guldfisk och koi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

guldfisk och koi

Hej!

Sitter här hemma med ett j-vla ryggskott, och drömmer om att kunna få släppa ut koi`en i dammen. Är det någon utav er andra här på forumet som har en damm med koi. Kunde vara roligt att diskutera lite kring dessa underbart vackra fiskar, t ex pumpar, storlek på filter, filtermaterial och framförallt koi. Min damm är på ca: 20 000 liter, där i ska de va 11 st guldfiskar (dom fick flytta ut i dammen i lördags) 25 st koi som troligen ska få komma ut i helgen.

Tomas
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Jag har en damm med ungefär samma vattenvolym.

Mina koi och guldfisk åkte ut redan på påskafton. De var lite slöa ett tag, men nu är det full fart på dem igen och jag har börjat mata på halvfart. Intressant att se är att paddorna som hittat till dammen själva har lagt rom två år i rad. Förra året var inte äggen befruktade, men i år är klumpen snart kläckningsklar och man ser små svansar på dem.

Jag har bara 7 koi och ett 10-tal guldfiskar. Guldfiskarna kommer väl iofs försvinna allt eftersom jag fyller på med koi, men just guldfiskarnas reproduktion kan ju göra det besvärligt.

UV-enhet är egentligen det enda jag har kvar att skaffa, men det blir förmodligen ett sådant ganska snart. Vattnet blir ju garanterat grönt och grumligt utan vilket gör det svårt att se fisken..
    Tony Englund

Kommentar

• T_K
      Användare
      • September 2005
      • 147

Kan inte dessa fiskar gå ute i dammen året runt? Jag har "ärvt" en damm på c:a 18 kbm i samband med ett husköp för ett år sen. Koi:en som går i dammen har nu övervintrat 6 gånger utan fiskförluster. Den förre ägaren har haft dem 5 år före mig.
      Jag bor i Skåne.

EDIT: De har förökat sig sen förra sommaren, har sett några yngel på c:a 4 cm. Är det vanligt?

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Jo, koi kan väl klara sig utomhus över vintern, men de lär ju inte direkt uppskatta det

Första året jag hade dammen lät jag fisken stanna ute, men det slutade med att alla var döda på våren, så nu får de bo inne. Visserligen hade jag missat en koi i höstas när jag fångade upp firrarna, och den var ju vid liv och inte allt för medtagen när isen släppte för ett tag sedan.
        Tony Englund

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Jag kör bara med guldfisk:
          - Tycker de är lika fina som Koi, möjligen inte lika maffiga Jag gillar ju iofs stora feeta firrar...
          - Äter inte dammväxterna, tycker växter är roligare i dammen än i karen.
          - De kan övervintra utan problem. Tar hjälp av en liten cirkulationspump och i värsta fall en doppvärmare för att hålla isvaken öppen

Ok, jag har bara en 4-5 kubiks damm så det kan också förklara fiskvalet :-)
          En bild som visar den forra sommaren, lite väl igenvuxen då kanske men i alla fall 110 cm djup:
          Anders L

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Sen måste jag hålla med Tony om att de andra krypen som dyker upp i pölen är minst lika roliga som firrarna! Jag väntar på spänning på groddjuren, ty de har inte hittat dit än.
            Anders L

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Om man slänger i grod-el paddrom från ett annat ställe för kläckning idammen,hittar de då tebax till samma damm året därpå??? Har för mig att "Mulle" lärde mig det på 70-talet
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

Kommentar

• Ola Sjödin
                Användare
                • August 2003
                • 514

Jag blir en smula avundsjuk. Min damm håller precis på att tina fram. Den är på ca 15 kubik och 13 av dem är fortfarande en kompakt isklump! (Jag bor i Piteå i Norrbotten). Firrarna har fått flytta från rumsvärme till garaget där det är 10-12 grader. Jag har ca. 8-10 guldfirrar, några guldidar, en liten koi och en solabborre.
                Solabborren är ny för året och skall bli en intressant testpilot. I övrigt tänker jag låta några norska flaggtetror, kardinalfiskar, Xenotoca eiseni (ungfödare från Mexico) C.facetum och G.labiatum prova uteliv denna sommar i några mindre dammar.

Hur gör ni när ni skall ta upp firrarna till hösten? Själv har jag börjat använda en stor sänkhåv och det går ganska bra.

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Anli: Jag tycker mig se lite mossa nere i höger hörn på bilden och stigvarning uppe till vänster. Sköter du inte om gräsmattan? =)
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Mitt lilla dammprojekt startade i höstas och det återstår mycket jobb Men kul är det.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Jag hade Gephagus brasiliensis i dammen en sommar å de såg ut att trivas bra... trots lite för svalt vatten. Mycket vackert när man såg dem glittra till i solskenet.
                      Anders L

Kommentar

• Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • June 2004
                        • 1582

Jag har misskött min damm i 5 år så i onsdags sålde jag mina guldfiskar. Problemet med min damm var att jag placerade den helt fel så solen låg på en jävla massa timmar så vattnet blev algigt. Ganska kul hobby annars men nu är det Trophues som gäller : )

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Bright, det ena utesluter inte det andra sägs det

Men, precis som du säger.. Att planera dammprojektet rätt från början underlättar enormt. Dock är det ju som med allt annat, att när man är klar med sin första damm vet man hur man egentligen skulle gjort
                          Tony Englund

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

Precis. Jag var typ 13 år när jag grävde ut den så man var ju helt grön på området, idag hade jag nog gjort lite annorlunda.

Kommentar

Arbetssätt...