pump behöver lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PloW
    Användare
    • April 2006
    • 11

    pump behöver lite hjälp

    för 3 år sen köpte ja mig ett 375L akvarium... har en powerhead 802 .. och (hadde en fluval) som gick sönder..
    Ja undrar på vilken Eheim pump som skulle passa bäst. 2 pumpar är alltid bättre en 1 ...
    ska vara en inombordare ska sätta igång och köra malawi igen ...

    fick buksot så ja tröttna efter 10 firrar dog...
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Eheim 2252 kraftpaket är klockrent på alla sätt. Superbra blås, tyst och har hyfsat stor filtermassa om du köper till en extra filterinsats. Finns billigt på pwss.se.

    Kommentar

    • PloW
      Användare
      • April 2006
      • 11

      #3
      tack!!!

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • March 2006
        • 92

        #4
        Kan bara instämma i föregående skribents rekomendation. Jag har 2 st av Eheims 2252 och dessa håller måttet garanterat.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

          #5
          Hoppas jag inte förstör trådens tema, men jag funderar på ungefär samma sak. Har nu ett Fluval 4+ och fundrerar på att skaffa något mer innerfilter för att få runt lite mer vatten.

          Är eheim 2252 (1200 liter 850kr) "bättre" än ett fluval 4+ (1000liter 350kr)

          Jag tycker att mitt fluval är i stortsett knäpptyst.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Daniel Lindholm
            Användare
            • March 2006
            • 92

            #6
            Jag kan bara svara för eheims variant 2252 och tycker att den är otroligt tyst och lätt att rengöra samt fixa nya filter till.
            Har inte provat Fluval så jag låter det vara osagt men om man bortser från priset så gör
            2252:an ingen besviken.
            -------------------------
            Hälsningar

            Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

            720L Malawi

            60L Malawismåttingar

            Kommentar

            • PloW
              Användare
              • April 2006
              • 11

              #7
              fluval låt som ett flygplan hos mig från dag 1 ja köpte den

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • February 2006
                • 557

                #8
                Ursprungligen postat av PloW
                fluval låt som ett flygplan hos mig från dag 1 ja köpte den
                körde du med den där bubbelstruten på? Nu har jag visserligen datorn på, men jag hör inget förutom vågornas skvalp från akvariet som är 1,5m bort. Annars kanske det var fel på din pump redan dag ett och att det var därför den lade av senare?
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • PloW
                  Användare
                  • April 2006
                  • 11

                  #9
                  med och utan lät endå ... ja köpte pumpen ni rekomenderade :=) beställde den från nätet ...

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

                    #10
                    Du lär bli nöjd Ang fluval så är dom faktist väldigt bra för priset om man river ur allt skräp på insidan och fyller upp hela med blå filtermatta. Den jag hade förut var fruktansvärt tyst. Man hörde aldrig att den var igång. Eheimen är dock sju reser värre vad gäller kvalitetskänsla, filtrering, styrka och framförallt pumpar den mkt bättre när filtret börjar bli igensatt än en fluval gör.

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rhodebaert
                      Är eheim 2252 (1200 liter 850kr) "bättre" än ett fluval 4+ (1000liter 350kr)
                      Ja, den är bättre! Dessa två jämföres helst inte samma dag. Eheimen är grymt stark och cirkulerar verkligen max även fast den är helt igensatt. Fluvalen i originalutförande vet jag inte vad man ska ha till, otroligt skrymmande cirkulationspump. Om man gör som blackened påpekade fyller den med blå filtermatta istället så blir det ett rätt bra filter men tappar mycket i cirkulation.

                      Jag har båda filtrena och definierar bara ena som ett filter över huvudtaget. Det är inte Fluvalen. Priset är alltid en viktig faktor men i det här sammanhanget så uppfyller inte det ena filtret ens grundkriterierna liksom.

                      Eheimen är inte alls dyr egentligen om man tänker efter.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #12
                        Ursprungligen postat av jarinen
                        Ja, den är bättre! Dessa två jämföres helst inte samma dag. Eheimen är grymt stark och cirkulerar verkligen max även fast den är helt igensatt. Fluvalen i originalutförande vet jag inte vad man ska ha till, otroligt skrymmande cirkulationspump. Om man gör som blackened påpekade fyller den med blå filtermatta istället så blir det ett rätt bra filter men tappar mycket i cirkulation.

                        Jag har båda filtrena och definierar bara ena som ett filter över huvudtaget. Det är inte Fluvalen. Priset är alltid en viktig faktor men i det här sammanhanget så uppfyller inte det ena filtret ens grundkriterierna liksom.

                        Eheimen är inte alls dyr egentligen om man tänker efter.

                        Mvh Jari
                        Att säga att Fluvalen är värdelös är väl kanske att ta i, men inte är den som 2252:an inte
                        Eheimen slutar ALDRIG att pumpa på, oavsett hur skitigt filtret är medan Fluvalen klart visar när den behöver ses till.
                        Jag har/har haft både Fluval 1, 2+ & 3 (förutom Eheim 2252) och alla har gått utan några större krumbukter, tysta och har aldrig slutat fungera.

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

                          #13
                          Jag har kraftpaket i tre av mina burkar. Samtliga med en diffusor på. Utblåset är riktat mot vattenytan. Bra genomströmning, god syresättning och magnifikt mekaniskt filter. Om man vill ha en mer biologisk nedbrytning av skadliga bakterier skall man nog satsa på eller komplettera med ett ytterfilter. Men är man noga med vattenbyten så funkar de bra. De kan gegga igen totalt men ändå fungera tillfredställande. När Fluvalen geggar igen så orkar den knappt röra på sig.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • February 2006
                            • 557

                            #14
                            Igengeggat fluval har jag sett och då mådde fiskarna inte så bra. de var nästan döda allihop. :-/
                            Men det var efter mkt dålig tillsyn under en längre tid. Det går ju att undvika alltså.
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • PloW
                              Användare
                              • April 2006
                              • 11

                              #15
                              ja hadde en eihem pump som funka i 15 år utombordare då

                              Kommentar

                              Arbetssätt...