svensk flod kräfta ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Enligt denna nya folder från fiskeriverket är det olagligt att föra in, förvara, o transportera alla andra kräftor än Svensk flodkräfta och signalkräfta. Du får inte ens förvara de svenska kräftorna i annat vatten än i det där de fångats. http://www.fiskeriverket.se/publikat...raftfolder.pdf
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Får rätta mig själv efter att ha talat med ansvarig på fiskeriverket, svensk flodkräfta och signalkräfta får man ha i akvarium. Alla andra arter är totalförbjudna sedan tre år tillbaka.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

Ursprungligen postat av kaj.p
        Får rätta mig själv efter att ha talat med ansvarig på fiskeriverket, svensk flodkräfta och signalkräfta får man ha i akvarium. Alla andra arter är totalförbjudna sedan tre år tillbaka.
        Hur är det med Hummer då?

Har sett att dessa säljs av grossist.

//Calle
        En Mal idiot!
        www.goc.se

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Ursprungligen postat av calle-hallabro
          Hur är det med Hummer då?

Har sett att dessa säljs av grossist.

//Calle
          Frågade detta också Men enligt dem finns ingen sötvattenshummer. Det är ett försäljningsnamn så humrarna är också kräftor. De har gått ut med info till branchen, men är medvetna om att problemet kvarstår så de är på G inom kort.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

Ursprungligen postat av kaj.p
            Frågade detta också Men enligt dem finns ingen sötvattenshummer. Det är ett försäljningsnamn så humrarna är också kräftor. De har gått ut med info till branchen, men är medvetna om att problemet kvarstår så de är på G inom kort.

Som jag tolkar detta så är då även Hummer otillåtet?
            Lite konstigt, då dessa säljs av grossist i Sverige.

Aldrig får man vara nöjd....

//Calle
            En Mal idiot!
            www.goc.se

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Jo, jag har sett att det är många som säljer sötvattenskräftor av olika slag. Cherax-arterna brukar ju benämnas sötvattenshummer, men jag är oklar över den verkliga systematiken. Rätt övertygad om att Kaj har rätt i vilket fall. Återstår frågan om det går att skaffa någon form av tillstånd, om det är tropiska kräftor som omöjligen kan överleva en säsong i svenska vatten ens om de kommer ut. Och hur det nu ska bevisas. Har pysslat en hel del med olika sötvattensräkor, och de är fräcka - numera har jag också upptäckt troipiska sötvattenskräftor, och det finns ett duktigt gäng fräcka sådana. Misstänker att många arter av blå kräfta går fetbort, då de verkar höra hemma i nordamerika. Finns en risk att de kan överleva i Sverige då.

Att ha koll på att de inte kommer ut är inte heller det enklaste, de får yngel som inte är alltför stora och kan slinka med till olika ställen. Tror att det är så vi har fått europeiska stammar av guppy - de finns i vilt tillstånd i Tjeckien, Tyskland och Ryssland bland annat.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• mek
                Användare
                • January 2005
                • 540

Hur är det då med svenska kräftot i akvarium, när det gäller temperaturen? Om man har ca 20-26 grader, överlever svenska kräftor där då? och hur mycket cirkulation kräver dessa?

Skall till Liljeholmen för lite kräftfiske ikväll. Primärt är tanken att dessa skall bli mat, men frestelsen finns ju där (kanske 1-2 stycken kunde få bo i karantänkaret en stund )....

Nu är den tilltänkta fångsten kanske inte flodkräftor, men prinncipen borde vara densamma.
                Senast redigerad av mek; 13 September 2007, 12:20.

Kommentar

• T_K
                  Användare
                  • September 2005
                  • 147

Du kan börja med flera kräftor i karet, men i slutänden blir det garanterat bara en kvar. De skadar och äter varandra, vid skalömsning är det def. kört. Så ska du svenska kräftor i ditt kar så är det humanast att endast ha en.

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

Jag sparade en av kräftorna vid kräftskivan förra året, jag hade den i mitt sydamerikakar tillsammans med Crenichichlor och ckokladciklider. Den levde i drygt ett halvår och hade säkerligen levt längre om vi hade tillåtit det. Rolig varelse som för övrigt hette Sture (efter frugans chef )
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

Vi har också haft ett kräftakvarie i lokalen. Det gick galant och den käkade allt som ramlade ner på botten. Det enklaste att mata med var tabletter och räkor. Men satan så den växte! När den skulle byta skal var den för stor och trång så han lyckades inte komma ut innan det var försent och han dog...
                      Mvh Alex

Kommentar

• mek
                        Användare
                        • January 2005
                        • 540

Jomen. När min sambo såg mina 15 krabater på tidningspappren i badkaret igår kväll, hävdade hon att hon inte kommer att kunna sova med dessa som grannar (30 min senare sov hon som en sten ). I morse pekade hon på en som hon tyckte såg liten ut, så den kommer nog att få gå som sällskap till en ensam, ngt missfärgad Mbuna.

Sture sade du? Hehe, nu vet jag vad min kommer att få heta!
                        Senast redigerad av mek; 14 September 2007, 09:53.

Kommentar

Arbetssätt...