Rocka eller inte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

Rocka eller inte?

Har ett 600-literskar (200x60x50) med invånare från Amazonas igång. Cikliderna är Geophagus proximus och Heros notatus som går tillsammans med några olika tetror. Har blivit mer och mer sugen på något annat i karet, och funderar på att skaffa mig en sötvattensrocka från Sydamerika. Då jag aldrig tidigare haft en rocka skulle jag behöva lite hjälp. Är ute efter en art som inte blir stor och är relativt lättskött. Förslag?

Undrar också om man kan ha växter i karet, samt om min än så länge lilla ancistrus och min ännu mindre gibbiceps utgör något hot?
    A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
    Är ute efter en art som inte blir stor och är relativt lättskött. Förslag?
    Tja dom minsta ligger runt 30-35 cm men dom är inte helt enkla att få tag på. Vanligast är väl motoro som jag tycker är en bra förstagångs rocka. Kan dock bli rätt stor. Men den är tålig och relativt enkel att få i föda.

Vatten mäsigt är dom väl som dom flesta fiskar. Dom vill ha rent vatten utan nitrit o nitrat. Problemet ligger dock i att man måste mata med nävevis räkor......

Kommentar

• Alexander Wiberg
      Användare
      • February 2005
      • 445

Ok. Är nog mest ute efter reticulatus eller hystrix då. Går dessa att få tag på i Sverige, och vad kan de tänkas kosta?. Har också hört talas om laticeps. Är det ett äldre namn på motoron eller en egen art?
      A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

Reticulata ca 35cm
        Hysterix ca 40cm
        Laticeps = motoro ca 50-60cm

Reticulata kan man e då och då i handeln. Dock alltid alldeles för små och magra för att överleva.

Köp inte en rocka som är mindre än 20cm i diameter. Be att dom matar den i affären så du vet att den äter. Man bör inte kunna se benbitar sticka upp vid svansens fäste om den är i bra skick.

Kommentar

• Kalle-El
          Användare
          • August 2005
          • 255

Som synthare måste jag säga nej!

Verkar dock vara en trevlig fisk som dock allvarligt borde fundera på att byta namn.

Kommentar

Arbetssätt...