desinficera akv. efter okänd sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jajja2

    desinficera akv. efter okänd sjukdom

    Hej!

    Jag behöver hjälp av ngn kunnig person som kan berätta för mig vilket medel man KAN använda för att desinficera ett akvarium innan uppstart. Har nämligen fått tag på ett beg. akv. där förre ägaren var vänlig nog att informera mig om att det varit sjukdom (alla fiskarna dog) i det. Men han visste inte vilken sjukdom det var. Bara att det gav hans black molly vita prickar (vitapricksjukan??) Men det var endast de svarta fiskarna som blev drabbade.

    I vilket fall som helst vill jag ju vara 100% säker på att innan jag släpper i mina "minigolden" så skall det vara hellt fritt ifrån all sjukdom. Så vad kan jag då använda och VAR kan man köpa det?

    Klorin? ren alcohol? Jodfri Salt.? Kokande vatten? (spricker glaset då?) Finns det risk att siliconet släpper med kokande vatten eller starka medel? Sökte här på forumet men fick inte upp ngra bra ledtrådar eller direkta svar om ämnet.

    Förstår givetvis att man måste SKJÖLJA akvariet nogrannt efteråt. Men har hört att vissa medel lämnar efter sig spår av dödliga ämnen som inte kan tas bort?! stämmer detta?

    Snälla - hjälp!

    Tack på förhand
    jajja2
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Jag har mycket svårt o tro att dina fiskar ska drabbas av det hans fiskar dog av, det var ju trots allt fiskarna och inte akvariumet som led av sjukdom plus att akvariumet har ju förmodligen varit torrlagt under ägarbytet så det e bara köra på. Vitapricken överlever inte utan värdjur vad jag vet.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

      #3
      Häll rotenon i karet !!! Skämt åsido, du behöver inga starka medel. Vita pricksjukan är vanlig bland black molly om man har för låg salthalt i karet och/eller för låg temperatur. Rengör karet, sand/grus, stenar, rötter, filter, doppvärmare mm med vanligt vatten. När akvariet är igång tillsätt då lite salt UTAN JOD, 1 dl/100 liter vatten till att börja med. Skulle de få pricksjukan ändå, höj temperaturen gradvis till över 30 grader (kolla först att fiskarna klarar det). Det är enligt mina erfarenheter den bästa medicinen.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Tror nog att det är större chans att vinna 50 mille på lotto än att fiskarna blir sjuka.

        Normalt är det att man tvättar ur ett nyköpt akvarium, med vanligt vatten (Dusch eller högtryck """försiktigt"""). Är det skitigt så använder jag vanligt tvättmedel och svamp och sedan skölja bort allt med "många" vatten.

        Vill man ha både hängslen, livrem och säkerhetsnål så kan man tvätta ur akvariet med ytdessinfektions medel som köps på apoteket. 1 liter ungefär 40 spänn. Sedan måste man förståss spola rent ordentligt annars får fiskarna sin första fylla :-)
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Alun funkar bra som desinfektionsmedel,skölj bra efteråt.Vissa gamla svenska stammar av molly behöver ej salt.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

            #6
            Virkon S är det jag skulle använda.

            Självklart så måste man skölja väldigt noga efteråt, lämpligt att använda sig av en svamp under behandlingen, både när man har lagt på Virkon S och när man sköljer av detta för att få bort allt.
            Torkar Virkon S så måste man verkligen använda svamp.

            Har funkar bra för oss.

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Jag skulle endast gnida akvariet med salt och skölja ur i vanlig ordning. Akvariet har ju stått torrt så det är nog ingen fara att något finns kvar.

              mvh Lennart

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Lennart 2
                Jag skulle endast gnida akvariet med salt och skölja ur i vanlig ordning. Akvariet har ju stått torrt så det är nog ingen fara att något finns kvar.

                mvh Lennart
                Vad uppnår man av att gnida sitt akvarium med salt? Har nog alldrig hört talas om det förut =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ja det kanske är ute att gnida ur akvariet med salt och skölja och det är väl lite som livrem och hängslen

                  Parasiter överlever inte utan värddjur och vatten så ett tomt,torrt kar kan då inte ha parasiter.

                  Salt brukar användas till behandling av prick svamp och andra encelliga parasiter både som tillsats i akvariet och separat saltbad.

                  De "gamla" akvaristerna brukar förorda att gnida ur karet med salt innan lekkaret startas upp.
                  (Örebro`s Åke Westlund mfl)

                  Därför tycker jag att torrlaggt kar urgnidet med salt känns tryggt innan nystart.
                  Kan vara onödigt men varför chansa?

                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • jajja2

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lennart 2
                    Ja det kanske är ute att gnida ur akvariet med salt och skölja och det är väl lite som livrem och hängslen

                    Parasiter överlever inte utan värddjur och vatten så ett tomt,torrt kar kan då inte ha parasiter.

                    Salt brukar användas till behandling av prick svamp och andra encelliga parasiter både som tillsats i akvariet och separat saltbad.

                    De "gamla" akvaristerna brukar förorda att gnida ur karet med salt innan lekkaret startas upp.
                    (Örebro`s Åke Westlund mfl)

                    Därför tycker jag att torrlaggt kar urgnidet med salt känns tryggt innan nystart.
                    Kan vara onödigt men varför chansa?

                    mvh Lennart
                    Tack för ditt råd Lennart, jag tänker följa det - för att vara på den säkra sidan.

                    även tack till alla andra svar på min fråga givetvis

                    jajja2

                    Kommentar

                    Arbetssätt...