Geophagus + Crenicichla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

    Geophagus + Crenicichla?

    Jag har 10 st tuppkamciklider (5-7 cm) tillsammans med fjärilciklider och kejsartetror i en 160 liters burk. Men jag kommer snart att inhandla en 700 liters burk där jag hade tänkt att tuppkammcikliderna skall få gå tillsammans med någon Crenicichla art och även med några Sturisoma.

    Jag har ingen erfarenhet av Crenicichla, har hört att dom som ungdjur är mycket aggresiva mot varandra. Hur många är det lämpligt att börja med, kan man köpa hane + hona och automatiskt få ett par.

    Vilka arter kan vara lämpliga med tuppkamciklider (jag vill ju inte att tuppkammarna skall bli gäddmat). Jag har funderat på C. alta C. albopunctata C. cyanonotus eller C.geayi, är dessa vanligt förekommande i handeln. Vilken art har egentligen igen större betydelse bara de gå bra i hop med tuppkamciklider, jag är dock inte intresserad av någon dvärg crenicichla.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Enligt Thomas Weidner sa ar Crenicichlor daligt sallskap till Geophagus oavsett storlek eftersom att de stressar dem. Fast tuppkammar ar lite anorlunda. Crenicichlor ar fradliga mot varandra som ungdjur. De simmar i stim. Det ar nar de blir storre som de ar aggressiva. Tuppkam ar en stor fisk sa skaffa en som ar mindre bara om du testar. Du far snarare utga fran vad du far tag i. De tva forsta du forelslar ar fran saxatilisgruppen. C. menezesi ar relativt vanlig i handlen samt nagra till. De andra tva ar fran retikulatagruppen. Den vanligaste fran den gruppen verkar vara "belly crawler".

    Visst kan man kopa en hona + en hane men hos manga arter fargar honorna om till hanar sent sa det ser ut som om det bara finns hanar i affaren.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

      #3
      Hade olika arter jordätare och ungfiskar av Thorichthys aureus (en sorts eldbukciklid) tillsammans med 6 st Crenicihla xingu. Ingen bra kombination. Crenicichlorna var oerhört glupska och snabba, vilket innebar att de tog all maten som släpptes i karet. De andra hade i princip ingen chans.

      Till detta hade de en utpräglad rovlystnad, vilket innebar att 12 st aureus och 3 st Guanicara geayi-honor blev slaktade, trots att crenicichlorna åt sig smällfeta 2-3 ggr/dag. De jagade i stim och att fiskarna de försökte äta inte gick att svälja var inget hinder. Istället blev offren sönderbitna och dog av skadorna. Jag var tvungen att, i värsta snöstorm, bege mig med dem till akvarieaffären innan de slaktade mina Satanoperca daemon och S. leucosticta. Det var bara en tidsfråga. Karet de gick i har måtten 200*57*52 (yttermått), ca 540 liter.

      Den enda jordätare som jag, med tvekan, kan tänka mig funkar ihop med crenicichlor är braziliensis, annars avråder jag starkt ifrån en sådan kombination.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Lundensis
        Hade olika arter jordätare och ungfiskar av Thorichthys aureus (en sorts eldbukciklid) tillsammans med 6 st Crenicihla xingu. Ingen bra kombination. Crenicichlorna var oerhört glupska och snabba, vilket innebar att de tog all maten som släpptes i karet. De andra hade i princip ingen chans.

        Till detta hade de en utpräglad rovlystnad, vilket innebar att 12 st aureus och 3 st Guanicara geayi-honor blev slaktade, trots att crenicichlorna åt sig smällfeta 2-3 ggr/dag. De jagade i stim och att fiskarna de försökte äta inte gick att svälja var inget hinder. Istället blev offren sönderbitna och dog av skadorna. Jag var tvungen att, i värsta snöstorm, bege mig med dem till akvarieaffären innan de slaktade mina Satanoperca daemon och S. leucosticta. Det var bara en tidsfråga. Karet de gick i har måtten 200*57*52 (yttermått), ca 540 liter.

        Den enda jordätare som jag, med tvekan, kan tänka mig funkar ihop med crenicichlor är braziliensis, annars avråder jag starkt ifrån en sådan kombination.
        Ja lugibrisgruppen ar helt utesluten.

        Det ar annorlunda med saxatilis- och reticualatagruppen som inte flanger runt sa mycker. Reticulatagruppen har jag inte sjalv nagon erfarenhet av. Wallaci gruppen ("dvargar") har du nog storst chans att lyckas med, men den ville du ju inte ha.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

          #5
          Jag får kanske tänka om. Det verkar kanske lite väl riskabelt att ha större crenicichla arter med tuppkamciklider, mina är bara 7 cm än så länge. Jag hade från början tänkt ha Uaru amphiacanthoides eller Heros notatus som sällskap till tuppkammarna, och det är kanske inte är så dumt ändå.

          Jag är dock väldigt sugen på att skaff någon crenicichla, men det kanske är bäst att hålla dem i ett eget kar.

          Tack för svaren
          Ove

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Min menezesihane ar drygt 20 och hade nog kakat upp din tuppkam. Jag svarade gallande vuxna tuppkam over 20 cm.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...