Nya upptäkter i dammen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Denna ödlan/salamandern hittade jag i dammen idag när jag tömde ur den, trodde det först var ett kvarglömt guldfisk-yngel.
    Mindre vattensalamander Triturus vulgaris ar det korrekta namnet. Pa engelska kallas de svenska salamandrarna for "newt" och de skiljer pa newts och salamandrar vilket atminstone har forvirrat mig.

Senast redigerad av Ola Svensson; 09 May 2006, 10:35.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Grodor har jag sett i min damm, men inga ägg eller yngel. Släppte ut mina koi i söndas då var det 17 grader varmt i vattnet. Nu för man väll lov att vänta ett bra tag innan alla alger försvinner i vattnet, det är ganska "gröngrumligt" men om man tittar noga så ser man fisken på 1.2 meters djup. Nu måste det inhandlas växter till dammen som tar hand om allt överblivna näring samt alger. Skulle det fungera med att tillsätta extra syre i vattnet/filtret för att få bukt med algerna fortare. Skulle kunna ansluta sidkanalsfläckten till dammen, ca:12 000 liter luft/timme.

Tony! Bor du i Sandared som ligger mellan Mullsjö och Åsarp

Tomas

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Thomas, nej, "mitt" Sandared ligger strax utanför Borås

Har du redan fått grönt vatten? Mitt är fortfarande kristallklart, men det brukar bli grumligt lite senare framåt sommaren. UV-C ligger högst på inköpslistan, skall bara lista ut vilket jag skall ha. Någon som har tips på vettigt UV-C till ca 20m2 med ett stadigt växande koi-bestånd?
        Tony Englund

Kommentar

• Gäst

Jag har ett på 36 watt, Ta till i överkant när du väljer ett uv-c ljus.

Tomas
          Senast redigerad av Gäst; 09 May 2006, 12:16.

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Kanske lite nyhetstorka, men här e en som gillar dammen annars utom när han skall "joxa med trasan"
            Anders L

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av Tony
              UV-C ligger högst på inköpslistan, skall bara lista ut vilket jag skall ha. Någon som har tips på vettigt UV-C till ca 20m2 med ett stadigt växande koi-bestånd?
              Ursprungligen postat av beson
              Jag har ett på 36 watt, Ta till i överkant när du väljer ett uv-c ljus.

Tomas
              Ett sånt här kanske (8x55watt) :
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

Ursprungligen postat av Byttorp
                Du kanske kan mata med paddsträngen tony? alltid nån fisk som behöver lite extra tillskott...eller väntar du tills det blir ungdjur innan du matar rovisarna
                Paddrom är väl dödligt giftigt för fiskar? Har för mig att Laif Demason berättade på ciklidstämman i filipstad hur han förlorade massvis med malawiciklider som åt paddrom som paddorna la i utedammarna.
                Mvh Alex

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Micke, ett sådant UV-C har Ciklidleken installerat i centralfiltret för den nya salt-ställningen. Ser bannemig ännu mer hightech ut live
                  Tony Englund

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Orkar inte koppla in mitt uvc, har inte haft grönsoppa förrutom första året. Har andra och trevligare alger istället. Har väl tur helt enkelt. Tog ner en stor rutten gren från päronträdet nyligen, så då kanske jag har ändrat betingelserna... dvs mer sol ger grönt vatten.
                    Borde kanske koppla in uvc:et ändå
                    Anders L

Kommentar

• ixxe
                      Användare
                      • February 2005
                      • 234

Ursprungligen postat av anli
                      Orkar inte koppla in mitt uvc, har inte haft grönsoppa förrutom första året. Har andra och trevligare alger istället. Har väl tur helt enkelt. Tog ner en stor rutten gren från päronträdet nyligen, så då kanske jag har ändrat betingelserna... dvs mer sol ger grönt vatten.
                      Borde kanske koppla in uvc:et ändå
                      tycker uvc e lite överskattat. Kan ju säga att jag märker nada skillnade med eller utan.
                      Mot svävalger är det bra men annars tycker jag inte det finns nån direkt mening.
                      http://ixxe.se

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Ursprungligen postat av ixxe
                        tycker uvc e lite överskattat. Kan ju säga att jag märker nada skillnade med eller utan.
                        Mot svävalger är det bra men annars tycker jag inte det finns nån direkt mening.
                        Det låter ju väldigt märkligt. Har du klart vatten hela dammsäsongen eller har du grönt vatten trots UVC? Om det senare stämmer in bör det väl röra sig om ett underdimensionerat UVC?
                        Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...