiva inlägg!

Mortil tack för ett trevligt besök. Du gav mig massor med ideer och tips.... Det motages varmt......

Tyvärr får ni vänta nån dag till med bilder därför att jag är fullbokad ett par dagar framöver.... Hjälper Pappa med sin lilla akvariekrach han hade för några veckor sen...
            :D:D:D:D

Kommentar

• m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

Hehe, jo visst reagerar folk över ens hobby. När jag glödde o brann som mest vid starten o upptäckten av malawi hade jag svårt att hålla tyst på jobbet.

När jag sa att jag börjat hålla malawiciklider, fick jag höra många roliga synpunkter. En del blev faktiskt helt begeistrade o tyckte det lät helspännande. Andra trodde malawi va en könssjukdom... lol...

Så visst delad uppfattning finns alltid o kommer alltid att finnas. Numera är folk intresserade o många vill komma o kolla på vår lokal. Som tar mer än mkt tid att bli klar med. Men helt underbart dock å ha en hobby man brinner för. O vem skulle tro att det va akvarium med div. ciklider i? Lyckans oss som funnit denna underbara hobby! Dom skulle bara veta hehe...
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

malawi=könssjukdom, låg å garvade åt den bra länge, dagens höjdpunkt, tack!

Kommentar

• Mortil
                  Användare
                  • February 2007
                  • 13

Ursprungligen postat av eraserx
                  malawi va en könssjukdom...
                  HAHAHA . den va bra.

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

BRA JOBBAT ROBBAN med SAMBO!!

Är impad över deras kar och hur goa de är som personer, men när man brinner för något så får man ofta skit, ifrån de som är avundsjuka och inte kan glädjas åt andras "framgång" och hur de prioterar sitt liv.

Varför ska det vara så svårt att glädjas för andra?

Men Robban, kör ert race och skit i alla kommentarer, för NI vet vad som är rätt för ER, det räcker!!

Må väl.

//Calle & C/O
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                      BRA JOBBAT ROBBAN med SAMBO!!

Är impad över deras kar och hur goa de är som personer, men när man brinner för något så får man ofta skit, ifrån de som är avundsjuka och inte kan glädjas åt andras "framgång" och hur de prioterar sitt liv.

Varför ska det vara så svårt att glädjas för andra?

Men Robban, kör ert race och skit i alla kommentarer, för NI vet vad som är rätt för ER, det räcker!!

Må väl.

//Calle & C/O
                      Onödigt och felaktigt..vad mer kan man säga.

Hoppas tråden kan koncentreras på Robbans härliga bygge och slippa löjliga försvarstal hit och dit som knappast behövs. Alla här är riktigt imponerade av bygget, men en del har ifrågasatt kostnaden...jag har intresserat mig för kostnaden...so what? Så är det alltid, vare sig du köper bil, hus, kamera, TV eller gör ett projekt som detta! Sluta var så präktiga!

Nu vill jag se nya härliga foton på karet för att göra ett break från tjafsandet och återgå till trådens syfte.

Kommentar

• tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

Ursprungligen postat av Malawe
                        Onödigt och felaktigt..vad mer kan man säga.

Hoppas tråden kan koncentreras på Robbans härliga bygge och slippa löjliga försvarstal hit och dit som knappast behövs. Alla här är riktigt imponerade av bygget, men en del har ifrågasatt kostnaden...jag har intresserat mig för kostnaden...so what? Så är det alltid, vare sig du köper bil, hus, kamera, TV eller gör ett projekt som detta! Sluta var så präktiga!

Nu vill jag se nya härliga foton på karet för att göra ett break från tjafsandet och återgå till trådens syfte.
                        Håller med själv stälde jag bara en fråga pga att det inte lät rimligt tycker själv karet är super läckert förstår ej hur det kan ses som att kasta skit att man har olika åsikter om vad som är rimligt att betala så sluta göra en höna av en fjäder
                        Och än en gång lycka till med karet Guzrob och vist är man avundsjuk konstigt vore väl annars

Kommentar

• jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

Ursprungligen postat av tezz
                          Så du menar att 35000 skulle garantera det jag har en firma försäkring som hade ersatt vattenskadan i fall att jag ej limmat karet korekt och kunde byggt karet för 10000kr med god vinst marginal
                          Det hade bara vait och låta f bolaget besiktiga det om han byggt det själv
                          Anledningen att jag tog upp det hela va för att folk skulle få en uppfatning av vad det kostar i vanliga fall och ej bli grundlurade av samma glasmästare
                          Vad kostar 3000x1200x19mm hos din glasmästare?
                          Och så är det.
                          /J

Kommentar

• tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

Ursprungligen postat av jonre723
                            Vad kostar 3000x1200x19mm hos din glasmästare?
                            Vet ej köper direkt från glasbruket ungefär 5 gånger billigare

Kommentar

• Torsten
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 647

Robban, byt nu alla dina lampor och ta lite kort!!!

Vore kul å se om det blir snyggare eller om det e överreklammerat.... =))

Kommentar

• Bumling
                                Användare
                                • January 2007
                                • 218

Så läckert, så läckert! Är riktigt sugen på fler bilder!!

Kommentar

Arbetssätt...