If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
jag tror definitivt att det är en brax....saker man kan skilja dom åt är att faren har en längre analfena, längst bland karpfiskarna och mer sällsynt faren finns bara i några enstaka vattendrag man hittar dom mest i värmland och i småland...
Kul med lite inhemsk fiskdiskution trots att det inte rör sig om en ciklid.
Själv tycker jag braxen ser ut att ha så väldigt litet huvud jämfört med kroppen samt mer puckelrygg än exemplaret vi fångade.
Björknan har väl rödlätt färg på buk/bröstfenor, samt blir inte lika stor, iden har också rödare fenor (på de bilder jag sett) och mycket slankare kropp.
Senast redigerad av malplacerad; 19 June 2006, 17:39.
Jag är ganska övertygad om att det är en braxen. Som med t.ex. ciklider så kan dom ju skifta lite i förg och form från fångstplats till fångstplats. Jag har nog metat upp åtskilliga ton braxen i mina dagar och jag tycker att det där ser ut som en typisk sjuhektospanka från mellansverige.
Jag är ganska övertygad om att det är en braxen. Som med t.ex. ciklider så kan dom ju skifta lite i förg och form från fångstplats till fångstplats. Jag har nog metat upp åtskilliga ton braxen i mina dagar och jag tycker att det där ser ut som en typisk sjuhektospanka från mellansverige.
Haha, kul att du nämner ordet "panka" det har vi alltid använt som benämning på stora vitfiskar. Tror det var morfar som lärde oss det ordet.
Kommentar