Husbygge runt mitt 2340L Akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    Användare
    • May 2006
    • 243

Strunta i vad Guzrob betalt för sitt projekt. Det är hans ensak. Låt oss istället diskutera hans enastående projekt. Hur fint som helst enligt mig.

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av ICC
      Strunta i vad Guzrob betalt för sitt projekt. Det är hans ensak. Låt oss istället diskutera hans enastående projekt.
      Pris är väl en stor faktor i ett sånt projekt! Så man själv har nått att gå efter...
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

Ursprungligen postat av Laesk
        Pris är väl en stor faktor i ett sånt projekt! Så man själv har nått att gå efter...
        tydligen spelar pengarna ingen roll för vissa men själv ska jag bli glasmästare

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Jo pengar spelar alltid en stor roll. Men det är så att mitt kar sprack med stor förödelse som följd innan Robban och hans sambo hade beslutat sig hur karet skulle se ut.
          Så för att kunna sova lite bättre om natten så blir mellanskillnaden på ett egentillvekat och proffsbyggt inte så stor mentalt sett
          Han och sambon såg nämnligen hur mycket 1000 liter sandblandat vatten kan förstöra.
          Bara tanken på 2400 liter vatten i sitt helt nybyggda hus som har kostat inte bara massor av pengar utan en jätte arbetsinsats är riktigt obehaglig.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Decimus
            Användare
            • June 2006
            • 961

2340...

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

2340 hihihi

Robban är otroligt noggrann o seriös, så att han hade säkert kunnat bygga ett eget kar.
              Men jag gillar hans inställning i detta fallet. Han är inte 100% säker på att det blir 100% perfekt. Därför bygger han istället för att limmar

Kommentar

• tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

Ursprungligen postat av LN
                Jo pengar spelar alltid en stor roll. Men det är så att mitt kar sprack med stor förödelse som följd innan Robban och hans sambo hade beslutat sig hur karet skulle se ut.
                Så för att kunna sova lite bättre om natten så blir mellanskillnaden på ett egentillvekat och proffsbyggt inte så stor mentalt sett
                Han och sambon såg nämnligen hur mycket 1000 liter sandblandat vatten kan förstöra.
                Bara tanken på 2400 liter vatten i sitt helt nybyggda hus som har kostat inte bara massor av pengar utan en jätte arbetsinsats är riktigt obehaglig.
                Så du menar att 35000 skulle garantera det jag har en firma försäkring som hade ersatt vattenskadan i fall att jag ej limmat karet korekt och kunde byggt karet för 10000kr med god vinst marginal
                Det hade bara vait och låta f bolaget besiktiga det om han byggt det själv
                Anledningen att jag tog upp det hela va för att folk skulle få en uppfatning av vad det kostar i vanliga fall och ej bli grundlurade av samma glasmästare

Kommentar

• Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

det var väl på gränsen det va..

vi här väll messt intresserade av vad han har I karet? iaf jag, sen vad han lagt ner är väll han ensak.? onödig diskussion, moderatorer, var är ni?

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Glasmästaren är i detta fallet en akvarietillverkare som limmar akvarier som sin proffesion.
                    Mitt inlägg syftar inte till något försäkringsbolag alls. Försäkrar försäkringsbolaget att "man" får egentillverka så är det ju inga probs alls.
                    Men det var inte den biten jag syftade på utan det var den mentala och arbetsbiten.
                    Dom timmarna det hade tagit att dimmesionera, köpa in material samt bygga ihop har inte Robban legat på sofflocket, utan han har byggt ett hus med allt vad det innebär.

Så det troliga är att han har tjänat även ekonomiskt på detta arbets skifte.
                    Ja har med stort nöje följt arbetet på plats redan från grunden. Dessutom har ja byggt ett eget hus för att par årsedan så att jag är väl medveten om Robbans o sambons arbetsinsats.

"Själv är inte alltid bästa dräng". Så att gämföra prisbilden på proffstillverkat med eget inköpt lösglas är sällan rättvist.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av Decimus

vi här väll messt intresserade av vad han har I karet? iaf jag, sen vad han lagt ner är väll han ensak.? onödig diskussion, moderatorer, var är ni?
                      Det är lugnt Decimus, inget att hetsa upp sig för

Trådar tar sig en sväng då o då o dessutom tycker jag att både Tezz och jag uttrycker oss hövligt och inte offtopic

Kommentar

• Torsten
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 647

För mig var oxå valet enkelt när det skulle inhandlas akvarie i lite större format. Hellre ett tillverkat av ett proffs och dyrt än hemmalimmat å billigt, eftersom jag kan lägga mina timmar på annat jag är bättre på!

Skitsamma, nu väntar jag bara på ett "Nördmöte" hos Robban så vi får se det Live!
                        Iofs har jag varit där å kikat, men man kan nog aldrig få nog.....

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Glasmästaren är i detta fallet en akvarietillverkare som limmar akvarier som sin proffesion.
                          Mitt inlägg syftar inte till något försäkringsbolag alls. Försäkrar försäkringsbolaget att "man" får egentillverka så är det ju inga probs alls.
                          Men det var inte den biten jag syftade på utan det var den mentala och arbetsbiten.
                          Dom timmarna det hade tagit att dimmesionera, köpa in material samt bygga ihop har inte Robban legat på sofflocket, utan han har byggt ett hus med allt vad det innebär.

Så det troliga är att han har tjänat även ekonomiskt på detta arbets skifte.
                          Ja har med stort nöje följt arbetet på plats redan från grunden. Dessutom har ja byggt ett eget hus för att par årsedan så att jag är väl medveten om Robbans o sambons arbetsinsats.

"Själv är inte alltid bästa dräng". Så att gämföra prisbilden på proffstillverkat med eget inköpt lösglas är sällan rättvist.
                          så du tycker inte 15000 i timlön är lite väl saftigt (2tim arbete och 5000 i matrial kostnad max)

Kommentar

• tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

Ursprungligen postat av Decimus

Jag tro dom flesta som läser tråden är intresserade av vad ett kar i den storleken skulle kosta eller har jag fel

Kommentar

• Decimus
                              Användare
                              • June 2006
                              • 961

Det är lugnt Decimus, inget att hetsa upp sig för

Trådar tar sig en sväng då o då o dessutom tycker jag att både Tezz och jag uttrycker oss hövligt och inte offtopic

ok, känner ni så så ok, men svårt att hugga på nån när han inte är här och "försvarar" sig, sammtidigt så kanske han tröttnar och inte lägger in bilder å så, och det vill man ju inte.

men ok, fortsätt ni den diskusionen =)

Kommentar

• Decimus
                                Användare
                                • June 2006
                                • 961

Ursprungligen postat av tezz
                                Jag tro dom flesta som läser tråden är intresserade av vad ett kar i den storleken skulle kosta eller har jag fel

det är möjligt, men att hävda att TS blirvit "lurad" av en glasmästare är väll endå att ta i, har svårt att tro att man är spec lätt att lura om man lägger ner så mkt cash i ett sådant projekt.

sen om man vill på visa skillnaden mellan ett "proffs" byggt och "amatör" byggt så finns det väll endå smidigare sätt att både uttrycka sig och göra ?

men som sagt. jag är bara intresserad av tekniken, vattnet, sanden,algerna och fisken.

så carry on

Kommentar

Arbetssätt...