If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
snyggt alex men kunde ni inte ta en fetare gädda ser ju ut och gå på diet....lite off topic men va då diggar malkaret gärnet vilka mått är det å vilken mm är det
choffe: Stryka på med svart skulle se skit ut. Det blir svart bakom fisken när man använder blixt ovanifrån och på så sätt får man en svart bakgrund. Är helt omöjligt att få till något bra ifall man ska börja slabba med en "målarpensel" i photoshop. Du Cougar har uppenbarligen inte provat blixt ovanifrån och lågt isotal /bländare 11 och uppåt när han fotograferat i kar djupare än 40cm. Kan rekommendera dig att prova, bilderna blir oftast kanonsnygga (iaf i mina ögon).
Bara så ni inte tror att vi sitter och slabbar med paintbucket i photoshop, det är liiite jobbigt
ok! jag har en liten digitalkamera så det kanske inte är jätte lätt!?
choffe: Stryka på med svart skulle se skit ut. Det blir svart bakom fisken när man använder blixt ovanifrån och på så sätt får man en svart bakgrund. Är helt omöjligt att få till något bra ifall man ska börja slabba med en "målarpensel" i photoshop. Du Cougar har uppenbarligen inte provat blixt ovanifrån och lågt isotal /bländare 11 och uppåt när han fotograferat i kar djupare än 40cm. Kan rekommendera dig att prova, bilderna blir oftast kanonsnygga (iaf i mina ögon).
Bara så ni inte tror att vi sitter och slabbar med paintbucket i photoshop, det är liiite jobbigt
haha känsligt ämne tydligen. du gör säkert aldrig det men jag vet att vissa använder båda kloningsverktyget och annat för att få bort besvärande fiskar och annat i bakgrunden på sina kort.
Ärligt talat så visst tar man bort lite kalkfläckar och annat som förstör intrycket av bilden, annars kan man lika gärna skita i att slänga upp den. Det är trots allt så att om man inte har ett bra grundmaterial (dvs en bra bild från början) kan man inte få något bra resultat alls, oavsett hur mycket man pillar och grejar i photoshop. Så nej cougar, inget känsligt ämne enligt mig, men att stryka på med svart är ju inte så som jag skulle beskriva efterarbete i photoshop för choffe
Det jag tror är att just photoshop kan göra en kanonbild bli perfekt, eller att en halvdann bild kan bli tillräckligt bra att ha med i t.ex. ett föredrag där man behöver en hel del kvantitetsbilder, inte bara kvalitet. Jag vet detta då jag höll ett föredrag i malmö och en del av bilderna hade inte varit visningsbara i originalskicket (inte enligt mina kvalitetsnormer iaf) så då fick jag fixa o trixa för att få ihopa den mängd som behövdes. Dock var de flesta av bilderna inte tillräckligt bra för att vara med i någon tävling enligt mig. Men sen är jag såndär fotonörd när det gäller mina egna bilder, är det något som inte riktigt stämmer så skickar jag inte upp dem ens
Choffe: Att fotografera med extern blixt tror jag är svårt för dig då du verkar ha en kompakt digitalkamera. Det finns någon/några guider på nätet där man kan få tips och trix på hur att ta bättre fiskbilder med sin kompaktkamera. Var de finns har jag dock glömt då det var ett tag sedan jag gick över till systemkamera. Kanske någon annan har koll på var dessa guider finns?
Jag vill berömma dig för de riktigt bra bilder och den artbeskrivning du skickade upp på Ps.crabro, mycket bra gjort!
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Kommentar