Sjukdom, j*vla skit!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Sjukdom, j*vla skit!

Fick avliva min Rostratushane igår

Han tappade färg i förra veckan men jag reagerade inte på det eftersom han och Macrostomahanen hade haft skilda åsikter om vem som bestämde i karet. Det verkade som om Rostratusen var segraren eftersom Macrostoman valde att vika sig. Sen hände något förra veckan när jag var på jobbet, när jag kom hem var det en annan ordning i karet. Rostratusen hade bleknat och Macrostoman hade återtagit makten. Rostratusen verkade i övrigt funka som vanligt med mat och uppvaktning av honor. I fredags såg jag att färgen började komma igen lite.

Jag bytte vatten i fredags men eftersom inga andra fiskar verkar ha reagerat så känns inte det som någon trolig förklaring. Han "hostade" igår och verkade vara helt omtöcknad, trött liksom. Funderar på om fisktuberkulos skulle kunna vara en möjlig förklaring. Jag har dock inte någon större erfarenhet när det gäller diagnoser så...

Ifall den fått stryk av Macrostoman borde inte detta synas? Fanns inga märken eller sår vad jag kunde se iaf. Macrostoman är bra mycket större än vad Rostratusen var...

Satt och tittade in i karet igår och det kändes jäkligt tomt i det hörnet där Rostratusen tidigare var kung. Det är vid sådana tillfällen som intresset får sig en rejäl knäck!

Började fundera på att göra om hela karet... Planerna går mot Mbuna, eller kanske ännu hellre, Tanganyika istället. Men det beror ju givetvis inte bara på den här förlusten utan för att jag har blivit lockad efter att jag startade upp mitt 190 liters...

Ja ja...om ett par dagar så är jag på hugget igen!
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Tråkigt att förlora fiskar man gillar och som är en av grundstenarna i burken, det e bara kämpa på man får inte ge upp =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Sådär hårt kan det vara många gånger med haplisar, men skam den som ger sig.

Mina erfarenheter av vad som orsakar det beteendet (eller sjukdomen) har mest med foder att göra. Fel foder, för mycket foder, matning för sent på kvällen, ändringar i matningsrutinerna osv är ofta en utlösande faktor.

Jag hade själv enorma problem med precis detta tidigare, men sedan jag slutade att "huvudmata" med räkmix samt att aldrig mata dem kvällstid har det fungerat i princip smärtfritt.

Att hålla vattenkvalitén på absolut topp verkar också vara mer nödvändigt än med mbunas.

Så, för tusan, bit ihop och kom igen. Rovisar är kung i karen
      Tony Englund

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Tack för stödet killar!

Jag har nog varit slarvig med maten. Inte för att jag matar särskillt ofta med räkmix, det händer dock då och då, men jag matar ofta på kvällen. Ibland blir det inte mat innan 21.00. Är det i så fall bättre att hoppa över matning den dagen? Vilken tid skulle jag kunna sätta som deadline (alltid bra att ha ngt att gå efter)? Vad beror det på att matning sent på kvällen skulle innebära problem? Jag har fått för mig att de jagar i skymningen. Det är inte därför jag matat sent iofs, det beror mer på att vissa dagar kommer jag inte hem tidigare än så.

Hur ofta matar du Tony?

Jag undrar, nu när vi ändå pratar mat, om de räkstjärtarna jag köpte kan vara boven i dramat. Köpte skalade sist , brukar alltid köpa oskalade tidigare. De är väl inte behandlade med något eller? De ska ju trots allt ätas...

Känns som att Haplisar kan vara kungliga när allt stämmer. Men får man problem i karet så är det verkligen problem. Det går ju inte att ersätta förlorade individer med yngel/ungfisk eftersom det slutar med att dessa kommer sitta i filtret i form av avföring efter ett par dagar.

Men jag ger inte upp, har dock fått en tillfällig förvirring gällande karet och dess innehåll, skulle aldrig skaffat Tanganyikaciklider...

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Om du matar med räkstjärtar så va noga med att laka ur saltet innan du matar fiskarna med dom.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Japp, salt är nog inte så nyttigt för fisken. Inte för att jag själv har några som helst belägg, men det de äter i sjön lär ju inte ha i närheten av den salthalten.

Som jag upplever det så ställer sen matning till det för tarmsystemet för fisken. Om det har med fiskens "sömn" att göra i samband med matsmältningen kan man ju undra. Precis som du säger så äter ju normalt sett rovfiskar även sent på kvällen, men det vi proppar i våra fiskar är ju inte ofta samma som de själva valt i naturen.

Mina firrar får oftast ett skrovmål på morgonen. Någon dag i veckan får de inget käk alls. Tidigare fick de mat lite då och då, främst när det passade mig själv, men det var faktiskt min fru som kom med idén att sluta mata sent vilket hon ofta påminner mig om
            Tony Englund

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Jag tinar räkstjärtarna i vatten men ska prova att skölja dom lite nogrannare.

Jag kör nog efter din modell Tony, att mata när det passar. Ska skärpa till det och skapa en rutin så de får mat regelbundet, ungefär vid samma tid på dygnet.

Jag har resonerat lite som att rovisar inte äter varje dag i naturen men att de äter rejält när de gör det, till skillnad mot Mbunas som äter hela tiden. Men det finns ju en möjlighet att jag kan ha fel , det har hänt förut!

Tack för tipsen!

Kommentar

Arbetssätt...