Hål-i-huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28

    Hål-i-huvudet

    Tror min ena fjäril fått hål i huvudetsjukan...
    Det började som ett par blåsor, ca 3 mm i diameter. Sedan har de spruckit och det ser nu ut som en grop som dessutom bara blir större.
    Har jag fått det rätt diagnistoserat?
    Är väldigt väldigt grön vad gäller allt som har med fiskar och akvarier att göra så jag känner mig väldigt osäker... Kan inget om det själv utan det är en diagnos jag fått ställd på ett annat forum... Har tyvärr inga bilder, och har aldrig sett några heller så jag vet inte riktigt hur det ska se ut, bara hur min fisk ser ut.

    Behöver dessutom mer information om sjukdomen!
    Det ska tydligen gå att behandla, men jag har valt att INTE göra det utan ska avliva fisken.

    Det jag undrar mest över är om det är något som smittar de övriga invånarna? Bor i hop med ytterligare en fjäril, 2 kopparbarber och 6 st räkor...
    Senast redigerad av Gäst; 03 May 2006, 10:12.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det ar smittsamt men inte speciellt mycket. Bra vatten och bra mat (varierad, garna vitamintillsats) ar mycket viktigt for att inte fa sjukdomen. Nu tycker jag inte att det riktigt later som hal-i-huvudet utan nagon annan slags infektion. Bra vatten och bra maten galler dar ocksa.

    Missa inte funktionen "liknande amnen". Det listas en del liknande tradar langst ner pa sidan!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • saralund28

      #3
      Aah!
      Hittade "liknande ämnen" och där även bilder på det... Och nej det är INTE samma!

      Men vad kan det vara?
      Vet inte riktigt hur jag ska gå framåt i mitt sökande efter information... Tror inte fisken överlever länge till då den verkar väldigt desorienterad...

      Kanske kan beskriva mer hur det hela sett ut från början så kanske någon kan komma på rimlig orsak...

      Såg dessa blåsor först i måndags. Fisken var då också mycket blek så när som på de svarta sidofläckarna som var riktigt becksvarta (vilket de inte är annars). Håller sig gömd, försöker äta lite men spottar ut all mat, tappar intresset totalt efter att ha "försökt" ta 2-3 munsbitar.
      Står hela tiden väldigt lågt i akvariet och har samtliga fenor väl på spänn!

      De övriga invånarna ser ut att vara helt oberörda av det, verkar vara friska och krya så här långt i alla fall...
      Men vill ju veta vad det kan tänkas röra sig om ifall jag behöver medicinera något...

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Att säga vad det är är inte så lätt. Jag vet inte. Jag hade nog avlivat fisken och hoppats att det inte händer igen.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det ser inte ut så här hoppas jag http://www.sva.se/dok/122.html?searc...um&visaarkiv=1
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • saralund28

            #6
            Ursäkta den slöa uppdateringen, har varit överbelamrad med jobb...

            Den bilden var faktist väldigt lik... Så när som på placeringen då det satt bakom huvudet på min och sträckte sig till ryggfenan (liten fisk). Om det är samma, hur ska jag då gå till väga? Hygienen och kosten verkade ju vara det absolut viktigaste...
            Det förstnämnda kan jag fixa relativt snabbt och enkelt men har rätt så rent så jag är osäker till om det verkligen är orsaken i så fall. Beror det på felaktig kost så lär det dock ha att göra med vad den ätit innan då bägge fjärillarna är nyinköpta. Men ska fixa lite mer variation även på den fronten för säkerhetskull!

            I vilket fall så är den borta nu och de övriga invånarna ser fortfarande oförskämt pigga och krya ut så det är väl bara att hålla tummarna på att inte de blir sjuka.

            Tack för er hjälp i vilket fall!
            Ju mer jag lär mig om fiskeriet, ju mer inser jag hur fruktansvärt okunnig jag faktist är!
            Måste ju tyvärr erkänna att jag är ännu en av alla som lyssnat helt och fullt på vad zoobutiken sagt om ALLT! Jobbar dock stenhårt på att lära om och verkligen fixa så det är så bra som möjligt utifrån mina fiskars behov och inte utifrån zoobutikens plånbok....

            Kommentar

            • T_K
              Användare
              • September 2005
              • 147

              #7
              Mycobakterium marinum är inte att leka med. Smittar människor och yttrar sig som sår som inte läker. Så tvätta händerna ordentligt efter att du varit i karet. Har du sår på händerna så stoppa inte ner dem i vattnet förrän de läkt.

              Kommentar

              Arbetssätt...