Dimma !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maisoni
    Användare
    • May 2005
    • 23

    Dimma !

    Hej,

    Ja nu har har nåt hänt med "burken". Jag har bla ett större akvarium med måtten 245*110*60. Från början så hade jag 2 filtermattor i varje hörn med Eheim 3600l som filtrering. Jag tyckte att det blev som en dimma i akvariet trots nogranna vattenbyten varje vecka ( ca 20% ). Jag inhandlade 1 st utepump UNI MAX 700 som skall pumpa efter filtrering 1400l. I samband med detta så sålde jag ena innepumpen och tog då bort ena filtermattan. Resultatet blev ännu sämre. Det är inge kul med "London" dimma i burken. Fiskarna leker och inga synliga partiklat "härjar" i burken.Jag matar firrarna med pellets,spirulina flingor och Räkmix var 3:dje dag.Utfodring sker i små portioner 1-3 ggr per dag med 1 dags uppehåll i veckan.När det gäller grus så har jag 3 sorter grovt grus, korallsand samt lite råda. Stenar finns av Ölands stenar samt Ormbunke växter. För 2 månader sen rengjorde jag filtermattan helt och hållet. Min fråga till er:

    Är filtreringen tillräcklig ?

    Brukar Ölandstenar avge grumlighet?

    Mvh

    Micke
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Det låter som att du drappats av svävalger eller infusorier. Lättaste sättet att bli av med dom är att installera ett UV-C filter om du inte redan har ett inbyggt i aquael filtret? Om inte så kan du köpa till ett enkelt, eftersom filtret är förberett för det. Då kommer din "dimma" och alla andra onda bakterier i karet strålas sönder och sluta föröka sig.

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      GRYMMA mått på burken förresten! Du har ingen bild månne?

      Kommentar

      • Maisoni
        Användare
        • May 2005
        • 23

        #4
        Ursprungligen postat av blackened
        Det låter som att du drappats av svävalger eller infusorier. Lättaste sättet att bli av med dom är att installera ett UV-C filter om du inte redan har ett inbyggt i aquael filtret? Om inte så kan du köpa till ett enkelt, eftersom filtret är förberett för det. Då kommer din "dimma" och alla andra onda bakterier i karet strålas sönder och sluta föröka sig.
        -----------------------------------------------------------------------------

        Hej,

        klockren analys skall testa detta.

        Mvh

        Micke

        Kommentar

        • Maisoni
          Användare
          • May 2005
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          GRYMMA mått på burken förresten! Du har ingen bild månne?

          kommer inom kort

          /Micke

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

            #6
            Ursprungligen postat av Maisoni
            -----------------------------------------------------------------------------
            klockren analys skall testa detta.
            Jag håller med, misstänker också att det är infusorier du drabbats av, speciellt om burken är relativt nyuppstartad. I min stora burk kom dom efter ungefär två och en halv vecka har jag för mig. Vattnet blev alldeles mjölkvitt.

            UVC fungerar, men billigare är att totalt mörklägga hela akvariet i en vecka. mata ingenting under den tiden. det brukar fungera i nio fall av tio har jag förstått. Viktigt att inte heller göra några delvattenbyten den tiden och den närmaste tiden efteråt.

            Det funkade för mig och jag har inte haft några problem alls efteråt. Det är ju värt ett försök i alla fall. uvc-prylar är ganska dyra och ganska onödiga i sötvatten.

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              Visst fungerar ofta en mörkläggning men ett UV-C filter är en bra investering då det gör livet bättre för våra fiskar. Det tar död på mängder av bakterier och parasiter och tar även bort klor vad jag förstått. Så jag vet inte om jag tycker det är dyrt med en tusenlapp för att få gladare fiskar, för att inte tala om hur klart och fint vatten man får.
              Senast redigerad av blackened; 02 May 2006, 20:34.

              Kommentar

              • Maisoni
                Användare
                • May 2005
                • 23

                #8
                Ursprungligen postat av MickeA
                Jag håller med, misstänker också att det är infusorier du drabbats av, speciellt om burken är relativt nyuppstartad. I min stora burk kom dom efter ungefär två och en halv vecka har jag för mig. Vattnet blev alldeles mjölkvitt.

                UVC fungerar, men billigare är att totalt mörklägga hela akvariet i en vecka. mata ingenting under den tiden. det brukar fungera i nio fall av tio har jag förstått. Viktigt att inte heller göra några delvattenbyten den tiden och den närmaste tiden efteråt.

