Husbygge runt mitt 2340L Akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • June 2006
    • 166

Tycker också att kolsten, hålsten och lavastenen(?) bör bytas ut mot natursten, för att få ett fulländat resultat. Snygg bakgrund förresten! Har den nåt namn?

Kommentar

• Guzrob
      Användare
      • October 2004
      • 389

Ursprungligen postat av BJC
      Tycker också att kolsten, hålsten och lavastenen(?) bör bytas ut mot natursten, för att få ett fulländat resultat. Snygg bakgrund förresten! Har den nåt namn?
      Bakgrunden heter aquadekor tanzania och det är Akvarieteknik i filipstad som är grosisten i sverige.
      :D:D:D:D

Kommentar

• Alexander Wiberg
        Användare
        • February 2005
        • 445

Även om du för tillfället kommer behålla röset med kolsten är det förmodligen bara en tidsfråga innan du undrar vad du en gång tänkte på. Ditt kar har potential att bli bland de vackrare på denna jord, men kolstenen placerar karet på en helt annan lista.
        Förlåt, men vill bara vara ärlig. Med natursten i istället och ett liknande röse är karet så otroligt mycket vackrare! Mår nästan lite dåligt när jag ser på det nu...

Annars är ju allt annat fanstastiskt, härlig tråd att följa!

mvh Alexander
        A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Tulle89
          Användare
          • August 2006
          • 239

Aja nu behöver vi inte vara taskiga ju och överdriva...

Jag tycker att röset är bra och snyggt uppbyggt men kontrasten blir lite konstig när du har så mycket svart sten så längt fram i karet. I och med att stenarna är så mörka tycker jag att de är precis de stenarna som drar till sig blicken istället för de fina bakgrunder du har haft sånt jobb med och sätta dit

Hoppas det kan hjälpa något!

//MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Sofus
            Användare
            • February 2004
            • 190

Jesper Taustrups kar är något av det snyggaste jag sett! Det är fantastiskt snyggt med partier med stora stenar/klippbäddar tycker jag, definitivt något jag kommer satsa på när jag bygger om ena troffekaret till våren!
            Om du också gillar detta men inte hittar nog stora snygga stenar i naturen kan man ju med fördel också använda moduler på botten. Dessa behöver då inte silikonas fast i bottenytan heller, utan fyll bara med sand och silikona fast en skiva plexiglas eller dyl. på botten av modulen och flytta sen omkring den som du vill. Tror ditt kar har potential att klå dom flesta andra kar!
            1m³ afrika i vardagsrummet!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
            http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• VF
              Användare
              • October 2003
              • 99

Skippa kolstenen.Den passar verkligen inte in.
              VF// Mats

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Säger som alla andra .. skippa kolstenen och kör på natursten i samma kaliber som bakgrunde. Finns tyvärr inget fulare än att blanda olika stensorter. Tag tillfället i akt och skapa ett utav sveriges snyggaste kar i stället.

Mvh
                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Guzrob
                  Användare
                  • October 2004
                  • 389

och jag håller med!

Alla verkar vara säkra på sin sak. Får väll plocka ur kolstenen oxå. hmm... då har man 70kg över. Nån som är sugen?

Nä men ni har faktist helrätt. har kikat runt på lite bilder och så nu i kväll och det blir nog snyggast om man häver i några hundra kilo vanlig natursten. :-)

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Guzrob
                    snyggast om man häver i några hundra kilo vanlig natursten. :-)
                    Jag skulle testat att hitta några få men feta block ist för massa smått, en burk i den klassen du har kommer att upplevas ännu mer massiv då och fiskarna uppfattas även dom bättre med mindre plåtter... =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawi375
                      Användare
                      • April 2006
                      • 209

Feta stenblock väger...tja, det blir nog inte lätt att häva i, och kanske känns lite riskfyllt? Men håller med om att det vore mäktigt.

Kommentar

• Guzrob
                        Användare
                        • October 2004
                        • 389

Han som har tillvekat karet påstår att man skall i stort sätt kunna fylla karet upp till vattenytan med gråsten om jag vill... så det skall nog inte vara några problem.. Sen har jag ju desutom limmat ett liggunderlag över hela botten för att få det ännu lite säkrare.....

Kommentar

• Rhodebaert
                          Användare
                          • February 2006
                          • 557

Stenblock låter som en grym idé! Då ser det inte lika tillgjort ut. Det är ju inte alltid man ser prydliga pyramider med knytnävsstora stenar i sjön.
                          Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Byttorp
                            Användare
                            • November 2003
                            • 1585

Ursprungligen postat av Tingeling
                            Måste insistera med Tony! Svensk röd "natur" sten är snyggast! Speciellt till den bakgrund du valt. Blir lite plåttrigt med både hålsten, kolsten och lavasten!
                            Du menar instämma med Tony. (redigerat i efterhand...insistera kan det kanske vara om du håller med tony så in i bänken, men vanligast så används nog ordet när man inte håller med och verkligen står fast vid den motsatta tankeriktningen, men jag kan ha fel så klart..timmen är sen..)

Guzrob, e det någon som sagt nått om att du bör ta bort kolstenen? *smile* Trevlig tråd att läsa, även med 2 sidor fulla av samma råd. Ser fram emot när det är öppet hus så att vi som följt hus och akvariebygge kan komma på guidad visning...kör så det ryker..nu väntar vi på fisken...
                            Senast redigerad av Byttorp; 23 November 2006, 02:55.
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

Kommentar

• Tingeling
                              Användare
                              • July 2006
                              • 176

Japp instämma... Funkar inte insistera? Tappat bort ordlistan här hemma... Du får pm:a mig om ordets betydels så slipper det ta plats i denna ljuvliga tråd!
                              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• Ricard
                                Användare
                                • August 2003
                                • 476

Svenska Akademiens Ordbok

Ursprungligen postat av Tingeling
                                Japp instämma... Funkar inte insistera? Tappat bort ordlistan här hemma... Du får pm:a mig om ordets betydels så slipper det ta plats i denna ljuvliga tråd!
                                Håller med om att vi är off-topic nu men för att atvunda detta så har ordet insistera följande betydelse: envist/ihärdigt yrka på/vidhålla/hävda (ngt)/envisas med Vill tillägga att detta är enligt Svenska Akademiens ordbok. Ni kan själva slå upp ord enkelt via deras hemsida med den självklara adressen: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Men som sagt, Robban, ditt kar är grymt och det är Du som skall ha det i vardagsrummet och inte vi. Gillar du kolsten så visst, men när du nu ber om allas åsikt så skulle jag personligen hålla mig till stenar som i sin kolorering vidmakthåller det tema du initierat. Frågan är hur ofta kolsten rasar ner i en sjö med den röda sten du har i bakgrunden/berggrunden som din "sjö" vilar i ... Men som sagt, det är din burk.

Med lika vänliga hälsningar som vanligt!

ps. vi skall nog vara försiktiga med att efterlysa klanderfritt språkbruk i denna form. Detta är ett forum och där måste slang, talspråkighet och andra brott mot norm accepteras och inte bara det utan ses som mustig kryddning till våra samtal. Är själv på väg att bli gymnasielärare i svenskämnet men, och nu får ni ursäkta att jag tar i, avskyr språkpoliser som bara ger andra människor ångest när de skriver och uttrycker sig. Så ge järnet bá och skit i detta inlägg ! ds.
                                Senast redigerad av Ricard; 23 November 2006, 09:48. Anledning: la till kursiv stil, ett "ps" och rubrik... :)
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...