                Det funkade för mig och jag har inte haft några problem alls efteråt. Det är ju värt ett försök i alla fall. uvc-prylar är ganska dyra och ganska onödiga i sötvatten.
                -----------------------------------------------------------------------------

                Jag har beställt ett UVC och kommer att installera detta. Jag kommer mörklägga burken tills UVC kommer hem. Det enda jag är lite orolig för är växterna. Hoppas de inte blir för risiga bara.Kanon att ni kommer med dessa tips då man är lite ringrostig efter flera års frånvaro.

                Kommentar

                • Daniel Lindholm
                  Användare
                  • March 2006
                  • 92

                  #9
                  Jag hoppar in..

                  Jag har ett relativt nystartat 720l och har fått samma problem.Tittar man geom akveriet från kortsida till kortsida så ser man knappt andra ändan av det. Jag har skött det nogrant med alla byten osv. Inga teorier om hur fiskarna mår efter kolsvart i en vecka? Är detta något alarmerande fenomen med mjölkigheten eller kan jag vänta ut det medans jag får råd att skaffa ett nytt filter?
                  -------------------------
                  Hälsningar

                  Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                  720L Malawi

                  60L Malawismåttingar

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maisoni
                    -----------------------------------------------------------------------------

                    Jag har beställt ett UVC och kommer att installera detta. Jag kommer mörklägga burken tills UVC kommer hem. Det enda jag är lite orolig för är växterna. Hoppas de inte blir för risiga bara.Kanon att ni kommer med dessa tips då man är lite ringrostig efter flera års frånvaro.
                    Helt onödigt att mörklägga burken om har ett uv på ingång... risken att du ska få bort det med en mörklägning innan lampan kommer är minimal, om det inte kommer i somma iof =) När du väl fått det kommer ditt problem garanterat vara över på 36-48 timmar =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

                      #11
                      Det finns ett flertal preparat att ta till för att bli av med infusorier, har för mig att ett heter Clear-Z. Infusorierna dör och klumpar ihop sig och faller ner till botten. Kostar under hundralappen.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        #12
                        Daniel: Det är väldigt vanligt att man får dessa problem när man startar en burk. Det beror helt enkelt på att man har lite för bråttom med att befolka karet. Skulle man vänta i veckor och sedan långsamt introducera fisk så fungerar det alltid felfritt men många gånger fyller man burken för snabbt med fisk vilket medför att bakteriekulturen inte hinner komma igång i tid. Reaktionen ammonium->nitrit->nitrat går för långsamt och det är just ammonium som triggar både svävalger och infusorier eftersom det är det som är enklast för dessa svävisar att ta upp av de tre kvävetyperna.

                        Ang mörkläggning så påverkar det knappt fiskarna alls. Det går aldeles utmärkt att låta dom vila en vecka. Se bara till att du täpper till rejält med filtar eller vad du har till hands. Det bör vara totalt kolsvart i karet för att det ska fungera optimalt.

                        Har du mindre bra tålamod är UV-C ett utmärkt alternativ

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #13
                          Perikles: Problemet med dessa preparat är bara att många (alla?) även påverkar de nyttiga bakterierna i karet, så när man är klar med behandlingen löper man en risk att åka på samma sak igen.

                          Kommentar

                          • Daniel Lindholm
                            Användare
                            • March 2006
                            • 92

                            #14
                            Och när karet är rent och klart igen så återkommer inte problemen?
                            Nu blir det övertäckning i en vecka. Vad ska jag nu göra på kvällarna? Tur att man har en 305:a ståendes med lite smått och gått i . Ett tag blev jag aldeles kallsvettig och trodde att jag måste umgås med frugan som normala ickeakvarister gör
                            -------------------------
                            Hälsningar

                            Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                            720L Malawi

                            60L Malawismåttingar

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • December 2005
                              • 658

                              #15
                              Ursprungligen postat av blackened
                              Perikles: Problemet med dessa preparat är bara att många (alla?) även påverkar de nyttiga bakterierna i karet, så när man är klar med behandlingen löper man en risk att åka på samma sak igen.
                              Det är riktigt, men man kan, om man har bråttom pyttsa i lite t.ex Clear-z, vänta ett dygn, byta hälften av vattnet, pyttsa i Nitrivec, och allt är fridens liljor, förhoppningsvis. Men varför hålla på med kemikalier.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...